Jump to content
PyroForum.nl

Jood Kristallen


Moloch

Recommended Posts

Hallo mensen, wederom een (misschien leuk) expiriment voor iedereen :P.

In dit topic ga ik bespreken hoe je I2 uit KI kan halen. Door middel van een makkelijk te maken opstelling, kun je zeer zuiver I2 uit KI halen.

Je begint door een zo sterk mogelijke oplossing van KI in water te maken. Daarna maak je de volgende opstelling:

Neem een bierflesje (van hoegaarde zij er van die kleine flesjes, die zijn het handigst)
Koop bij een dierenwinkel een slangetje voor de zuurstof van een aquarium (dat is een doorzichtig slangetje als het goed is).
DSC00057.thumb.JPG.2afc3791fc0c2573221f7
Daarna pak je een kurk en boor je er een gat doorheen, zodat het slangetje er net doorheen past.
Stop het slangetje door het de kurk heen.
Pak een mesje en snij kleine stukjes van de kurk af, zodat deze in het bierflesje past.
Gebruik kit/lijm om de kant waarmee de kurk in de fles gaat, af te dichten, zodat er geen gas langs kan.

Resultaat:
DSC00056.thumb.JPG.d5386886de3f0b73cf468

Zo, dat is ook weer klaar. Nu eerst de theorie achter het proefje.

Door middel van redoxreacties (met oxidatoren en reductoren) kun je uit je binas het volgende lezen

Cl2 + 2 e- ---> 2 Cl-
I2 + 2 e- ---> 2 I-

Je hebt in je oplossing I--ionen zitten. Om de reactie van I- naar I2 te laten verlopen, moet er dus cloorgas aan worden toegevoegd. De reactie vergelijking is dus:

Cl2 + 2I- ---> I2 + 2Cl-

Om chloor gas te krijgen zijn er verschillende manieren. De manier die ik ga gebruiken is MnO2 bij een HCl oplossing doen. Deze reactie altijd buiten doen, omdat chloorgas zeer giftig is!

De manier die ik ga gebruiken, met zelf gemaakte spullen:
DSC00058.thumb.JPG.66e61fed7e9c0a2587556

(Heeft iemand een manier om dat plaatje te draaien?)

Als het chloorgas door de oplossing heen gaat, wordt de oplossing paars. Dit komt omdat er Jood is ontstaan, wat niet oplost in water. Als je het filtreert, krijg je Jood. Doe dit alles wel in een koude omgeving, bij kamertemperatuur sublimeert jood nogal snel.

De uiteindelijke werkwijze:

Oplossen van KI in water.
Er Chloorgas doorheen laten leiden.
De suspensie filtreren.

Om de kristallen te zuiveren, kun je de joodkristallen in een bekerglas doen, daar een horloge glas met ijswater erin opleggen, en dan het bekerglas verwarmen. Het jood zal sublimeren tegen de onderkant van het horlogeglas, waardoor je zeer zuivere jood krijgt. Ook is het een mooi gezicht om de joodkristallen te zien groeien :P.

Dit expiriment heb ik niet helemaal zelf bedacht. Een groot deel van de eer gaat dan ook uit naar Nitroglycerine, die me onderandere de spullen gaat toesturen en me geholpen heeft met bedenken van het expiriment

Reacties zijn welkom :D.

[edit] Wat plaatjes erbij gezet :P.[/edit]

[edit2] De plaatjes waren wat groot, dus nu alleen maar de link[/edit2]

Link to comment

Ziet er heel leuk uit. :P
Alleen dat werken met chloorgas in een DIY opstelling kan minder prettig zijn, spul is ERG slecht voor een mens.
Heb je al eens geprobeert bij je KI oplossing een beetje H2O2 te doen? Volgens mij zou dat nl ook erg goed moeten gaan. Het reactieproduct bij deze reactie is water, dus geen vervuiling en giftige gassen.
Als de reactie het niet doen probeer dan een klein beetje zuur bij te druppelen... Tadaaa, magic :P

Maar verder wel heel netjes en duidelijk uitgeschreven synthese hoor!
Mijn complimenten.

Keep up the good work.
Gr33tZ

Link to comment

Hmm...dan gewoon de reactie laten plaatsvinden en heel hard weg rennen lijkt me het beste :P. Of een of ander automatisch systeem erin maken, waardoor er pas gas ontstaat als ik dat wil...

Ik ga zo ook even foto's maken van mijn opstelling, voor de mensen die geintereseert zijn :P.

Link to comment
  • 2 months later...

Oke ik heb het dus geprobert met:

2 gram KI
2 Ml H2O2 3%
2 Ml zoutzuur 5%

Ik was zo tewerk gegaan:

KI opgelost in gedistileerdwater H2O2 toegevoegd toen werdt de oplossing heel licht bruin en begon het te bruisen.
toen gekoeld in de vriezer en zoutzuur toegevoegd. Toen werdt de oplossing helemaal donker bruin, beetje cola achtig.
toen gefiltreerd maar er bleef niks in het koffiefilter zitten. De koffiefilter was helemaal donker geworden.

Gr33tz

Link to comment
Oke ik heb het dus geprobert met:

2 gram KI
2 Ml H2O2 3%
2 Ml zoutzuur 5%

Ik was zo tewerk gegaan:

KI opgelost in gedistileerdwater H2O2 toegevoegd toen werdt de oplossing heel licht bruin en begon het te bruisen.
toen gekoeld in de vriezer en zoutzuur toegevoegd. Toen werdt de oplossing helemaal donker bruin, beetje cola achtig.
toen gefiltreerd maar er bleef niks in het koffiefilter zitten. De koffiefilter was helemaal donker geworden.

Gr33tz

Er bleef niets inzitten, maar het filter werd wel donker?
Dan zit er dus wél wat in je filter.
Laat het sublimeren van het filter af en zet er een bekerglas op z'n kop bovenop of zo, dan komen je I2 kristalletjes op de bodem tevoorschijn! :wink:
Succes!
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...