Jump to content
PyroForum.nl

KMnO4+C+Al


youritje

Recommended Posts

Dit heb ik net even geprobeerd.
Ik heb geen super weegschaal(moet nog komen)dus ik heb het met gevoel gedaan.
Alluminium was zelf gevijlt met zeer fijne vijl, dus niet super fijn.
Koolstof was balsa koolstof, dus zeker wel goed spul.
Kaliumpermanganaat was zeer zuiver(denk aan 99,9%).
Ik heb het in mn vijzel gemengt. Niet de veiligste manier natuurlijk, maar ik heb hem zo veilig mogelijk uitgevoert.
Het brandde niet super.
Maar nu mijn vraag, ik heb het dus laten branden, hierna maakte ik het residu nat en dit werd groen.
Niet het paars van KMnO4 maar echt groen.
Ik snap niet waar dit vandaan komt, kan iemand mij dit vertellen/uitleggen?

Youri

Link to comment

Ik ben nu al even aan het zoeken/denken maar kan weinig vinden.

Je zou de natte groene stof kunnen verhitten om te kijken of er
een reactie met water is opgetreden maar aangezien ik geen
idee heb met welke stof we te maken hebben kan je dat beter niet doen.


P.S> Je zit hier vast niet op te wachten maar KMnO4 in een
stamper en vijzel is ECHT een no-go (of bedoelde je zonder stamper?).
Als je Al fijn was geweest had het mengsel af kunnen gaan.
Die vijzel kan je geloof ik wel weggooien (naar mijn ervaring
heeft KMnO4 groot aanhechtingsvermogen aan vanalles).

@Youritje: Ja ik snap het hoor. Je bent zeker niet gelijk
ontverantwoordelijk bezig hoor. In een kleine batch met
zelf geslepen Al poeder (maakt niet uit hoe fijn het
lijkt, 't blijft rotzooi) is de kans miniem dat het af gaat.

Link to comment

Ik weet het, het is niet het meest veilige.
Maar ach, een klein beetje van hooguit 2 gram, wat kon er misgaan als dat in mn vijzel afging?
Ik had gewoon handschoenen aan en bril op, gestrekte arm.
En die vijzel kan ik nog gewoon gebruiken, heb het vaker gedaan.
Krijg hem gewoon weer schoon. (Hij is van porselijn volgens mij, het is een weta 5050 misschien dat het je iets zegt)

Youri

Link to comment

We hebben het over Aluminium dat geslepen is met een vijl... Dit zal dus niet erg gevoelig zijn, in ieder geval stukken minder gevoelig dan wanneer je met German dark aluminium werkt. Maar onderschat het niet.

Je kunt ook de houtskool weglaten en zwavel in je compo gebruiken. Ik gebruik, als ik flash met grof aluminium maak, vaak KMnO4:Al:S = 5:4:1, iets meer zwavel kan ook. Dan is mijn Al 250 mesh. Dit is toch best wel snel, als je het goed mengt. German dark is natuurlijk het best, maargoed.

Link to comment

Ik heb het verschijnsel nu ook gezien, zeer donkergroen, het was met KMNO4:Mg flash los afgestoken, toen ik een doekje over de tafel haalde zag ik naast de paarse kleur van de KMNO4 ook een donkergroene kleur.

En dit was zeker KMNO4...




Lttrrzz

Link to comment

Ahum, uuh nee. Zoals je vast wel weet moet het aantal atomen aan de linkerkant van de pijl gelijk zijn aan het aantal aan de rechterkant. Verder reageert het niet tot KMnO maar iets met het Mn2+-ion.

Maar goed, de reactievergelijking is erg lastig, en in dit geval volkomen irrelevant.

Link to comment

Mn2O7 door een zwavelzuur-verontreiniging in een van je chems? Dit is trouwens bijna onmogelijk omdat deze oxidator in combinatie met een brandstof onmiddelijk ontbrand, en het ook geen reactieproduct van de verbranding kan zijn.
Dat is de enige theoretisch mogelijke, maar compleet onwaarschijnlijke mogelijkheid die ik kan bedenken.

Link to comment

"dat kreng" is tot en met je eindexamen heiliger dan de bijbel man! :rolleyes: en ook daarna blijft het best een handig boekje om simpele dingetjes terug te zoeken. :mellow:

MnO41- (paars) is mogelijk (deels) omgezet in MnO42- (groen). Mangaanverbindingen heb je in een heel scala aan kleuren, en MnO42- is vast niet de enige met een groene kleur, maar gezien de aanwezige beginstoffen wel een mogelijkheid.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...