Jump to content
PyroForum.nl

candy Propellant Vuurpijl


Recommended Posts

Hallo mensen,

Zoals een aantal al hadden gezien in het topic "candy propellant probleem" ben ik en poosje bezig geweest met het zoeken van een goede raketmotor. Daarvan heb ik nu ondertussen al een stuk of 25 gemaakt, maar met allemaal was wel iets mis. Alle raketten waren van papier en de laatste 20 hadden een ID van 22mm.
Toen ik vandeweek dus weer een beetje aan het testen was met candy propellant gebruikte ik 5,5mm venturi's. Werkte opzich vrij goed alleen was de core te klein. Toen was mijn candy propellant op, en ik was zo lekker op dreef, ik had zin om er nog een paar te maken. Maarja dan maar met poedervorm. Dus ik nam een willekeurige hoeveelheid KNO3(12g) en daarbij de passende verhouding suiker(8g). Eerst de KNO3 in de vijzel fijngemalen tot poedersuikergrofheid en daarna de poedersuiker toegevoegt en dat gemengt.
Toen deed ik dat in de motor(waar inmiddels al een eindstop in zat).
Nou de poeder aangeramd en daarbovenop ook een eindstopje(allebei de eindstoppen waren 8,5g kattengrit)
Toen een venturi geboord inclusief een volledige core, core gevuld met crimson powder met magnesium en testen maar weer. Tot mijn grote verbazing was dit een motor die het perfect deed. Een zeer snelle opbouw van druk en daarbij een seconde lang een druk van 1200gram. Ik dacht, daar moet ik er meer van testen(voor de zekerheid) en allemaal deden ze het net zo goed. Dus ik 1tje gemaakt met een payload van een D1 glitter aerolite. Die brandde helaas te lang maar de pijl kwam zeer mooi op hoogte. Ik noem verder geen hoogtes want dat is bijna niet in te schatten.

De opbouw van de druk lijkt langzaam te gaan maar dat komt door de crimson powder.
Gelukkig heb ik wel foto's en een video.
vuurpijl

Iemand nog ideeën of er wat verbeterd kan worden? Ja ik weet het, de D1 is langzaam dat komt omdat ik wel 50 loden ballen heb, alleen bezwijkt mijn knexmill daaronder.

Motor en payload.

Bovenkant(pulverone voor de ontsteking payload, daaronder zit uiteraart de kattengrit stop met gat erin aan de zijkant zegmaar).

Nozzle.

Compleet geheel, de aerolite zit alleen nog niet vast en er is nog geen stok.



Ik hoor wel wat jullie ervan vinden.

Gr, sueno.

Link to comment

Mooie pijl. Apart dat een mix uit de vijzel het beter deed dan eentje gemaakt op de Rcandy manier (dat had je toch eerst gebruikt?). Ik vroeg me af wat een aerolite was, op google vond ik niks. Bedoel je zo`n soort komeet die langzaam naar beneden valt?

Ik ben ook bezig met candy rocketry en ik moet zeggen, het is nog best moeilijk om een goede raket te maken, dus des te meer respect voor jou ;)

Edited by Willy
Link to comment

Bedankt willy. Ja ik was ook erg verbaasd dat dit het beter deed dan de ingedampte versie. Waarschijnlijk omdat ik bij de ingedampte versie meestal gewoon op het timmermansoog een brok afsnij en erin doe. En dan boor ik gewoon een core tot het eind van de brandstof.
Misschien dat ik eens 20 gram indampversie probeer, dat is wat gelijker aan dit.

Een aerolite is hetzelfde als een comet alleen dan in een hulsje geperst, in dat hulsje zit aan 1 kant een eindstop(althans, bij mij).

Ik heb trouwens nog een filmpje van gisteravondlaat dat ik er 1 afstak met een rode star, maar die ging 5 meter recht en daarna schoot ie als een gek opzij. Dit filmpje post ik maar niet, daar staat namelijk het nodige gevloek en gescheld op(neen, geen ziektes ;)).

Link to comment

Mensen ik moet toegeven dat ik een fout heb gemaakt, de motor kwam namelijk niet een seconde tot 1200 gram maar het was minder dan een seconde en ik geloof ook iets minder dan 1200 gram.

Om het goed te maken heb ik weer eens een paar tests gedaan met verschillende venturi groottes. De "standaart" 5,5mm die tot een druk kwam van een kilo, de 5mm die ook tot een kilo kwam en de 4,5mm die vreemd genoeg tot ruim 2 kilo kwam(iemand een idee hoe dit komt.
Bij elk is er evenveel kattengrit als eindtoppen gebruikt, evenveel brandstof(20 gram) en ook allemaal een volledige core, die trouwens gevuld zit met crimson powder en magnesium voor de ontsteking(vandaar die vonken).

Geniet van het filmpje ;)

Gr, sueno.

Edit: Shit, moet ik wel het filmpje toevoegen :P
Ik voeg em zo toe hij is nog bezig met uploaden.

Edit2: hier is ie dan: venturitest

Edited by sueno
Link to comment
  • 2 weeks later...

Leuke motortjes! Toch werkt ingedampte R-candy toch een stuk beter volgens mij. Probeer is 10:3:2 kaliumnitraat:suiker:honing in te dampen.
Als je hier van een los brokje aansteekt dan begint het al over de grond te bewegen zoveel gasuitstoot geeft dit.

Trouwens ik vind het niet echt verstandig dat je je pijl bij een drukke weg afsteekt. Wat als je pijl zo'n autoruit raakt??

Edited by D.L.
Link to comment

Ik zat eigenlijk al op die reactie te wachten ja. Ik was een beetje opgefokt van de static tests dus ik wilde zo snel mogelijk 1 de lucht in schieten. Toen had ik helemaal niet gedacht aan dat die pijl op de weg kon belanden of op een auto. Dit doe ik dus niet meer. Ik dacht er eigenlijk pas aan toen ik het filmpje zat te kijken. Gelukkig stond ie een beetje schuin waardoor die vrij ver in het weiland aan de overkant terechtkwam.
Nu heb ik een betere plek: een vriend z'n pa heeft een bollenbedrijf en die hebben best veel land. Daar kan ik gemakkelijk een pijltje lanceren zonder anderen in gevaar te brengen.

Link to comment

Oke mooi dat is een stuk beter. Ik heb ook wel eens een pijl 10 meter naast een paar wandelaars neer laten komen. Die zijn niet zo blij dan. Tegenwoordig schiet ik ook gewoon in een weiland tegenover waar ik woon. Stukken beter en scheelt weer gezeik.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...