Jump to content
PyroForum.nl

Wheat Paste


Duvel

Recommended Posts

Om shells te pasten gebruikt men kraftpapier doordrenkt in lijm, deze lijm is dan in de meeste pyrotchnische gevallen de zogenaamde 'wheat paste'.
Heeft iemand van jullie al ervaring hiermee..?
Ik wil namelijk mijn 3" shells nog pasten voor O&N, maar dan moeten ze natuurlijk wel droog zijn tegen die tijd (duh :rolleyes: ).. dus wat is ongeveer de droogtijd van een paar laagjes pasting?

Duvel

Edited by Duvel
Link to comment

De wheat paste die ik maakte was vrij snel droog.
Ik had ze gewoon een dag of twee op de verwarming gelegd en toen waren ze wel droog. Dat was van de zomer, en dan staat de verwarming niet eens aan. In de winter staat de verwarming wel aan dus ik denk dat hij wel zeker in een dag of twee droog moet zijn

Link to comment
Guest Richard

Ik paste ook altijd met wheatpaste. 40gram bloem op 500ml water. Klopt de bloem in koud water er langzaam door, breng het water vervolgens al kloppende aan de kook. Laat het 1 minuut doorkoken (wel blijven doorroeren) en klaar is kees. Naarmate het verder afkoeld wordt hij dikker.

De houdbaarheid zal dezer dagen wat hoger zijn dan in de zomer, maar een paar dagen is we het limiet. Een goede methode is een beetje natriumbenzoaat toe te voegen, dat verhoogt aanzienlijk de houdbaarheid. Tevens wordt het ook wel na gebruik weer aan de kook gebracht en dan in een dichte pot weggezet of ingevroren.

Ik heb een grote droogkast en ik paste met 90grams kraftpapier. Per laag laat ik de shell drogen. Met zo'n 35graden in de droogkast is de shell droog na zo'n 5 - 10 minuten. Dan is de shell ook echt kurkdroog!

De stroken eerst met de kwast goed insmeren, even laten intrekken en nogmaals insmeren. Vervolgens de stroken aanbrengen op de shell.

Link to comment
Een goede methode is een beetje natriumbenzoaat toe te voegen, dat verhoogt aanzienlijk de houdbaarheid.
Maar dat beschermt de shell niet meer nadat de pasting droog is. Met wheat paste geplakte shells schijnen erg aantrekkelijk te zijn voor ongedierte, dus wat dat betreft kun je beter paris green en dergelijke giftige metaalverbindingen gebruiken.

Wat betreft behangplaksel (CMC), dat wordt niet even hard en bros als wheat paste, waardoor de pasting uiteindelijk flexibeler is. Veel verschil met wheat paste heb ik niet echt gemerkt, alleen wel in prijs.

Houtlijm zou ik zo veel mogelijk vervangen door goedkopere lijmen, tenzij het gaat om het vastplakken van spolettes en dergelijken. Voor hulzen met wat dunner karton volstaat CMC, wheat paste of kinderlijm meestal wel.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...