Jump to content
PyroForum.nl

Thermiet & Whistle


Svenn

Recommended Posts

Hey mensen, ik ben weer eens begonnen met pyro!

Vrijdag heb ik mijn nieuwe weegschaal binnen gekregen. (0.01-100 gram) En ben ik gister meteen begonnen met wat compo's. Ik had al heel lang een potje koperoxide liggen, maar ik kon er nooit wat mee doen omdat ik geen weegschaal had. Ik ben dus eens begonnen met koperoxide thermiet:

Al : Koperoxide (CuO) 1 : 4

Het was in totaal 0,5 gram. En het wordt ontstoken met een sterretje. Hier het filmpje:




Omdat ik ook nog ijzeroxide had staan heb ik daar ook gelijk een thermiet mee gemaakt.

Al : Fe203 1:3

Het was in totaal 4 gram!!! En het wordt weer ontstoken met een sterretje:



zoals je kunt zien brand het niet door de bloempot heen. Daarom heb ik het nog eens geprobeert op een aluminium plaat.

Het was weer 4 gram:



Jammergenoeg brand het er niet doorheen, maar het was wel helemaal aan het gloeien.

Toen ik klaar was met de thermieten heb ik nog wat andere dingen gemaakt.

Ik wilde eerst whistle maken, maar ik had niet genoeg natriumbenzoaat mee naar buiten genomen. Toen heb ik maar een andere versie van whistle gemaakt:

Natriumbenzoaat : KclO3 4 : 3

filmpje:



Zoals je ziet brand het met een mooie rode kleur :mellow: wat in het echt nog roder was. Misschien is dat wat voor een rode vlamkleuring?


Ik had ook nog een filmpje van KNO3 : suiker gemaakt:



EDIT: Nu doen ze het wel :rolleyes:

Link to comment

Het zal er allemaal wel mooi uitzien, de links doen het alleen niet. Als ik er op een klik dan kom ik wel op youtube, maar krijg ik deze melding:
"This is a private video. If you have been sent this video, please make sure you accept the sender's friend request."

Misschien moet je even het op het dingetje drukken dat iedereen de video mag zien :mellow:.

Greetz
IM

Link to comment

Mooi dat je weer zo aan de slag bent gegaan :rolleyes:.
2 dingetjes dingetjes, Koperoxide is CuO, en je gebruikt een beetje een rare verhouding voor je Whistle mix.
Ik gebruik altijd:

KClO3.......................... 7
Natriumbenzoaat........ 3

Je kunt hier eventueel nog 1% Fe2O3 aan toevoegen, en als je het gebruikt in vuurpijlen of raketjes, kun je er ook wat vaseline doorheen doen ( Vaseline smelten, beetje af laten koelen, dan Whistle mix er dor heen ) zodat als je het gaat persen het mooi stevig blijft zitten.

Mooi dat je weer aan de slag bent gegaan, vind ik fijn te horen.



Verder mensen .... IK BEN VANDAAG JARIG :P ! 16 jaar geworden. Gisteravond groot feest, en m'n 1e legale biertje gedronken :mellow: . Heb een nieuwe camera gekregen, en wat lijmpatronen en PVC buizen en een nieuwe bril en nog een paar dingen. Owja en 5 doosjes Lachgaspatronen en 4 jointjes ;) .

Groetjes, Yellowcard ;)

Link to comment
zoals je kunt zien brand het niet door de bloempot heen

Thermiet hoort ook niet door de bloempot te gaan. Door de vorm van de bloempot word de gesmolten kwak door het gaatje in de bloempot gericht. Daardoor verspreid het niet maar kan het een mooi gaatje branden.

Gr33tZ
Link to comment
×
×
  • Create New...