Jump to content
PyroForum.nl

KNO3/Suiker/Paraffine


Warcore

Recommended Posts

Ik wilde vandaag een nieuwe rookpot uittesten die simpel te maken is, geen donder kost maar toch veel rook produceert.
Nu ben ik om 5 uur opgestaan omdat ik niet mijn buren het stuipen op het lijf wilde jagen met een rookpluim vanuit onze tuin.
Maargoed, hij werkte zeer goed! jammer alleen dat hij op het laatst omvalt waardoor hij vlam vat en geen rook meer produceert.
Normaal gaat de bovenkant van het blikje er weer op, maar ik ben dit nu totaal vergeten en heb hem dus maar opzijn kop gezet.

Weg gehaalt

Mijn conclusie, hij werkt zeer goed! alleen nooit vergeten een goede dop erop te maken!

Owja, ik maak als ik een beetje doorwerk 5 stuks in 1 uur, wat toch aardig vlot is.

Link to comment

Tja... er was een tijdje geleden een buurtfeest, en ik was "ziek" (gewoon geen zin).
Niemand in onze hele straat thuis, en ik woon erg afgelegen, en een vriend had toevallig 1,8kg ANFO staan.... tja, dan gebeuren er onverklaarbare dingen :wink:

Link to comment

:evil: Ben je me alsnog voor hè :D
Ik had er ook een gemaakt, deed het ook goed :D

Hij kan btw ook ongesmolten, maar als je hem smelt blijft het tenminste goed zitten, en het is helemaal niet veel werk.

Edit: Filmpje gezien, mooie rookproductie :D En leuke steekvlam :D Moet je 'm maar dichtmaken hè? :(

Link to comment
:evil: Ben je me alsnog voor hè :(  
Ik had er ook een gemaakt, deed het ook goed :D  

Hij kan btw ook ongesmolten, maar als je hem smelt blijft het tenminste goed zitten, en het is helemaal niet veel werk.

Euhm.. lijkt me niet dat dat kan, je kan toch niet 2 waxine lichtjes in je KNO3/Suiker compositie duwen en verwachten dat je hetzelfde effect als gesmolten krijg?
Link to comment

Ik dacht dat je het KNO3/suiker/paraffine idee op twee
manieren maken.


1. Smelt het kaarsvet en gooi er dan een
suiker/KNO3 mengsel in (poedervorm).

2. Smelt het suiker/KNO3 mengsel en voeg dat toe aan het kaarsvet.


Lijkt me toch dat 2. het beste zal werken.

Link to comment
Logica zegt mij: vloeistoffen lossen gemakkelijker op in vloeistoffen
dan poeders in vloeistoffen.


Mesh5, je hebt gelijk, vloeistoffen lossen sneller op/mengen sneller dan vaste stoffen. Het is moeilijk te vergelijken, maar het is wel zo.

Echter denken veel mensen dat als je een oplosbare vloeistof in water giet het ook direct is opgelost/gemengt, dat is niet zo. Gassen mengen/lossen (op) het snelst met solvents, daarna vloeistoffen, en daarna vaste stoffen. En dat is het. uit

Maar waarom?
In gesmolten paraffine lost KNO3/Suiker op, waarbij het ook goed gemengd wordt.


Het mengt, het lost niet op(dat weer ik 90% zeker). En vloeibare dingen mengen is makkelijker, daarom wordt dat gedaan. Stoffen mengen dus niet automatisch, je moet wel goed roeren, of engelengedult hebben.
Link to comment

Hmm, dan zal het wel smelten of zo in de temperatuur, ik had namelijk mijn Suiker en KNO3 niet gemilled, de suiker waren dus nog kristallen, en na het roeren zag ik helemaal geen suiker meer.
Waarschijnlijk smelt dat dus in gesmolten paraffine, wat best heet is.

Idd, het lost niet op, had ik moeten weten, want als het opgedroogd is zit het er gewoon goed verdeeld tussen.

Waarschijnlijk smelt het, en vermengt het zich dan met de paraffine.

En dat iets niet automatisch mengt weet ik ook. :wink: Als je een druppel iets in water oplost kan het nooit meteen overal zijn.

Link to comment

Net (ja om kwart voor 12) een 400 grams afgestoken, ik heb deze niet gefilmt omdat je toch niks zou zien.
Nou, de rook was TE erg.
Gelukkig vloog hij niet in vlammen op, maar zo veel rook heb ik serieus nognooit gezien...

Binnenkort danmaar eens de 670 grams rookpot overdag, dan kunnen jullie zien wat ik bedoel.

Edit: Even deze post volgooien met (vind ik) interessante info.

Gisteren dus deze afgestoken.
400 gram KNO3/Suiker/Paraffine gesmolten, met 10 gram H3 als startersmix in een core.


Deze heb ik niet kunnen filmen, want dan zie je toch alleen maar zwart beeld, het was al best donker.

Maargoed, ik heb autopsie vericht op de 400 grams rookpot, ikzelf vond het redelijk interessant, dus deel ik het met jullie.
Hier zie je het totaal pakketje.





Foto is wat overbelicht, maargoed hier is hij opengemaakt en zie je een massive zwarte blok as???



Hier zie je alles op een krantje liggen, met een tang ter vergelijking.



Hier nog een mooie close up.



Dit hoopje as(?) weegde 108 gram.

Ik hoop dat jullie het ook interessant vinden :wink:
Nu ga ik weer tevreden slapen.

Link to comment

Hey, ik heb gister ook een rookbom gemaakt.
50/50/33 in grammen , hij was helemaal klaar dus als eerste probeerde ik het te ontsteken met een lont,maar nee hij ging niet aan.
Toen probeerde ik een beetje MP in een zakje in het midden,maar nee weer niks.
Later probeerde ik het met een sterretje,maar weer niks.
Zou iemand mij hier kunnen vertellen wat er mis gaat?

Ik had gewoon kaarsvet laten smelten, en tergelijkerteid in een ander pannetje KNO3/SUIKER mengsel laten smelten later deze 2 vloeistoffen bij elkaar gehooid en even geroerd en laten "drogen".

Link to comment

Eh... Hoe kom je erbij dat je de KNO3/Suiker ook moet laten smelten?

Je suiker kleurt dan bruin, dat betekent dat je een reactie gehad hebt, dus waarschijnlijk wat suiker ontleedt. Bij KNO3/Suiker kan dat wel, met wat koolstof erbij, maar bij KNO3/Suiker/Paraffine blijkbaar niet.
.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...