Jump to content
PyroForum.nl

Target-Master Loden Ballen


Recommended Posts

Mensen,

Ik heb een handige link van een site die een aantal mensen al kennen denk ik.
Het is een schietwinkel, en ze verkopen perfecte loden ballen in alle maten die je perfect kunt gebruiken als media in je kogelmolen.

http://www.targetmaster.nl/index.php?cPath=2031_5953_5567

Zoek maar uit... :P .

Ik heb vandaag de 100 loden ballen van 12.57 mm gekocht. Dit is gelijk aan 1/2'', de maat die erg veel word gebruikt als media in de kogelmolen. Zie je altijd op al die Amerikaanse sites.
Voor 18,15 was ik klaar. Een 100 loden kogels, die gaan wel even mee :P .

Groetjes, Yellowcard ;) .

Link to comment

Ik denk dat deze bolletjes (zelfs de 'grof' variant) veel te klein zijn voor gebruik in een kogelmolen. Je hebt best wat gewicht nodig om goed te millen, daarom zijn loden ballen van +/- 1cm ideaal, zeker omdat ze net vonken. Deze kleine stalen kogeltjes zijn daar te klein en dus te licht voor.
Je kunt ze natuurlijk wel gebruiken als hagel in je muzzleloader ;)

Link to comment

Weet je zeker of het wel een goed idee is om met staal te schieten in je muzzleloader? Het feit dat deze geen rifling er in hebben wil nog niet betekenen dat het goed is om met staal te schieten.. Ik zou in ieder geval mijn honderd jaar oude muzzleloader niet belasten met zo'n schot.

Link to comment

Het is niet verstandig, maar mijn muzzleloader (als het zo al mag heten) heeft in totaal een euro gekost. Ik heb bij een oud ijzer handel voor een euro een dikke verroeste as gekocht met diameter 8cm en lengte 15cm. Een vriend van me heeft er een gat in geboord van 1cm diameter. Het is meer een soort kanon. Als deze kapot gaat maak ik gewoon weer een nieuwe ;)
Een echte muzzleloader zou ik er ook niet aan wagen. Dan schiet ik liever met gewone loden ballen die targetmaster ook verkoopt.

Link to comment
  • 5 months later...
  • 3 years later...

Hahaha lekker oud topic :P, maar dat kan niet kwaad he??

Ik heb even boven gekeken naar die sites en ik zou zo ongeveer 572.9143964 gram aan 12.45mm loden kogels kunnen kopen. Zou dit genoeg zijn voor om een medium-sized Verfblik genoeg te vullen om daar goed mee te kunnen malen??

Edit: Het zijn 50 van die ballen, misschien ook wel handig om te weten... :)

Edited by joosie1234
Link to comment

Ik weet niet precies wat een medium sized blik is maar er gaan meer ballen in dan je denkt. Waarschijnlijk maak je nog geen 1/3 van je blik vol met 50 ballen. Daarnaast is het een onbetrouwbare winkel die je lekker laten stikken en niks laten horen als ze een product niet op voorraad hebben. Afrader.

Link to comment

Als je de dichtheden aan houd die hier beschreven staan kun je zo de theoretische hoeveelheid kogels berekenen. Voor de eenvoud zou ik alleen tweedimensionaal redeneren in 'schrijven' van d = dkogel, waarbij je 'n' lagen neemt, met 'n' = (hoogte trommel)/dkogel. Als je in de praktijk kogels zo in een trommel dondert, dan wel de trommel laat draaien, is het wiskundig onmogelijk pakkingsgraden >65% te halen. Verschillende diameters kogels verbeterd de pakkingsgraad enorm. Wellicht ook daarom dat kogelmolens met verschillende groottes aan media efficiënter draaien.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Om even te antwoorden op je vraag van het andere topic, de winkel bestaat wel of heeft bestaan want ik heb er jaren geleden loden kogel van besteld en gekregen. Wat korter geleden heb ik echter opnieuw loden kogels besteld en die heb ik niet gekregen. Ik kreeg eerst niks te horen, toen heb ik lopen mailen, gewacht, gemaild, gewacht, gemaild gewacht en toen heb ik een beetje lopen dreigen en heb ik mijn geld terug gehad met in de betalingsbeschrijving een teruggave wegens bedreiging :). Mijn advies? Geld terugvragen en nooit meer bestellen daar.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...