Jump to content
PyroForum.nl
dennisman

Chloraat dmv electrolyse

Recommended Posts

Guest

Dus wat moet ik nou doen?, ik wil geen kabels weghalen die niet weg zouden hoeven.
Sorry maar ik snap er echt niks van :angry: .
Moet ik nou gewoon 8 zwarte kabels weg halen totdat ik 6-6 heb(R-Z).

Ze zijn toch ook van verschillende voltages, dus ik neem aan dat dit niet zou werken, ik kan nu echt niet meer zien wat een molex, of een moederboord kabel is :) ...

@jullicher, bedoel jij nou gewoon dat ik alle zwarte moet gebruiken, inclusief die kleine???

Trouwens wat ik had toen ik mijn power suply aanzette(gewoon uit de winkel om te testen), ging het ventilatortje niet rond, hij maakte alleen een piepend geluid dat ie aan stond(de voeding).

Gaat dat ventilatortje pas draaien als je het moederboord aansluit ofzo?


Bvd.

Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je pakt inderdaad gewoon ale zwarte draden. Bij het kleine draadje wat je noemt moet je even kijken of dit ook een 0 draad is. Als je het niet zeker weet kun je het uitproberen of wegknippen. Zoveel weerstand zal het wegknippen nou ook niet opwekken. Meer draden betekent alleen minder weerstand, niet meer voltage in dit geval.

Je hebt altijd een - en een + pool. De draden waar 5 en 12 volt bij staat zijn de - draden, de zwarte ''0 draden'' zijn de + draden. Of je nou de 5 of de 12 volt draden neemt als -, de zwarte zijn altijd de + draden.

Sommige voedingen gaan pas echt aan zodra er een aansluiting is, dus dat er een stroom stroomt. Als je alle draadjes los hebt loopt er geen stroom en gaat ie niet echt aan. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar bij bepaalde types wel. Kun je dus bijvorbeeld uitproberen met en lampje ertussen of zo of er stroom loopt en of de ventilator dan wel gaat draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ok, bedankt :D , ik hoop dat er geen kortsluiting komt :angry: .
Ik dacht dat de rode trouwens de + draden waren, en de zwarte;aarde(-).
Maarja ik zal hem proberen vanavond aan te zetten in een proef opstelling, ik hoop dat ie niet kapot gaat, de voeding welteverstaan :) .

Kan ik ff tijdelijk in die proef opstelling de draden gewoon in elkaar draaien inplaats van solderen, en dan in een krokodillen klemmetje doen???

Dan kan ik het morgen solderen, en stel ik doe de cell nu een uurtje aan, denk je dat er enig Kclo3 zal liggen, aangezien de max A output van de voeding 30A is, en de cell maar 250 ml?


Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 30 A zal je denk ik niet halen omdat de cel altijd wel een zodanige weerstand heeft dat je niet veel hoger dan 4 zal komen. Je kunt de draden in elkaar draaien, zolang je de kleuren maar gescheiden houdt. Niet de zwarte met de rode in elkaar draaien dus :angry: . Ook zal er wat meer weerstand zijn als je het in elkaar draaid. Als je het dan gesoldeerd hebt zul je waarschijnlijk iets betere resultaten hebben. Als hij kortsluiting maakt, maar niet te veel, dan zal hij denk ik gewoon uit gaan voor een aantal seconde. Daarna kun je hem denk ik weer aanzetten. Zo is het bij mij ten minste. Je kunt uitrekenen hoeveel KClO3 er gevormd wordt met het aantal Ampere, maar hoe dat precies ging weet ik niet meer helemaal uit mij hoofd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Bedankt jullicher :) .

Ik denk ook dat ik helemaal niet aan 30A gaan komen, aangezien ik voor de test versie grafiet elektrodes ga gebruiken(uit potloden :angry: ).

Maarja ik heb een zodanig kleine cell, dat ik wel hoop dat er wat KCLO3 zal neerslaan in een uurtje of twee.

Hoeveel draden had jij eigenlijk Jullicher?zwarte en rode enz.

En zou ik voor een test versie ook gewoon een paar kabels kunnen gebruiken, of moet ik dan de voltages per kabel weten?


Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het moment heb ik nog geen cel laten lopen. Dit komt eigenlijk alleen omdat ik geen goede anode heb (binnenkort misschien wel). Ik heb nu maar 3 draden geloof ik aangesloten, maar als dat te veel weerstand geeft kan ik ze wel losknippen en een dikke erop solderen. Ook moet je even rekening houden met dat het voltage niet omhoog gaan als je meer draden gebruikt. Als je het paralel schakeld (en dat kan alleen bij een pc-voeding) gaat het voltage niet omhoog, hij kan alleen meer Ampere aan. In deze situatie is het gewoon heel simpel: meer/dikkere draden = minder weerstand = meer ampere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Even een up datje, ik heb gewoon alle zwarte gebruikt, hij staat nu 10 min aan, en er beginnen allemaal kleine kloddertjes in de KCL oplossing te verschijnen, zeg maar witte kloddertjes. :angry:

Ook ik zie helemaal geen bubbeltjes rond de elektrodes vormen, en als ze er zijn zijn ze zeer klein, ik zou nu ook al een heel klein beetje grafiet drijven...

Ze drijven wel in de hele oplossing die kloddertjes, ik neem aan als ik de stroom eraf haal dat ze dan beneden op de cell zakken zoals bij dennisman???



Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben dus ook weer bezig met het bouwen van een cel, en k stuit op problemen, misschien heeft iemand hier een leuke oplossing?
Ik heb een grote glazen pot, en ik wil door de deksel 2 draadjes leiden, die vervolgens op de bodem aan de anode en catode worden verbonden. De koperdraadje moet dus met de plaatjes worden verbonden, en daarnaast compleet geisoleert worden, anders vreet het koper binnen 50 ampere-uur weg.

Bij de cathode (rvs) heb ik het koperdraad er gewoon aan gesoldeert, en vervolgens met expoxylijm compleet ingesmeert. dit werke perfect, het gaf stroom door, en 'lekte' niet.

De anode daarintegen is van titanium, met rutheniumoxide er op (DSA). ik heb geprobeert, na het afschuren van een stukje van de oxide laag, om een goede soldeerverbinding te vormen, wat dus niet lukte. Vervolgens heb ik geprobeert om het draadje er rechtstreeks op de lijmen met epoxy, wat ook niet werkte. De lijm kroop tussen het draadje en de plaat, en isoleerde dus.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze koperdraad goed met de anode verbonden krijg? Lassen misschien, een speciale soldeermanier, wees origineel :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ik ben niet orgineel, wat dacht je van krokodillen klemmetjes, ideaal natuurlijk. :angry:

Ik gebruik ze ook....




Simpel en makkelijk :) .



Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjah, hoe leg je zoiets uit... :)

Ik heb er al eens over nagedacht om klemmetjes te gebruiken, en ik heb zo ook wel thuis liggen, maar hiermee heb je dus niet die koperdraad geisoleert. De draad moet je achterin die klem vastsolderen, maar ik ben bang dat ze zo nog steeds wegrotten. :angry:

Maar ik wil vanmiddag best een poging wagen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Als tijdelijk oplossing nu, heb ik geeneens gesoldeerd, ik heb die klemmetjes waar je die draden gewoon in kan stoppen, ik heb het gat met een tangetje groter gebogen, zodat alle draden erin passen, en toen met het tangetje weer dichtgeduwt, werkt wel.

Ik heb helaas de cell wel ff uitgezet voor persoonlijke redenen...

Maar wat ik op de anode zag waren hele kleine belletjes, die eromheen bleven kleven, dat moet ik toch hebben of niet??

Zo ja dan ga ik hem morgen helemaal afmaken, en hem een dagje laten draaien, in een 400 ml cell :angry:



Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja leuk, maar alles rot zo weg. Vooral koper word in heel rap tempo omgezet in koperchloride, en geleid dan dus niet meer. Ik ga niet voor de ''tijdelijke'' oplossingen omdat mijn cel minimaal 2 weken nonstop moet kunnen draaien.

Die bubbeltjes kloppen inderdaad, zo hoort het te zijn. Hoewel er bij mij aan de kathode meestal veel meer te zien is.

400ml? :angry: Ik heb een cel met maxmimaal 5 liter inhoud, die ik meestal vul met zon 2 liter verzadigde nacl-oplossing. Hoeveel ampere en volt gebruik je trouwens? Ik gebruik 5 volt, en 10 - 20 ampere.

PS: die grote cel is om andere kleine dingen te compenseren...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ik gebruik dus alle zwarte en rode, en op de voeding staat maximale output 30A, dus ik heb zo een idee dat mijn KCLO3 redelijk snel gaat vormen. :)

En ik bedoelde de cathode met die bubbeltjes :D .

PS: die grote cel is om andere kleine dingen te compenseren...tongue.gif

LOL :angry: .

Dat maakt mij dus de echte man hier ofniet :P .


Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heeft iemand enig idee hoe ik deze koperdraad goed met de anode verbonden krijg?

Boor een klein gaatje in je elektrode. Koperdraadje erdoor en even ombuigen. Daarna vastsmeren met epoxy. Moet netjes werken en genoeg contact maken.
Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pepcore was je voor, dus ik ben nu voor zijn krokodillenbekkies gegaan. ik heb alles met tin-zilver soldeer vastgesoldeert, en vervolgens met epoxy ''verzegelt''. Morgen hopen dat ie waterdicht is, dan kan mn cel ook meteen draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soldeer een ring aan je koperdraad vast ( kabelschoen ) . Boor vervolgens een gaatje in je anode waar je een RVS bout doorheen steekt . Koper draad met ring over de bout heen en met een RVS moer aandraaien . daarna een of andere 2 componenten lijm erover heen. zo heb je een super verbinding .

Krokoklemmetjes geven een zeer matige verbinding en zijn niet geschikt voor veel ampères .

trouwens : de 12 volt optie op een pc voeding helemaal niet gebruiken !

Ik heb in 35 uur 2 liter NaCl omgezet naar NaClO3 . Ik begin niet met KCl want dat geleidt veel slechter electriciteit ,zodat het niet opschiet met de stroom .
Ik zal nog foto's plaatsen

Ik heb er jaren over gedaan maar heb nu dan ook een echt goede cel die veel produceerd , maak gebruik van m'n kennis zou ik zeggen , het is geen misplaatste arrogantie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Hoezo de 12 volt optie niet gebruiken???, ik kan het nu al niet meer doen, maar waarom zou dat eigenlijk moeten?.
Ik neem aan dat je de kabels van de moederboord connector bedoelt?

Mijn bekabeling was zowiezo te verwarrend(6R-14ZW), ik snap er helaas helemaal niks van.


Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Nope, ben helemaal niet van de electronica, ik heb er mss nog wel een maar die is doorgebrand denk ik,
ik had hem op een verkeerd meetbereik gezet, en in het stopcontact gedouwt(ja ik weet het dom), kortsluiting dus.

Ik geloof je best hoor als jij zegt dat ik minder vermogen zal krijgen, je heb er wss veel meer verstand van dan mij. :)

En zowiezo kan ik nu niet meer de 12 volt kabels er tussen uit halen, ik heb alle connectoren er gister al afgehaald. :angry:



Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt de 12 volt wel gebruiken, maar dat levert een heleboel vervelende dingen op :angry: . Als je de voeding ook gebruikt voor andere dingen dan elektroyse kun je ze natuurlijk erop laten zitten. Dat heb ik ook bij die van mij gedaan. Kun je de klemmen verwisselen van de 5 naar de 12 volt mocht je dat nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Je kunt de 12 volt wel gebruiken, maar dat levert een heleboel vervelende dingen op :) .


Hoe bedoel je toch niet allemaal bijproducten ofzo?

Maar mijn probleem is dus zowiezo dat ik alle connectoren er al heb afgehaald, maarja als deze werkt ga ik er niks aan aanpassen.

Mss een nieuwe voeding kopen, deze was maar 10 eu nieuw :angry: .



Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet oof je bijproducten krijgt, maar je krijgt veel ampere en veel volt, dus veel Watts en dus veel warmte. je Anode wordt extra belast en kan aangevreten worden. Zo zijn en er nog wel wat dingen die niet goed zijn. Maar als je het bijvoorbeeld gebruikt voor lampjes of zo te laten branden kun je de 12 volt wel gebruiken. In jou geval Pepcore denk ik dat het niet zo belangrijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien eens een gezamelijke inkoop actie houden bij Magneto en dan gewoon één grote plaat anode strekmetaal van een standaard formaat kopen en die zelf in kleinere platen verdelen .

Met dat spul zit je zo wie zo goed , geen vervuiling in je oplossing en een goede geleiding zodat de stroom hoog kan zijn .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Dat vindt ik een goed initiatief, ik denk dat redelijk veel members interesse zullen hebben in kwaliteit elektrodes. :angry:

Hoeveel zou zo een plaat kosten dan, denk je?

En er zijn toch maar twee stripjes van 1,5 cm(breed) nodig???
Als ze duurzaam zijn ben ik zekers geintereseerd.

Ik zat erover te denken om wolfraam elektrodes te bestellen zijn niet duur, maar ik vindt niks over de levensduur van deze electroden en hoezeer het word aangetast.
Deze zijn overigens voor het tig lassen.


Lttrz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afhangende de prijs ben ik ook zeer enthausiast. Alleen hebben ze wel veel verschillende coatings, welke zou dan genomen worden? En de breedte inderdaad zo'n 1.5 a 2 cm, dat lijkt me wel genoeg. Over de lengte denk ik persoonlijk aan een lengte van zo'n 20 cm. Tenzij het goedkoop is om er meer van te maken, maar dat denk ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×