Jump to content
PyroForum.nl
dennisman

Chloraat dmv electrolyse

Recommended Posts

Een ph van 9 a 10 is wel aardig hoog de meest ideale waarde ligt zo rond de 6/6,5 en dit is met HCl te verlagen .

Maar zonder goede meters zal ik er niet eens aan beginnen want je zit al snel te laag en krijg je veel chloorgas wat uit je cel verdwijnt wat je niet wilt hebben.

Je zou ook het aantal watt kunnen meten aan de 220V kant (daar heb je van die stekkers voor die precies aangeven hoeveel watt het aparaat trekt. kijkshop of zo).

En volgens mij gaat de rekensom dan als volgt:
Dus zeg maar 5,38V :100W= 18,5 en reken er dan zo'n 20% verlies bij dan zal je op 14,9amp uitkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het net gemeten met die multimeter, blijkt dat ik niet eens hoger kom dan 2 Amp:|.
Direct mijn volgende missie, de weerstand drastisch verlagen.
Kortere en dikkere draden, en betere verbindingen.
Ik laat wel weer iets van me horen, als er iets gelukt is;).

Youri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg nou wat :mellow: .
Het is gelukt! :rolleyes: Na ruim 2 dagen draaien met een oplossing van NaCl.
Is er klaarblijkelijk toch echt NaClO3 gevormd.
Ik vond het tijd om te kijken of er iets gebeurd was, toen ik in de cel keek was het elektrolyt volledig helder.
Er lag wel wat op de bodem grote kristallen, eerst dacht ik dat dat het NaClO3 was. Alleen toen ik het gespoelt had bleek het niet te reageren met C.
Ik dacht jammer weer niet gelukt.
Toen heb ik het gelige elektrloyt gepakt en er lo-salt oplossing bij gedaan. En toen ik goed keek lag er een redelijk dikke laag wit spul op de bodem.
Na dit te hebben gedroogt en er Balsa C bij te hebben gedaan bleek het om echt KClO3 te gaan, want het brandde goed ;) .
Ik heb de cel nu weer aangezet.
Maar als deze klaar is wil ik sowieso andere anode, aangezien ik het toch wat zonde van het platinum vind en het zit een beetje gammel in elkaar.
Ik wil wolfraam elektrode gaan kopen.
En ik moet nog een nieuwe zekering hebben voor een zware voeding die ik ipv mijn comp voeding ga gebruiken.
Ik ga er zo snel mogelijk meebezig, en zal dan hopelijk ook wat foto's plaatsen;).

Youri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ongeveer 200 ml water verzadige met NaCl. Maar nog lang niet al het NaCl was omgezet aangezien de kristallen die op de bodem lagen NaCl was. Er liep een stroom van 2 ampere, veel te weinig eigenlijk. De temperatuur kwam niet boven de 25 graden, en de Ph was veel te hoog. Niet de ideale omstandigheden dus.
Maar ach, het is gelukt! Nu op naar verbetering en versnelling van het proces.
Ik heb mn wolfraam elektrode net besteld.

Youri

EDIT: zit nu toch te twijfelen na dit topic nog een keer gelezen te hebben.
Veel mensen zeggen wolfraam elektrode te hebben. Nadat 1 iemand ze sterk heeft aan geraden, maar deze persoon zelf is het nooit gelukt KClO3 te maken.
Misschien zijn ze dus wel helemaal niet blootgesteld aan sterk oxiderende gassen.
Ik kom wolfraam namelijk ook nergens tegen op internet, dan bedoel ik als anode.
Kan iemand mij er iets over vertellen die zelf wolfraam elektrode heeft en ook daadwerkelijk KClO3 heeft gemaakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ik heb ervaring met wolfraam elektroden, meerdere andere members hebben volgens mij ervaring met looddioxide.

Zoals je misschien weet heeft mijn cell geen KCLO3 kunnen produceren, door verkeerd voltage denk ik, maar de wolfraam elektroden hebben denk ik zo een 2 weken nonstop gedraait als ik het bij elkaar optel.
Op een temperatuur van zo een 55graden, ik zou bij wijze van spreken ze nu weer in hun verpakking kunnen doen en terug brengen naar de winkel, aangezien ze er nog precies als nieuw uitzien.

Maarja de elektroden zijn niet zo duur, dus als je wil weten of het werkt test ze uit...
Ik heb ongeveer deze, behalve dan dat ze van ergens anders komen.
100% Wolfram / per doos 10 st.
Elektrode 2,0 x 150 mm € 9,00

Dan heb je toch een redelijk reactie oppervlak als je deze gebruikt met een RVS strip...



Lttrrzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm ja geen chloraat gemaakt. Ik ben er niet zeker van of ze echt werken, ik lees er echt helemaal niks over behalve dan hier natuurlijk. Maarja, ik moet er 17,50 voor betalen op marktplaats. Ik ga ze gewoon proberen dan schrijf ik mijn review wel;).

Zoals ik al zei misschien heb je wel nooit chlorinegas gemaakt. dan gaan ze inderdaad niet stuk.

Mijn cel draait overigens al weer dik een dag en het elektrolyt is nog prachtig schoon. Betere Ph dan vorige keer, dus dat is ook mooi. Ik ga morgen kijken hoeveel er neer gaat slaan.

Youri

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Geloof me ik weet hoe chloor ruikt :mellow: , en zo rook het buiten...

En er kwamen piepkleine belletjes die leken op te lossen en er was ook een soort van werveling zichtbaar, dus ze werken wel, alleen niet voor mij. :rolleyes:

EDIT: klopt je leest er heel weinig over, het enige wat ik er lang geleden over vond was dit.
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Cam...te/calcium.html

Dat het dus niet voor calciumchloraat gebruikt kan worden, omdat er calciumhydroxide ophoopt op de elektroden:
Tungsten, useless
Hij zet het er speciaal bij, anders had ie het denk ik ook wel gezet bij KCLO3(?); dat wolfraam onbruikbaar is bedoel ik, maar je heb gelijk er staat ook niet bij dat je het wel kan gebruiken.

Maar ik heb geloof ik ergens anders gelzen dat het gewoon wel gebruikt kan worden voor KCLO3, ik weet helaas niet meer waar..

Edit: ik heb gevonden dat wolfraam gebruikt kan worden voor de electrolyse van water, ik heb tevens gevonden dat het niet snel word aangetast..



Lttrrzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel vreemd dan Pepcore. Als er duidelijk H2 gevord wordt en het tot 55 graden gaat dan gaat er toch wel iets van 5 A doorheen denk ik. Dan zou je na 2 weken toch wel heel wat chloraat moeten hebben.

Bij mij draait de cel nu 2,5 week en nu wordt er perchloraat gevormd. Je kunt per 50 ml ongeveer 30 gram KClO3 neerslaan, en dan is nog een gedeelte opgelost in 100 ml. De andere 50 is voor oplossen van K-zout. In mijn geval was dat KNO3. Het beetje opgeloste chroom van het RVS is op 1 of andere manier verdwenen want nu is het weer helemaal helder. Wat ik opmerk is dat er veel minder H2 gevormd wordt maar dat het aantal ampere gelijk blijft. Dat is eigenlijk wel raar. Er gaat nu 8,7 A doorheen. Maar hij moet nog geoptimaliseerd worden dus misschien dat er straks 20 A doorheen gaat. Dit is wel met een MMO anode en geen Wolfraam. Maar hoe dan ook, als hij 2 weken gedraait heeft moet er toch zeker iets van chloraat gevormd zijn, anders is er iets fout met de cel. Maar als er geen Cl2 gas was weet ik niet wat het dan zou moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ik zij ook er is iets mis met me voeding, maar ik krijg wel last van een chloorlucht buiten, ik heb hem nu trouwens al ritueel vernietigd want ik werd hem echt zat :mellow: .
Ik had al te veel draden weggeknipt, en daarvoor deed ie het ook al niet goed.

Maar ik heb hem niet 2 weken achter elkaar laten draaien, maximale was 2 dagen, ik zei bij elkaar opgeteld, om de levensduur van de W elektroden in een toch wel vijandig milieu aan te duiden...

En ik weet trouwens eigenlijk wel zeker dat het niet aan me W elektroden ligt dat er geen KCLO# gevormd is, aangezien ik ook gedurende lange tijd met grafiet had gewerkt.



Lttrrzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

als er geen chloraat gevormd is zal dat toch wel door de chloor lucht komen. 55 graden zou toch goed moeten zijn. Dat is wel vreemd. Geen idee hoe met die temeratuur toch nog veel Cl2 gevormd wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een offerte aangevraagd op Magneto. En als je een MMO coated Ti anode wil van +- 20cm lang en 3cm breed, ben je >€70 kwijt... En dan is de knipnaad nog niet eens gecoat! Ik flikkerde zowat van mijn stoel. Iemand op dit forum boft enorm dat hij ze kon krijgen voor €20....

Edit: Voor degenen die nog een calculator wilden voor hun cell:
http://www.vk2zay.net/calculators/chlorates.php

Share this post


Link to post
Share on other sites

:mellow: , nou dat is toch wel goed gegaan toen ik ze had gekocht achteraf gezien. Op die link staan ze wel voor erg veel geld. Die van mij is strekmateriaal. Ze zijn zo'n 10 bij 15 cm en er bovenop een strip van 3 bij 5 cm om een draad op vast te maken voor de stroom. Ze waren bedoeld voor in een zwembad, maar nu is het gewoon in stukken geknipt. Op de kniplijn zit overigens geen MMO, maar daar loopt zo weinig stroom doorheen dat het niet aangetast wordt. Ik kan wel eens vragen als ik hem weer eens zie of hij nog een stuk kan regelen, in stukken knipt en hier verkoopt als een aantal mensen zo'n anode willen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zeker intresse in zo'n anode!
Heb je er al naar gevraagt, of meer van gehoord?
Je mag natuurlijk ook PM'en.

Youri

p.s. Wat is het verdacht rustig op dit forum. Is dat altijd zo geweest?
Het gebeurd gewoon dat er dagen niks gepost word. Zonde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over de anodes heb ik nagevraagd. Hij zou kijken of er hij nog een stuk kan regelen om de anodes uit te knippen. Die bron was btw Atmosphere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen week heb ik wolfraam (TIG) laselectrodes gekocht om te gebruiken als anode in mijn chloraat cell. Echter vanalles uitgeprobeerd maar die dingen geleiden de stroom helemaal niet. Ik heb een fatsoenlijke zoutoplossing gemaakt, maar er is geen enkel bruisend belletje te bekennen aan die electrodes. En als ik er bijvoorbeeld een lepel voor in de plaats zet begint het wel als een gek te bruisen. Als ik de 2 wofraam electrodes in de oplossing tegen elkaar laat komen dan zie ik wel een blauwe vonk onder water. Ik gebruik een 800 ml cell en als anode een stuk titanium.
Mijn vorige anode was van grafiet uit een timmermanspotlood. Er stroomde toen maar 1.2 A door mijn cell en dit is me wat te weinig, want dan zou ik mijn cell 31,4 dagen moeten laten draaien.

Iemand een idee wat mijn probleem kan zijn? Alle ideeen zijn welkom, want ik ben echt radeloos aan het worden. :mellow:

Beter spellen! T.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wacht even, je gebruikt een anode van Ti? Dat betekend dus dat je stuk Ti is verbonden met de plus(rood)-pool van je voedingsbron.
En die W elektrode zijn dus je kathode(zwart) verbonden met de - pool van je voedingsbron?
Niet het meest logische als je het mij vraagt.
Ti is volgens mij wel redelijk goed te gebruiken als anode, liefst natuurlijk me MMO coating, maar gewoon lukt ook wel.
W ben ik nog steeds niet zeker van en heb het ook nog niet geprobeerd.
Probeer eens je W als anode en een RVS stripje als kathode.
Als dat niet werkt kun je altijd nog Ti als anode en RVS als kathode gebruiken.
Kijk wel uit me Ti als anode, ik weet niet hoe duur het is en als het oxideert zou dat zonde zijn.
Veel succes!

Youri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het hoeft ook helemaal niet te bruisen, er moet stroom lopen. Als het hard bruist betekent dat dat er gas ontsnapt, en dat hoeft helemaal niet zo veel met chloraat productie.

Zet er eens een Ampèremeter tussen, alleen daaruit kun je betrouwbaar opmaken of er stroom loopt.

Als ik de 2 wofraam electrodes in de oplossing tegen elkaar laat komen dan zie ik wel een blauwe vonk onder water.
Daaruit kun je direct opmaken dat de elektroden zéker wel geleiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Ti als anode is echt niet zo goed, in een sterke zout oplossing wordt deze zeker wel aangetast anders was een dure MMO coating ook niet nodig.

Als kathode is Ti zeer geschikt beter dan de meeste andere metalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik weet is het bruisen wel nodig. Er komt dan H2 vrij en dat is het bijproduct van de chloraatproductie. Als er niks bruist mag je er vanuit gaan dat er vrijwel geen stroom loopt. Ik heb ook nog nooit gehoord dat er niks bruist, maar dat er wel veel stroom loopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bedoeld zeker de kathode. Een zin naar boven staat ''how well metals resist corrosion when cathodically protected''.

De anode wordt juist extra aangetast en moet dus nog bestendiger zijn. MMO anodes zijn heel goed. titanium zal veel vlokken in je cel geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×