Jump to content
PyroForum.nl

Ammonia(k)


Recommended Posts

Goedendag!

Ik volg even mijn binas niet meer...Als ik kijk bij NH4+ en S2-, staat daar een 'O'. Volgens de legenda betekent dat, dat het 'geheel of gedeeltelijk ontleedt in water'. Ik weet natuurlijk wat ontleden betekent, maar ik snap het in deze situatie niet...Want als ik nou oplossing A heb, waar alleen NH4+ ionen in zitten, en oplossing B waar alleen S2-, en ik gooi die bij elkaar, gebeurt er dan wat? En als ik dat dan indamp, vormt het dan een zout (namelijk (NH4)2S), of 'ontleedt' het dan zoals de legenda zegt. Heeft iemand hier ervaring/kennis mee/over?

Ik wil dit weten in betrekking tot het maken van NaNO3 uit NH4NO3 en een andere stof (iets met natrium dus). Verder weet ik dat NaNO3 niet erg handig is in pyro-mengsels, en ook niet erg handig om neerslag reacties te doen, maar ik wil het gewoon maken :).

Ook wil ik bij deze vragen, of iemand een soort 'uitgebreidere' binas heeft, want strontium zie ik niet staan in het lijstje in mn binas. Misschien een link naar het 'Handbook of chemistry'?

Link to comment

NH4+ kan je zien als een NH3 deeltje een een H+ deeltje in één. NH4+ is dus een zuur.

S2- is in dit geval een base, het kan namelijk met zuren reageren tot HS-, maar meestal is het aflopend tot H2S wat als gas ontsnapt uit de oplossing (dit gas is het alom bekende ''rioolgas'', wat giftig is en vreselijk stinkt).

Als je dus NH4+ deeltjes en S2- deeltjes bij elkaar gooit zal je een (vrijwel) aflopende zuur-base reactie krijgen:

NH4+ (aq) + S2- ----> H2S (g) + NH3 (g)

NH3 is zeer goed oplosbaar in water (ik dacht tot maar liefst 25% o.i.d.) en een gedeelte zal dan ook reageren tot NH4+ en OH-.

Link to comment

Oke, dus:

Na2S + NH4NO3 --> H2S + NaNO3 + NH3??

Nu nog Na2S vinden :). Maar klopt dit ongeveer? Als je dat dan weer indampt, hou je een gedeelte NH4NO3 en een gedeelte NaNO3 overhouden. Dus zo heb je eigenlijk niet echt een zuivere vorm van NaNO3.

Link to comment

Als je de beginstoffen een beetje nauwkeurig afweegt zal er niet zoveel aan verontreinigingen in zitten. Wel moet je een beetje oppassen met sulfides mocht je het ooit samen met chloraten willen gebruiken. Ook sulfides zijn erg gevoelig in contact met chloraten. Het beste is dus een lichte overmaat ammoniumnitraat.
Alle gevormde NH3 die weer oplost tijdens de reactie verdwijnt wel weer tijdens het indampen. De reactie klopt verder wel.

Maar als je zo graag natriumnitraat wilt, kan je ook gewoon op zoek naar chilisalpeter. :wink:

Link to comment
  • 1 year later...

Oud topic.. nou en?

Als ik een oplossing heb van ammoniak (NH3) in water, dat is dus ammoniumhydroxide (NH4OH even voor 't gemak, anders moet ik al die ionen apart gaan typen, en wordt het onoverzichtelijk)
Stel ik heb een fles ammonia van 10%, hoeveel gram ammoniumhydr. zit hier dan in?
Misschien voor vele een stomme vraag maar ik heb dat inzicht eenmaal niet.

En als we meteen bezig zijn: ik wil 1 mol ammoniumhydroxide (= 35,1 g/mol) aan 1 mol wijnsteenzuur (= 150,1 g/mol) toevoegen, hoeveel gram van die 10% ammonia heb ik dan nodig?

Alvast bedankt !

Edited by Duvel
Link to comment

Ammoniak oplossingen rekent men per gram NH3 per liter. De berekening is zo lastig omdat je reactievergelijking met NH4OH rekent, maar de sterkte van je oplossing met NH3, je moet dus constant omrekenen. :P

10% NH3(aq) is op 1 liter ammonia dus 100 gram NH3 (5,88 mol), = 206 gram NH4OH (5,88 mol). 10% ammonia bevat dus 20,6 % NH4OH. Je hebt 1 mol nodig, dit komt neer op 35 gram NH4OH (17 gram NH3 + 18 gram water zegmaar) , dus ~171 ml 10% ammonia.

EDIT: Correct me if i'm wrong! :D

Edited by Leander
Link to comment

Als je rekening houdt met het feit dat de dichtheid van 10% ammoniak 0.958g/ml bedraagt, is het 177 (ipv 171) ml 10% om precies te zijn ;-).

BTW, ammoniakoplossing als NH4OH bestempelen is nogal gewaagd; in 10% NH3 is er maar zo'n 0.175% van de ammoniakmoleculen gedissocieerd!:
(NH3(aq) + H2 O(l) <<<<--> NH4+(aq) + OH-(aq) )

Link to comment

Hallo, ik was eergisteren naar braniac aan het kijken (gewoon voor de fun hoor)
Er was een proefje waar ze Cr2O3 poeder door en amoniak"damp" bliezen. dit gaf een mooie regen van vonken (alleen vond ik dat de chroomoxide er niet uitzag als die ik heb.)
Heeft er iemand een idee wat er gebeurt? Ik zou het wel eens willen testen alleen heb ik niet zo zin in Amoniak dampen.
(ik had geen zin om hiervoor een nieuw topic te openen)

Gr33tzz
PS: ik weet wel dat braniac slecht is, maar zou toch leuk zijn mocht dit uit te voeren zijn.

Edited by dieselpower
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...