Jump to content
PyroForum.nl

3 Pvc-'droge'candy


Recommended Posts

Onze eerste stapjes in het raketwereldje, het was vakantie dus tijd genoeg. Van s'morgens al begonnen en tegen de middag de eerste resultaten, en de dag mooi kunnen eindigen in het donker. Natuurlijk hebben we alles gefilmd

1ste poging,
We besloten te beginnen met de simpelste raket (???). Onze eerste poging was geen volledige mislukking, maar een mooi effect was het niet echt.

-25gram suiker-kaluimnitraat (Los dus niet 'klaargemaakt'.)
-pvc casting 25 mm/10 cm
-1 cm betoniet langs de kanten
-5 mm nozzle
-stok 50 cm (bamboe)



20 meter de lucht in, zonder enige richting en een trage verbranding.


2de poging,
De propellant moest sneller branden, minder gewicht, kleinere nozzle.

-25gram suiker-kaluimnitraat ( Deze keer eens door de koffie molen gehaald voor kleinere korrelgroote.)
-3 mm nozzle
-kleinere stok



Resultaat, mooi de lucht in, snelle verbranding,100 meter hoog(??) en zeer ver weggevolgen ( We deden dit in een open veld dus geen gevaar voor huizen of omstanders.)
Maar nog steeds geen richting.( De stok was immers kleiner geworden.)


3de poging:
Lanceer platform gemaakt. ( De stok in een pvc buis gestoken recht de grond in.)
3de keer goede keer een mooie raket zoals het moet.

[

Maar in het donkere zie je er niets van maar dat is een probleem voor morgen (Aluminium toevoegen??) :P en misschien beginnen denken aan een payload?

Voila, dat was het dan dank u voor uw aandacht! Commentaar en tips hadden we zeer graag gehad maar denk er aan dit waren onze eerste pogingen.

Edited by danny db
Link to comment

Mooie raketjes voor droge mix. Ingedampte mix lijkt mij beter werken. De benaming 'R-Candy' voor de mix die je gebruikt is trouwens fout; R-candy is een ingedampte compositie met KNO3, suiker en honing/glucosesiroop. Wat jij hier gemaakt hebt is gewoon droge candy propellant.

Een metaalpoeder toevoegen moet het 'onzichtbaarheidsprobleem' wel oplossen denk ik.

Maar goed gedaan iig.

Gr.
IM

Link to comment

Voila de titel is aangepast, is dat dan enkele grammen german dark als je 25 gram droge candy hebt (voor de zichtbaarheid)?
Weet iemand meer technische details van deze motertjes? Snelheid, druk, hoeveel gram het mee omhoog kan trekken? Of is dit op te zoeken op het internet :P

Edited by danny db
Link to comment

Waren al deze rakketten zonder core?
Hoe heb je de Kno3/suiker mix erin geramt?
Wat heb je gebruikt als Nozzle?

De laatste Ging nog redelijk goed volgens mij:), mijn laatste rakket is in de grond blijven zitten:P ik zal er morgen ook eens eetje maken.

Edited by fyver
Link to comment
is dat dan enkele grammen german dark als je 25 gram droge candy hebt (voor de zichtbaarheid)?


German dark zou ik daar niet aan verspillen :P . Gewoon wat minder fijn(250 mesh) kan ook wel hoor. Richard Nakka's Rocketry site (Klik) is wel interressant qua berekeningen.

Gr.
IM

Edit@hieronder:

Een core is een verlengde holte in je raketcompo. Als je dus een nozzle boort kan je ook gelijk een holte in je compo maken, deze noemen wij een core. Edited by infernoman
Link to comment

Heb ik nog niet meegemaakt, een cato.
Leg eens uit 'zonder core'.

De opbouw is simpel,
10 cm pvc
1 cm 'kattenbakkorrels'
rammen
8cm candy
rammen
1 cm 'kattenbakkorrels'

Nozzle is gewoon een gaatje van 3mm maar dat was al vermeld.

(Let eens op je spelling, of ze zullen je een warning geven! Wees voorzichtig.)

Link to comment

Beter los je eerst je KNO3/suiker (65/35) op in water en laat je het uitkristalliseren, is veel inniger gemengd en heeft een stuk meer kracht.

Core moet bij R-Candy over de gehele lengte wil je enige hoogte bereiken.

Zie verder mijn foto-tut in het foto/video topic.

Edited by Treelover
Link to comment

Een endburner design (zonder core dus) voor KNO3+suiker wil wel, maar niet zo best in combinatie met PVC buis. Deze branden al gauw te lang waardoor het PVC te zacht wordt door de hitte geleiding en open kan barsten. Voor payloads is een rcandy endburner het ook niet ideaal, aangezien een endburner niet genoeg thrust levert om grote gewichten omhoog te brengen. Sowieso wordt pas vanaf een bepaalde snelheid de luchtweerstand groot genoeg om een raket in z'n baan te houden, dus ook al kan je motortje het in theorie wel omhoog trekken gaat het vaak bij de start mis, zeker als er teveel wind staat, en vliegt je raket helemaal de verkeerde kant op. Simpelweg de nozzle nog kleiner maken gaat hier niet bij helpen, beter om een cored design te gebruiken zoals Treelover dat doet. Een cored design heeft uiteindelijk toch alleen maar voordelen eigenlijk...

Als je aluminium gaat toevoegen om de exhaust zichtbaarder te maken, gebruik dan vooral geen fijne flake of dark german aluminium. Hoe fijner je aluminium, des te meer al in de kamer van de raket reageert en dus hoe minder er overblijft om de exhaust te verlichten. Sponge titanium is perfect, maar misschien dat atomised of bright flake aluminium ook wel werkt. Ook zou ik eerst een statische test doen, met je motortje ingegraven in de grond, aangezien de toevoeging van de aluminium waarschijnlijk wel enige invloed heeft op de brandeigenschappen van de propellant. En het met je huidige nozzle grootte wel eens een behoorlijke CATO zou kunnen opleveren, zeker als je het als poeder gebruikt. Rammen van composities met metaalpoeders is ook niet echt iets wat ik graag zou doen overigens...

Edited by Methodologisch
Link to comment

Toevoeging van aluminium verhoogt de brandtemperatuur aanzienlijk, dus je nozzle zal groter moeten zijn en de core minder diep. Je kunt ook de volgende composities gebruiken voor raketten:

70 Kaliumnitraat
22 Suiker
05 Aluminium
01 IJzer(III)oxide
02 Boorzuur

Of:

72 Kaliumnitraat
24 Koolstof
04 Zwavel

De eerste kan gesmolten worden en dan gegoten, maar dat lijkt me niet bijzonder veilig. De brandtemperatuur is hoger dan normale candy propellant, omdat de aluminium ook als temeratuurverhoger werkt.

De tweede propellant is minder kritisch over nozzlediameter door het lage zwavelgehalte, maar nog wel redelijk krachtig. Deze compositie laat een koolstofstaartje achter, afhankelijk van de grofte daarvan. Voor het beste resultaat moet je het vochtig mixen, ongeveer twee eetlepels water per 100 gram (en daarna een dag goed drogen op de verwarming).

@Hieronder: Dan krijg je een vonkenstaart (zilver), maar ook een dubbele decompositie door de reactie tussen een nitraat en aluminium. Daarvoor zijn een paar procent boorzuur in een dergelijke compositie noodzakelijk.

Edited by miech
Link to comment

Hm dus de core is het gaatje dat je doorboort als je je nozzle maakt, juist? Bij de laatste 2 hadden we deze 'core' tot over het midden geboord. Ik heb nog aluminuim vlokken liggen, het zijn echte vlokjes van 1mm ofzo, die zijn we ooit gaan halen in een raam-fabriek om een experiment te doen. Wat gebeurd er als je dit toevoegt.

Edited by danny db
Link to comment

@chriz Alles is op 50/50 gemengd. Kan er altijd wel een gram naast zitten, mijn weegschaal is niet meer wat ze geweest is.

Proefdag 2 was een fiasco alles is mislukt, brandtest,met payload, gewone grotere diameter.
filmpje van de mislukte payload(wat altijd wel spectaculair is) volgt nog.

Link to comment

Nauwelijks iets in de lucht, droge candy is toch redelijk vergeefelijk? Alles ging toch goed niet? :P Maar toch dank u voor de tip zullen we zéker doen.
Wat wordt er gezegd over de diameter van de pvc? De eerste waren 25mm, die van vandaag waren 32mm. Bij de 32mm, vliegt alles er juist na de opstijging uit.

Edited by danny db
Link to comment

Dat uitkristaliseren duurt wel lang, en je hebt een zeer vocht-vrije plek nodig omdat het anders niet echt wil. Ik heb het ook eens gemaakt en laten drogen op verwarmings buizen in de schuur... Toch nog ergens goed voor die verwarming in de schuur. :P

Ook is het wel handig om je motortjes te testen op een weegschaal ipv steeds iets meer verzwaren vind ik zelf.

-B.

Link to comment

Roer je wel genoeg? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat zomaar in de pan in de hens vliegt, vooral zodra er geen stoom meer afkomt (als je er een glas boven houdt en het beslaat komt er stoom af) moet je roeren als een gek, het wordt een deegje dat je - als het licht oranjegeel is - uit de pan schept en in je raket ramt. Vuurtje wat lager is ook geen slecht idee

Je doet er toch wel eerst water bij voordat je het smelt he?

Edited by Treelover
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...