Jump to content
PyroForum.nl

22 Id Buskruit Vuurpijl .


Recommended Posts

Jep, weer een historisch moment voor ons.
De eerste vuurpijl. Na een paar dikke floppen met NaClo3/C, en de resultaten met kno3-suiker waren niet bevredigend. Zijn we dan toch overgeschakeld naar Kno3+C+S.
We hebben geen Ballmill dus moest het maar op een alternative manier. Daar hadden we niet veel vertrouwen in, maar we hebben een 'schudmill' gemaakt, gewoon een pot met knikkers, en dat blijkt dus ook te werken (Damn, nu is mijn arm lam :huh:).

Technische details.
OD: 26mm
ID: 22mm
Hoogte: 110mm
Eindstoppen: 10 mm betoniet
Core: +- 80%
venturi: 5mm
Brandstof: greenpowder?
Stok: 30cm (Veel te kort daarom tolde hij als een gek.)
Hij ging hoog, zeer hoog. 100 meter? 150 meter? Hij verdween in elk geval diep de mist in.

Hier het filmpje

tgoh, ja het filmpje is niet wat het moet zijn hé. Maar ja het geluid is er zéker :P, mijn maat had niet verwacht dat het zou lukken, en zoomde in voor een pijl die toch niet opsteeg. Was hij even fout. Maar morgen is er weer een dag!

Commentaar, kritiek. Maar denk eraan het is onze eerste haha :D

Edited by danny db
Link to comment

Je moet wel het beestje bij de naam noem :huh:
Je venturi was 5mm de nozzle is de eindstop waar je venturi in zit.

Voor een eerste keer helemaal niet verkeerd.
Als ik jou was zou ik kleinere motoren gaan maken, want daar gaat minder brandstof in --> dus minder lammer armen :P

Edited by ener
Link to comment

Dat ziet er wel leuk uit! 30 cm is wel erg kort als stok ik gebruik meestal 60cm stokken maar vaak zijn deze ook te klein dus rol ik er wat ijzerdraad om het uiterste einde van de stok om hem stabiel te maken.

Met kaliumnitraat/suiker kan je toch heel goed werkende vuurpijl motoren maken. Ik ga dit weekend een batch van 100 gram kaliumnitraat 30 gram honing en 30 gram suiker maken. Gewoon wat water toevoegen zodat het bij verhitte allemaal goed oplost. en dan indampen. Door de honing krijg je een wat kneedbare substantie. Met deze brandstof moet een hoogte van 150/200 meter met 16mmID pvcbuisjes zeker haalbaar zijn. Ik boor alleen 4mm venturi's gewoon 1/4e van de ID.

Als ik jou was zou ik dit ook eens proberen! je krijgt wel niet zo'n mooie vuurstaart maar wel zeer goed werkende motortjes!

Link to comment

Ik denk dat hij bedoelt dat je een kleinere ID moet nemen. Een ID van 16 mm (3/4" pvc buis) is prima om mee te beginnen. De pijlen van Keesthemad gaan bijvoorbeeld ruim 400 meter, en zijn maar 5 cm lang bij een ID van 16 mm (iirc).

Verder vind ik het een mooi resultaat voor de eerste pijl, maar ik zou bij deze kwaliteit meal een kleinere venturi nemen. Probeer eens een 4 mm, of zelfs een 3,5 mm venturi, dan zou hij meteen stukken hoger moeten gaan en meer thrust leveren.

Link to comment

@ Dl, die heb ik al zéker geprobeerd. Dit waren mijn eerste. Is wel een topic van terug te vinden waar mijn filmpjes opstaan, ik bedoel met een bevredigend effect geen mooi staartje. 60 cm, bamboe?

Zijn de pijlen van keesthemad geschikt om een payload mee te nemen? Morgen ga ik mischien wat 'dummy' payloads proberen. Wow 400 meter is wel de moeite, gaan de mijne dan hoger? Hoe groter, hoe hoger.:huh: ?

Link to comment

Ik vond hem redelijk goed, messchien een kleinere nozzle zou beter lukken.
Ik maak mijn nozzles ook alijd te groot bij Bp, dan krijg je zo het effect dat hij niet gaat opstijgen en dan uiteindelijk gaat hij mega langzaam naar boven :huh: .

Ik zal wel eens een filmpje posten als ik tijd heb :P .

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...