Jump to content
PyroForum.nl

Chilisalpeter


Recommended Posts

Jep NaNO3 kun je gebruiken voor vuurwerk, echter...het is hygroscopisch, dus na verloop van tijd wordt je sas vochtig (Niet zo best icm Mg. etc) als je het niet luchtdicht opslaat.
Ik herinner me dat er een jaar of 1,5-2 geleden op chemixtry experimenten werden gedaan met NaNO3 in BP.
Misschien is het beter om je NaNO3 om te zetten in KNO3 dmv gefractioneerde kristallisatie met KCl. NaNO3 + KCl -> KNO3 + NaCl
Al-poeder zou je in verf kunnen tegenkomen (Zilververf), oplossen in wasbenzine, Al laten bezinken, wasbenzine weggieten, en deze stap herhalen tot alle kunsthars eruit is.

Link to comment

Bedankt:) maar kun je NANO3 ook gebruiken in combinatie met suiker of iets? zodat je eigenlijk hetzelfde effect hebt(of iig soortgelijk) als KNO3 met suiker?
oh en zit er enige explosieve kracht in gewoon KAS met bijv. diesel of benzine erover? Had iets gelezen over een kerel die voor 5000 dollar amoniumnitraat had aangeschaft, toen brandstof erover, en een gebouw van gewapend beton weggeblazen...4 luchtmacht bommen sterk zegmaar;)
niet dat ik t op die schaal wil doen, heb ik ook niet genoeg geld voor, maar is het heel erg nodig om Amoniumnitraat speciaal uit de KAS te halen?

Link to comment

Ik heb geen precieze verhoudingen, ik deed het meestal op gevoel iets van 2:1 wasbenzine:zilververfverf. Dit duurt een klein dagje ofzo om te bezinken (gewoon overnacht laten staan), bij andere verhoudingen wasbenzine:verf kan het langer/korter duren. Let wel op bij het hevelen dat je dat je niet per ongeluk wat Al meeneemt of het goedje teveel roert, anders kun je weer overnieuw alles laten bezinken.
Als alle hars eruit is moet je de zooi laten drogen, waarbij een groot poreus blok Al-poeder ontstaat, even in de koogmolen/koffiemolen/pot met knikkers/whatever en het is bruikbaar.

PS: Niet met water spoelen dat Al-poeder :wink:

Link to comment
  • 2 months later...

Jan-jaap,

Jongetje, je weet niet waar je over praat, dit is geen vuurwek :!:
Je praat over een HE zonder dat je het weet, je hebt net een waarschuwing (na aanleiding van topic kalium & ammoniumnitraat)gehad en een complete uitleg over hoe het wel moet en je gaat gewoon weer op de oude voet verder :x

Doe wat aan je gedrag, of anders zullen er verdere maatregelen getroffen worden :!:

Link to comment
  • 4 weeks later...

Dwalen we niet een beetje af van dit topic? Back on topic dan maar, Oscar, jij had geprobeerd om het principe van een KAS rookbom toe te passen met chili, am i right? Maar het effect was wat apart... ga ik ook eens proberen:) maar volgens mij is de chili die ik heb gekocht niet heel puur,(had ook niet anders verwacht,) maar toen ik een beetje in water oploste, kreeg ik een witte suspensie, dus dan kan ik dit in principe toch gewoon zuiveren net als KAS? helemaal puur zal het niet worden, maar zo kan ik iig één onoplosbaar zout er uit krijgen. zou dit werken?
Wat deed je CHili-suiker 'rookbom' nou precies?

Link to comment

Klopt, ik heb er twee versies aangestoken. 4 vellen opgerold als een potlood rookbom. En eentje als een grote. Waar de droge als sterretjes dienen.

De eerste hield ik vast. Toen ik hem aanstak ging hij ineens allemaal vonken uitspuwen en schoot als een raket uit mijn handen.

De tweede heb ik de droge in het midden gedaan en de de nog wat natte erom heen gerold. Hij werkte zoals ik dacht, de droge staken de natte aan en gingen hard roken. Hij was niet echt zwaar, maar er kwam een constante rookwolk uit.

Ik weet niet of je het kan zuiveren. Die kleine verontreingen maken niet zo heel veel uit. Er zit alleen natruimnitraat in. Het duurt even voordat het oplost. Gewoon goed roeren en af en toe heet water toevoegen.

Link to comment
  • 3 months later...

Chilisalpeter is >95% natriumnitraat. Je kan er wel wat dingen mee doen, zoals raketjes. Maar het is niet goed voor kleurencomposities omdat natrium alles geel maakt. Bovendien, KNO3 + XXX brand veeeel sneller dan NaNO3 + XXX. Natriumnitraat brand met suiker bijvoorbeeld voor geen meter, kaliumnitraat wel.

Link to comment
  • 1 month later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...