Jump to content
PyroForum.nl

Chloorgas


Duvel

Recommended Posts

De eenvoudigste methode vind ik dmv TCCA en HCl. Hiermee is ook heel nauwkeurig de hoeveelheid vrijgekomen chloorgas te berekenen, waardoor je precies kunt werken. Bleekmiddel met HCl werkt ook wel, maar de yield is veel lager, en het chloorgas komt daarbij erg ongecontroleert vrij. Toch is dit wel lekker goedkoop, dus best geschikt voor grote hoeveelheden. Als je TCCA wilt gebruiken moet je meestal een pot van een kilo kopen als zwembadchloor.

Link to comment

Ik begrijp echt niet waarom je chloorgas zou willen maken. Ze gebruikten dat toch in de oorlog om mensen mee te doden, ik begrijp echt niet wat het nut ervan kan zijn in de pyrotechniek behalve de kleur versterking van een paar zouten.

Edited by Willy
Link to comment
Synthese bariumchloraat:
6 Ba(OH)2 + 6 Cl2 --> Ba(ClO3)2 + 5 BaCl2 + 6 H2O

Synthese kaliumchloraat:
3 K2CO3 + 3 Cl2 --> 5 KCl + KClO3 + 3CO2

En bedenk er nog maar een paar bij.


Werkt dit echt? ;)

Chloorgas (Cl2) of het Chloride ion (Cl-) is heel wat anders dan chloraat (ClO3-). Ik heb er nog nooit van gehoort dat dmv zuurstof uit een hydroxygroep en chloorgas spontaan chloraat ionen kunnen worden gesyntheseert. In een waterige (basische) oplossing ontstaat er naar mijn weten hooguit hypochloriet (ClO-) of hypochlorigzuur. (HClO). Het lijkt me een zeer interressant principe, maar heb je ook bronnen die deze reactie bevestigen of zelfs practisch toepassen? :P Edited by Leander
Link to comment

Bronnen? Het staat in Shimizu ! ;) Dat lijkt me zeer betrouwbaar.
Ik citeer:

Manufacture: It is obtained by passing chlorine gas into a solution of barium hydroxide in hot water (en dan die formule)

Ik weet ook niet of het werkt, het leek mij in eerste instantie ook een rare vergelijking. Maar je weet maar nooit!

Edited by Duvel
Link to comment

And he's back.

Gamekeeper had mijn warning verwijderd, maar ik kon nog niet posten, daar ben ik Richard dankbaar voor. Geen gezeik meer over wat gebeurt is, ik sta achter Richard en daar heb ik zo mijn overwegingen voor. Een goed gesprek kan veel goed maken.


Maar goed, nu weer ontopic, wat ik jullie mee wilde delen is het volgende.

3ClO- <==> ClO3- + 2Cl- (dit enkel rond het kookpunt).

Dit is wat jullie zoeken, het bestaat écht... En heeft met oplosbaarheden te maken meen ik, het kan ook met kaliumchloraat namelijk.

Kees.

Link to comment

Een probleem waar je dan tegenaan zult lopen is dat chloor zo goed als niet oplost in bijna kokend water. Een lekker hoge reageerbuis, maatcilinder of reactievat waar onderin chloor uit een nauwe opening bubbelt zou daarom aan te raden zijn. Een beetje het zelfde principe als de synthese van zilvercarbide dus.

Link to comment

Prutsen is altijd nog anders dan er met een gezond verstand mee omgaan.
Ik weet zeker van mezelf dat ik altijd alles dubbel dubbel check voordat ik met iets omga dat mijn gezondheid in gevaar kan brengen. Ik draag handschoentjes wanneer ik kaliumnitraat of koperoxide of iets dergelijks afweeg, dat zegt genoeg denk ik?
Ik weet dat chloorgas zeeeer gevaarlijk is, en ik wil het ook absoluut niet inademen. ik weet hoe ik me moet voorbereiden.

Ik ben nu eerst nog met een uitgebreide theorie bezig (opzoeken van benodigde informatie e.d.).
Daarna ga ik een opstelling bouwen en geheel onder water testen op gaslekken.
Als het eenmaal zover is, ben ik van plan om wel een gasmasker aangeschaft te hebben. En natuurlijk alles buiten en in kleine hoeveelheden.

Komt goed hoor, beloofd... ;)

Link to comment

Zeg uuh, ik zat er net op school aan te denken, maar hoe krijg ik de bariumchloride van de bariumchloraat van elkaar gescheiden?
De enige methode die ik kan bedenken, is de oplosbaarheid op bepaalde temperatuur, en dus zo de ene laten uit kristalliseren. Maar is dit wel rendabel?
Zijn er andere suggesties, of weet iemand hoe ik de hierboven beschreven methode goed kan uitvoeren?

Link to comment

Wat jij beschrijft heet met een net woord 'gefractioneerde kristalisatie'. Dit werkt alleen als je je oplossing veel tijd geeft om uit te kristaliseren. Neem een verzadigde oplossing, en geef deze ongeveer 5-10 uur om van 100 oC gelijkmatig naar kamertemperatuur te dalen. Hierna kun je de oplossing nog verder op kamertemperatuur laten indampen, waardoor de kristallen groter en groter worden. Wat je dan zult merken is dat de bariumchloraat en -chroride apparte kristallen vormen die gemakkelijk te scheiden zijn, omdat ze er totaal anders uitzien. Chloriden vormen vaak kubische kristallen, als keukenzout. Hoe bariumchloraat er precies uitziet weet ik niet. Waneer je dit goed uitvoert is een zuiverheid van wel 98% haalbaar. ;)
Zorg wel dat je het niet te snel doet. Waneer een mengsel van zouten snel uitkristaliseert mengen de zouten wel, en vormen ze onzuivere kristallen. Je kunt bij chloraten aan de kristalvorm met een microscoop, of mits goed uitgevoert met het blote oog, duidelijk zien hoe zuiver je kristallen zijn.

Edited by Leander
Link to comment

Ik ben net terug van vakantie en door omstandigheden even niet zo helder, maar ik ga toch even een poging doen om het een en ander duidelijk te maken.

Je blijft inderdaad met een mengsel van chloraat en chloride zitten.

Is het daarom niet veel makkelijker om dit vanuit kaliumhydroxide te doen ? Chloorgas bubbelen door een hete oplossing geeft namelijk kaliumchloraat (al daar niet in oplossing) en dit is dan neer te slaan met barium chloride of barium nitraat (beter) aangezien kalium chloride en nitraat erg goed oplosbaar zijn zal de enige neerslag vrijwel zuiver bariumchloraat zijn.

Het blijft lastig om te doen natuurlijk en het is voor velen waarschijnlijk veiliger om te beginnen vanuit kaliumchoraat om zo het chloor deel over te slaan.

Persoonlijk ben ik niet zo heel bang van chloor, liever chloor dan broom, wat een rotspul is dat als het gaat koken zeg...

In ieder geval zie ik geen heil in kristalletjes tellen en scheiden. Dan doe ik liever denk ik deze synthese en doe er daarna een verzadigde oplossing van strontiumchloride bij om zo strontiumchloraat te krijgen. Wat waarschijnlijk nog vervuild is met OH-

Kees.

Edited by Keesthemad
Link to comment

Hmm.. Kees ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, maar je hebt wel meer kans op kalium- vervuilingen.
Als de kristallen inderdaad makkelijk te scheiden zijn, omdat ze er anders uitzien, dan is het natuurlijk het proberen waard.

Ik ga nu verder denken, en een opstelling bedenken (ik wil hem "customized" ;) )

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...