Jump to content
PyroForum.nl

KNO3 + C


Nash123

Recommended Posts

Aangezien ik waarschijnlijk binnenkort ga beginnen met Pyro (beetje vage zin),

Wil ik nu alvast zo veel mogelijk theoretisch weten. Vandaar dus dit topic Ik ben ook veel aan het zoeken hier en op Google, maar ik wou even wat meer duidelijkheid hierover en jullie hebben er nogal veel ervaring mee dacht ik zo :P dus:...

Ik ga waarschijnlijk beginnen met een KNO3 + suiker rookbom (misschien met paraffine) en de KAS - suiker rookbom.

Maar ik zou toch graag willen weten (omdat ik toch nog niet aan zwavel kan komen) Of KNO3 en C alleen ook al iets leuks/bruikbaars opleveren en hoe ik dat het best kan mengen (zonder kogelmolen)en welke verhoudingen het beste zijn?


Nash

Link to comment
  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb eerst ook veel met KNO3/C mixen gewerkt, meestal verhouding 70/30...

Dit is wel redelijk te gebruiken in vuurpijlen zonder payload en ook wel voor fontijnen dus... neem je bijv. een verhouding van 60/40.

Succes ermee,

-B.

EDIT: De verhoudingen verschillen nogal zie ik met bovenstaande posts maar mijn ervaring is 70/30, ik zou het even zelf uit testen.

Link to comment

Spoonfeeden is dat ik alle informatie als voedsel een ganzenlevergans in je keel stamp met een trechter, echter het enige verschil met een ganzenlevergans is dat jij er om vraagt en die gans er toe gedwongen wordt, en dat jij de informatie gebruikt en de gans vervolgens geslacht en alles van die gans behalve de lever weggeflikkerd en dat levertje wordt dan voor veel geld aan rijke mensen verkocht die het op toostjes doen.

Dat is spoonfeeden :P.

Link to comment

Oww... Nou dat was iig niet de bedoeling van dit topic.

Dit is wel redelijk te gebruiken in vuurpijlen zonder payload en ook wel voor fontijnen dus...


Dat van de fonteinen snap ik wel, maar bedoel je het voor de vuurpijl als lift of... iets anders :P ?


iig bedankt voor alle informatie iedereen.
Link to comment

Het grote verschil tussen KNO3/C en meal is dat meal (met zwavel dus) een veel hogere gasproductie heeft. Het voordeel van KNO3?Ctov meal is juist weer dat de brandsnelheid een stukje hoger ligt.

Dit verschil in eigenschappen zie je dus in devices. Het doel van de compo (gasuitstoot, of snelle verbranding) bepaald dus welk sas je gebruikt.

Link to comment
Aha oke, dus voor pijlen met payload heb je wel echt Bp nodig snap ik hieruit ?


Wja eigelijk wel, tuurlijk kan je er wel een payload op zetten maar je hebt gewoon niet veel kracht achter zo'n ding... Als je er wat meer ervaring mee hebt kun je het natuurlijk altijd proberen. :P

-B.
Link to comment
Owke, dus voor een knaller en vuurpijl is meal handiger omdat het een hogere gasuitstoot heeft?


Nou nee, ik denk dat snelheid de grootste invloed heeft, kijk maar naar flash en Bp. Bp heeft een hogere gas productie dan flash, maar flash is vele malen sneller. En doordat het zo snel is komt er in een keer veel gas vrij waardoor je dus een hardere klap krijgt... :P

Dit is btw wel een actief toppic en laten we on-toppic blijven.

-B.
Link to comment

Zwavel in BP heeft twee functies;

1-Het veroorzaakt een hogere gasstroom, en in een afgesloten casing gevolgens meer druk waardoor de reactiesnelheid omhoog gaat.

2-Het is één van de kathalysatoren die de verbrandingssnelheid van BP verhogen alsmede de ontstekingstemperatuur. (andere kathalysatoren zijn sporenelementen die in je houtskool zitten).

Het besten mengen met een vijzel, of anders tussen kranten en er met een hamer op slaan tot het goed fijn is en dan alles bij elkaar nog een keer zo behandelen.

Link to comment

KNO3/C is een geweldige raketbrandstof. In tegenstelling tot mealpowder heb je hiermee lang zo snel geen CATO.

Mijn eerste raketmotortjes waren 19mm (3/4") PVC motoren. Deze waren 10cm lang en hadden een inboring van 3 - 3,5 mm. De brandstof was 4 uurs gemalen KNO3/C in de verhouding 70/30. Houtskool was van jonge wilgen scheuten.

De motoren waren in staat om 400gram natte klei mee naar boven te nemen! :P

Even een opmerking:

*Mealpowder is gemalen KNO3/C/S;
*Pulverone is gemalen KNO3/C/S en vervolgens vochtig door een zeef gedrukt;
*BP is gemalen KNO3/C/S en vervolgens vochtig geperst tot een dichtheid van 1,7gram/cm3.

Kortom Mealpowder is geen BP en is daar totaal niet mee te vergelijken. Noem het zoals het is en niet waarop het lijkt!

Link to comment
Aha oke, dus voor pijlen met payload heb je wel echt Bp nodig snap ik hieruit ?
Als ik jou was zou ik als beginner nog niet beginnen aan vuurpijlen met payload. Ik vind het een beetje een eng idee als een beginner meteen al aan payloads begint. :P Maak eerst veel pijltjes zonder payload. Probeer goede raketmotoren te maken, en plak daarna gewichtjes (zand o.i.d.) op je pijl. Kijk of de motortjes het gewicht de lucht in kunnen krijgen. Als dit niet het geval is, ga dan je raketmotortjes verbeteren. Als dit wel het geval is kun je gaan nadenken over een eventuele payload. Doe geen overhaaste dingen, daar komen alleen nare dingen van.

Ik bedoel maar, je bent hier pas vanaf:
Sep 21 2007, 19:02
Ga eerst veel onderzoek doen. Echt heel veel. Pas als je alles over het onderwerp weet zou je naar mijn mening pas kunnen beginnen met het "experimenteren". Ik ben bijvoorbeeld van mening dat ik ook niet genoeg zou weten over vuurpijlen om er zelf aan te mogen beginnen. Toch wil ik binnenkort een raket de lucht in raggen, dus ik ben de afgelopen tijd erg veel aan het lezen over het maken van vuurpijlen en RCandy. Als ik daarvoor zomaar was begonnen had er iets heel fout kunnen gaan. (Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het niet eerder heb geprobeerd, maar dat was aan de beginfase van mijn fascinatie voor vuur, pyrotechniek en alles erom heen. :D)

Voor de rest, succes met je pyro!

[edit] En het lijkt idd een beetje op spoonfeeden. :P
Link to comment
  • 1 year later...

Mischien een beetje off-topic maar heeft er iemand wat ervaring met zwavelloos bp, ik kan namelijk ook nog niet aan zwavel geraken.
Waar moet je op letten en hoe is het te gebruiken als lift?
Alvast bedankt
gilles

Edited by gilles
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...