Jump to content
PyroForum.nl

Chloroform


Recommended Posts

Gisteren heb ik eens even chloroform gemaakt. Met natriumhypochloriet en aceton, goed gekoeld en later de TCM laten bezinken. Later nog gestabiliseerd met alcohol die ik vanmorgen vond. Nu ben ik bang dat mijn TCM redelijk onzuiver is, daarom wil ik het destilleren. Echter, ik ben bang dat er fosgeen vrij komt, maar ik weet dit niet geheel zeker. Nu wilde ik vragen of het veilig zou zijn om het te destilleren en zo de onzuiverheden eruit te halen.

Groeten,
NG

Link to comment

Oke, wat zijn de consequenties van niet neutraliseren(zodat ik weet waar ik aan toe ben als ik het niet doe)? Daarbij bedoel ik, hoe lang gaat het duren totdat er een grote hoeveelheid gevaarlijk meterie is ontstaan, hoe lang is de halveringstijd/ontledingstijd en dergelijke.

Link to comment

Nee, en dat is een volledig vertekend hollywood beeld. In films is één zakdoek snuiven genoeg om voor een tijdje weg te zijn, dit klopt totaal niet. Je hebt een paar diepe snuiven nodig als ik bronnen mag geloven. Het kan erg handig zijn voor bijvoorbeeld, extractie, reagentia, andere syntheses en als solvent kan het ook handig zijn. Ontvoeren en verdoven is niet het type mens dat ik ben. het is altijd mogelijk, maar ik zou het toch op een andere manier doen dan chloroform, en nee, ik ga niet uitleggen hoe. Er valt natuurlijk altijd te zeggen dat je met gechloreerde methaan stoffen zoals dichloormethaan ook te gebruiken zijn, maar het is ook gewoon altijd handig om te hebben. Je weet nooit waar je het voor nodig zal hebben, beter al in huis hebben als je het hoog nodig bent dan eerst nog maken.

Mijn 800e post btw :)

Link to comment

Ik meende het niet serieus hoor, ik was gewoon nieuwsgierig wat je ermee wou doen...

En laat ik nou de eerste zijn om je te feliciteren met je 800ste post, proficiat.

Edit: Sorry hoor Prophet, zal niet meer gebeuren. Was inderdaad een niet al te zinnige post... :oops:

Link to comment

Matthijs laat die bullshit posts achterwege a.u.b. het is niks anders dan postwhoren wat jij daar doet. En Nitro, het is misschien wel handig voor extractie of solvent maar ik zou het niet daarvoor maken, er zijn andere stoffen met dezelfde kwaliteiten die minder gevaar in houden. Wat de halfwaarde tijd is weet ik juist niet, maar ik geloof dat er toch al na enkele dagen tot een week fosgeen onstaat als je het niet neutraliseert en elk klein beetje fosgeen kan veel kwaad! Dus er onstaat redelijk snel een gevaarlijke materie. Wat ik deed was na een tijdje van de chloroform chlorobutanol maken, dat is een poeder. Dan is het gevaar van fosgeen weg. Maarja, chlorobutanol is geen chloroform he. :)

Link to comment
  • 2 months later...

Naar aanleiding van de post van Prophet in Wolfherz' topic had ik een potentieel goed idee. Aangezien je met de haloform reactie - en zoniet vanuit daar nog weeer door werken naar een verdergechloreerd product - van een koolwaterstof een gechloreerd-koolwaterstof maken. Nu zat ik te denken of je zo
(of überhaupt) ook hexachloorethaan kon maken. Het lijkt me vooral leuk om gewoon op kleine schaal eens wat te maken als het mogelijk is, op grote schaal wordt het me een beetje omslachtig denk ik (dan wordt een rookgranaat kopen/jatten/vragen voordeliger)

Link to comment

Het is een interessant idee dat je daar hebt maar volgens mij helaas niet uitvoerbaar voor de hobbyist op kleine schaal. Des te verder je gaat chloreren des te moeilijker het wordt. Voor op grote schaal (voor bv. in rookbommen) is het kopen ervan inderdaad goedkoper B). Toch zou ik me als ik jou was niet laten afschrikken, misschien vind je wel een uitvoerbare methode.

Link to comment

Misschien weten jullie het al. Maar als ik het nog een keertje extra zeg kan het zeker geen kwaad (hoop ik) het gaat tenslotte om je gezondheid.
Chloroform is zeer schadelijk omdat het in de lever metabolisch wordt omgezet in fosgeen.
Het fosgeen moet dus niet persé tijdens een chemische reactie vrijkomen om in je lichaam terecht te komen.
Daar komt nog bij dat het belangrijk is om je chloroform te bewaren in een goed afgesloten niet-lichtdoorlatende fles. Omdat chloroform in contact met zuurstof o.i.v. licht ook fosgeen gaat vormen, geneutraliseerd of niet.

Greetz

Tim

Fosgeen

Link to comment

Ok, dat weet ik. Maar alle flessen die ik regelmatig gebruik zijn donker, of zeer dik plastic. Potten met poeders meestal niet, maar vloeistoffen wel, zo gaat dat ook op voor salpeterzuur.

Verder weet ik dat het wordt omgezet tot fosgeen, maar. Gingen er zoveel mensen dood door narcotische fosgeenveriftiging toen Chloroform nog werd gebruikt?

Link to comment

Chloroform werd vroeger erg veel gebruikt en het is niet zo dat er toen duizenden mensen gewoon doodgingen door fosgeenvergiftiging. Dus het zal wel degelijk schadelijk zijn, maar niet zo dodelijk want anders hadden ze het nooit zo veel en zo lang gebruikt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...