Jump to content
PyroForum.nl

Tandpasta


Recommended Posts

Voor alles wat geen betrekking heeft op het thema van de site en/of het forum.


Nou, dan maar hier.

Zou je zelf je tanden kunnen bleken? Ik weet haast zeker van wel. Met waterstofperoxide, maar welk percentage? Net gebruikte ik een eigen gemaakt mengsel en dat ging niet helemaal goed. M'n tandvlees was gebleekt. :oops: Ik moest alles eraf raggen om weer de normale roze kleur te krijgen.

Weet iemand met welk percentage/mengsel je je tanden kan bleken? Want ik wil het nog wel eens proberen, maar dan gewoon m'n tandvlees roze houden en geen supergevoelige tanden hebben.

Groeten,
NG
Link to comment

Ja, ik las op het internet een paar recepten, het leek me wel grappig. Dus ik dacht, waarom niet...Even wat info gezocht, het leek niet veel kwaad te kunnen, wat eigenlijk ook zo bleek, want ik heb m'n tandjes nog. :P

Op veel sites stond zoveel theelepels, ik wist niet zeker of het nou 3 of 30% was, maar ik meende dat vaak dog wel eens 6% voor tandbleek werd gebruikt. Dus waarschijnlijk heb ik de dubbele hoeveelheid peroxide gebruikt. Morgen zal ik het weer proberen denk ik, nu zijn mijn tanden nog te gevoelig. Vaak wordt er als professioneel middel ureum peroxide gebruikt, wat als ureum en waterstofperoxide uit elkaarvalt door hydrolyse (ontleding door aanraking met water).

Link to comment

Beste is fosforzuur, worden ze mooi van :roll:

Nee maar 3% is echt de max die ik persoonlijk zou proberen op mezelf.
Als je ga proberen met 30% ect. doe het dan in de tandpasta tube van je zusje/zus broer of broertje :roll:

Link to comment

Ik ken wat mensen die het hebben laten doen, het wordt inderdaad met een soort H2O2 pasta gedaan. Maar nu moeten ze hun mond niet te veel open trekken onder een black light tho. :P Dan lichten hun tanden op lol. Pas er wel mee op, H2O2 mengseltjes zijn niet om te lachen, zeker niet als je ze voor dit gebruikt. Imo is homebleeching van tanden niet aan te raden. :P

Link to comment

Ik moet zeggen dat ik het met prophet en de rest eens ben...je eigen tanden bleken lijkt niet veilig :P. Maar wat zegt "Mengen & Roeren" er over?

Je hebt tand pasta's, tandpoeders en mondwaters.

In tandpasta's zitten onder anderen diverse zuren en borax, wat in grotere hoeveelheden niet goed voor je is.

In tandpoeders zitten o.a. titaanoxide,natriumbicarbonaat en krijt in. Het zal niet lekker smaken en je tanden zullen er niet beter van worden ben ik bang...

In mondwaters zitten o.a. boorzuur en zo veel alcohol dat het niet te betalen is.

Nergens zie ik iets met waterstofperoxide. Nou vertrouw ik "Mengen & Roeren" niet vlekkeloos, ik zou het idd eerst bij je geliefde familie leden uittesten :twisted:.

[edit]
Wiki Will Save You!

tandpasta's met blekende werking
Deze tandpasta's bevatten natriumbicarbonaat

[/edit]
Link to comment

Volgens mij is dat alleen de reinigende stof, blekers bleken. Ik zal uitlegeen waarom ik dit denk. We weten (hopelijk) allemaal dat zuren ontleden door een reactie met een carbonaat, wat basisch is. Waterstofcarbonaat reageert ook met zuren, maar minder heftig dan carbonaat. De bacterien in je mond produceren/"pissen" een zwak zuur bij aanraking met voedsel, ik dacht dat het mierenzuur(ethaanzuur) was. ZWAK zuur lost je tanden op, en dat willen we niet. Daarom moeten we het neutraliseren, en dat doe je met Natriumwaterstofcarbonaat. Het maakt je tanden wel witter als je gele tanden hebt gekregen van alle nog niet gepoetste rotzooi tussen je tanden. Overigens, een sterk zuur maakt je tanden hoogstens wat doffer, zwak zuur lost ze dus op. Een van de redenen dat er een zwak zuur wordt gebruikt in HMTD naar mijn weten.

Ik ga denk ik wel even naar de tandarts om er naar te vragen, die is hier nu toch op bezoek om wat bij te kletsen... :) Ik heb nog wel een oude tand (niet van mij), daar kan ik het trouwens perfect op testen.

Link to comment

Goed idee om het op een oude tand te testen! Maar wat je moet bedenken is, wat probeer je eigenlijk weg te halen? Je wil gewoon een 'laagje tand' weghalen, zodat het laagje daaronder, wat nog nooit in contact is geweest met iets, weer mooi wit schijnt. Daarbij ben je dus eigenlijk het glazuur (buitenste laag van je tanden) aan het oplossen. Dit is niet aan te raden btw. Glazuur van je tanden bestaat uit : Ca5(PO4)3OH kristallen, die aan elkaar zitten. Als je daar een beetje van kan oplossen, heb je "stralend witte tanden". Als je deze methode wil gebruiken, zoek je in de goed richting. De Ca atomen worden opgelost door zuren (vooral die worden gevormt door de afbraak van suikers, denk maar aan het rotten van je tanden/gaatjes)

Het kan ook zijn, dat je een extra laagje aan je tanden wil toevoegen. Dan zou ik iets proberen te zoeken in poeders oid, en niet in zuren, want die vreten alleen maar je tanden aan.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...