Jump to content
PyroForum.nl

Crossette's


Duvel

Recommended Posts

Na aanleiding van dit topic: http://pyroforum.nl/viewtopic.php?t=1094,
heb ik een nieuw topic aangemaakt in sier over crossette's

Ik durf bijna te wedden dat 90% van jullie niet weet wat crossette's zijn..
Daarom wil ik dat even duidelijk maken.
Ik heb hier een filmpje van Creagan:
http://members.pyroforum.nl/Duvel/crossette2.wmv
En hoe ze gemaakt worden:
http://www.creagan.net/fireworks/comets.ht...html#crossettes

Ik vind dit prachtige dingen, en ga ze zeker ook gebruiken in m'n toekomstige Cake's.

Heeft er al iemand ervaring mee, en kan ik elke Star compo gebruiken?

Kevin

Link to comment

Mooie link heb je daar. :)

Het lijkt mij wel dat je meesten star compo's kan gebruiken.
Het mooiste resultaat zal je krijgen met niet te snellen stars, op de site stond dat ze niet te hard moesten zijn, dus met gewoon wat minder dextrine moet dat wel lukken.

Ik ga ze zelf ook proberen te maken...

Bamibal.....

Link to comment

Ik ook.. :)
Ik heb nu een Comet compositie in de Ball Mill zitten die ik als Crossette ga gebruiken.. 8) (hopelijk brandt hij niet te snel)
Als burst gebruik ik KMnO4 Flash met BP.
Ik weet alleen nog geen Delay compositie.. :?

Kevin

Link to comment

Nou.. Hij is gemaakt, er hoeft alleen nog een Burst Charge in..
Nu vraag ik me af.. hoeveel Whistle moet ik gebruiken om een Crossette van ongeveer 7 á 8 gram GOED de lucht in te krijgen?
Of zal ik BP gebruiken?

Kevin

Link to comment

Voor whistle zou ik niet meer dan 0.5 tot 1 gram gebruiken, kijk ff naar mijn shells met 2.5 gram burst.

Bij BP kun je waarschijnlijk - mits je BP goed is :wink: - ook wel met 1 gram een goede burst krijgen.

Edit, Darned.. je had het over Lift :)
Ik zou niet meer dan 1.5g zeggen voor de lift. Kijk naar mijn shells met 4 gram.

Ik had er een tijdje terug iets over gelezen over Crossettes, op diezelfde site als jij noemt, mooi spul idd.

Edit:
@Warcore, dan doe je je whistle in een los zakje?
Mijn shell had een BP staart, en lift van Whistle in een papieren zakje verpakt onderin de mortier. Werkt perfect!

Link to comment

Invoer: Geprobeerd
Uitvoer: Verneukt

Ik wilde de Crossette gaan bewerken.. maar hij was schijnbaar niet droog genoeg :)
Hij had 3 dagen gedroogt in een kast .. ! :P

Iemand anders een betere Compositie die wel snel droog is .. ?

Danke Schön..
Kevin

Link to comment
  • 3 months later...

Die link doet het bij mij niet.
Maar als ik het goed begrijp moet je die crossetes als volgt maken:
Je neemt een star daar maak je een gat in en die moet je dan vullen met burstcharge?
Maar hoe laat je die burstcharge dan af gaan??
Ik zou graag een beetje uit leg willen. Die crossetjes lijken mij erg mooi, vooral als je er een paar in een shell doet dan krijg je eerst zo'n mooi streep door de lucht en dan knallen ze. :)

mzls

Link to comment

Het is niets anders dan een pumped star met een 'gat' erin.
Dat gat wordt indd gevult met een burst-charge, meestal BP gecoated met Flash.
Dat gat wordt gedicht met een kartonnen/houten plaatje.
Aan de onderkant loopt een lontje naar de burst.
Om de burst te versterken, wordt de crossette meestal aan de zijkanten versterkt door tape of iets dergelijks.

Link to comment

Ik weet niet of het kan maar misschien kun je als je een gewone shell hebt, er een harde laag overheen rollen zoals bij sterren. Dat je niet een ster rolt, maar begint met de shell. Ik weet niet of dat haalbaar is maar dan heb je wel een groot reactieoppervlak waardoor je veel licht en vonken kunt maken. Je zou dan uiteindelijk een grote ster van 2 inch kunnen krijgen met daarin een 1,5 inch shell bijvoorbeeld.

Link to comment

Theoretisch is het mogelijk ja, maar dan moet je wel een stevige shell casting hebben, want door de hitte die ontstaat aan de buitenkant (door die starcompo die je erom heen hebt gerolt) kan je casting verzwakken en krijg je dus een minder goede break.

Creagan is bezig geweest met een comet op een shell te plakken, geeft een leuk effect, maar bestond echter al. Alleen werd dan het staarteffect bij de lont geplaatst.

Foto:


Video:
comet3.wmv

Link to comment

Okeej het ik het eigenlijk dus toch goed :) .
Dus dat lontje moet sneller branden dan dat je star op is gebrand. Dan komt dat lontje bij je burstcharge en knalt je star als het waren uitelkaar en heb je rond vliegende deeltjes brandende star wie dat eindeffect geeft COOL. :P Ga ik zeker proberen :D
Ik probeer het eerst wel met een Bp star met als burstcharge H3.
Ben benieuwd :P

Mzls

Link to comment

Nouw net mijn eerste crossete aan gestoken.
Alles ging te gelijk aan ik kreeg wel mooie vonken regen door de lucht.
Ik denk dat mijn star iets te snel branden, waardoor de star eerder bij de burstcharge was dan het lontje waar door hij dus niet uitelkaar kan knallen. Eerste poging mislukt :P . Niet alles gaat in 1 keer goed.
Nog maar een beetje experimenteren hier mee tot dat het wel goed lukt.

Ik heb trouwens me eigen crossete tools gemaakt. Zeer simpel wel maar goed genoeg voor een beginner in de crossetes. de crossetes hebben een diameter van de klijnste maat PVC buis (ik dacht dat dat 18 mm was).
De tool gemaakt van een bout (je weet wel van een bout en een moer maar dan alleen de bout :) ).
Die een beetje in de juiste vormen gevijld. Is best wel een mooi dingetje uit gekomen :D .

Mzls

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb laatst ook een crossette gemaakt, alleen zat er geen break aan het einde.
Gewoon een geperst met kno3/c mix verhouding 6/3 en 5 gram dextrine als binder.
Alles gemenkt en vochtig gemaakt met water en in een stukje pvc geperst tot een soort star / crossette.
Zelfde vormaat buisje dicht gemaakt met bentoniet en +- 3 gram bp als lift.

Dit is zeer makkelijk te maken als je het mij vraagt, het is een soort grote star.
Binnekort maak ik er een soort cake van en zal ik het ook filmen :)

King-b

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Ik had een nieuwe ideetje voor een variant op de crosette, wat makkelijker te maken, maar ongeveer hetzelfde effect.

Je maakt een vrij gote pumped star, 10ml spuit of groter. Je laat je star drogen. Vervolgens boor je er een klein gaatje in ( 2mm boortje dacht ik aan ) tot je in het midden van de star bent. Vervolgens doe je er een heel klein beetje sterke flash in. Vervolgens vul je de ruimte die je hebt gemaakt met het boren weer op, met een mix die net wat sneller brand dan je star.

Wat je dan zal moeten krijgen is dat je shell knalt, de star aangaat, brandend door de lucht vliegt, en dat kleine beetje wat snellere mix is wat eerder bij het midden dan de rest van de star, de plopt je star (zo'n klein beetje flash kun je niet echt een knal noemen) , en vliegen de brokjes weer brand door de lucht. Hierdoor heb je ongeveer hetzelfde effect, ahoewel het natuurlijk wel wat anders is.

Wat denken jullie er van ? Praktisch mogelijk ?

Groetjes, Yellowcard ;)

Link to comment

Misschien handig als je hiervoor een aparte starpump maakt, die dus meteen een core in je star maakt. Dan kun je makkelijker een hele shell vol maken. :P

Voor degenen onder ons die crackling kunnen maken, is dat natuurlijk ook een optie als core-vulling. ;) Ik zal er over een maandje (wanneer ik eindelijk weer pyro-tijd krijg) eens mee gaan spelen. :P

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...