Jump to content
PyroForum.nl

Rook/Vuur Fontijn


Elysium

Recommended Posts

Ik was net even naar buiten gegaan, ik had binnen 20 minuten iets gemaakt.

Het zag er heel mooi uit. Een fontijn waar eerst rook uit gespoten werd na 15 seconden kwam er een grote vuurstraal uit(ongeveer 50 cm). Die vuurstraal duurde ongeveer 10 seconde toen werd die langzaam minder. Als laatste kwam er een knal toen was het ook meteen opgeruimt.


Edit: Totaal duurde het iets langer met het melk pak drogen, maar het maken duurde 20 minuten.

Link to comment

Er is al een topic over fonteinen, zolang het niks vernieuwend of speciaal of iets dergelijks was, post het dan in het bestaande topic, open er geen nieuw. En als het over een proef of ervaring (zoals dit dus) was, maak er dan wat foto's van, misschien zelfs een filmpje, en post het bij media. Dan kunnen we er tenminste over meespreken. :D

Link to comment

Ik had eerst een melk pak gepakt, aan de boven kant een gat gemaakt van ongeveer 5mm diameter. Toen het melk pak leeg gegoten. Daarna had ik ongeveer 3cm van de bovenkant aan 3 zijde een snee gemaakt. (Zodat hij nog aan de achterkant vast zit maar dan je hem open kan klappen.) Ik had hem goed uitgespoeld en daarna laten drogen. Op de bodem zat het knal gedeelte, daar had ik een soort rotje maar dan groter neer gelegd. Zo zag het eruit:
|
| <--- Sterretje
___________|____________
| | |
| | <---|---Buskruit
| | |
|________________________|


Rond om het buskruit pakje moet je het goed dichtmaken met kit zodat er een druk onstaat en daardoor ontploft die.
Ik had het goed stevig dicht gemaakt dat het nergens heen kon, zodat het ging ontploffen.(Als laatste daarom moet het op de bodem).


Ik had boven de knal laag WC papier als eindstop liggen. Daarboven lag het vuurgedeelte dit was BP/Suiker/Sterretjes poedermengsel. (10/2/7)

Daar liepen ook nog sterretjes doorheen, die in verbidding stonden met het sterretje van het knal gedeelte.

Hierboven lag weer een eindstop van WC papier

Dit was het vuurgedeelte, nu komt het rook.

Het rook gedeelte was gewoon WC papier met KAS-Suiker mengsel (6/4).

Daar liep ook nog een sterretje doorheen die weer in verbinding stond met het vuurgedeelte.

Toen had ik nog een sterretje door de 5mm diameter gat aan de boven kant heen gedaan.

Als laatste moet je de de 3 sneden dicht maken.
Eerst klep je de bovenkant dicht en daarna doe je er stevige tape/plakband om heen zodat die niet meer open kan.

Steek het sterretje aan het gaat langzaam in het melkpak eerst komt er rook uitgespoten door het gat van 5mm diameter aan de bovenkant.
Daarna komt hij bij het vuurgedeelte, daar ontstaat een hoge druk en het vuur kan maar 1 kant op dus komt het met een straal van +- 50cm eruit.
En als einde knalt hij uit elkaar door dat het kruit ook niet naar bovenkan omdat het beneden goed dicht zit.


Meer vragen? PM me maar.


Elysium

Link to comment

:? het was niet echt gelukt de vorige post omdat hij alles meteen op elkaar zet bij dit forum ik teken het wel even in paint en als plaatje post ik het hier.

Ik heb geen camera :D die moet ik nog kopen dus heb ik geen filmpje of foto sorry.


Elysium

Link to comment

Hier is het plaatje dat ik zou maken:


Deze dingen had ik dus gebruikt:
1 Melkpak
1 Schaar
1/8 Rol Tape
Wat BP (Ik weet niet hoeveel ik had gebruikt) :oops:
Beetje Kit
1/3 WC papier Rol
60 gram KAS
40 gram Suiker
130ml Kokend water
5 Sterretjes

Link to comment

Oke, zo is het een stuk duidelijker voor ons :wink:
Ik hoop dat je snel aan de slag kunt met hulzen, in plaats van melkpakken. Kijk maar in mijn tutorial hoe je ze moet maken hehe :wink: Pas dan wel op dat je het gat waardoor al het vuur moet spuiten ( Hoe heet dit bij fontijnen ? ook een nozzle ? ) niet te klein maakt, anders kunnen ze nog wel eens heel hard gaan knallen.
Ik ben nu nog in volle vaart bezig met het maken van mijn rocket-tool, en de mortiertjes, en ik heb nu ook weer KAS dus ook weer ammoniumnitraat en rookbommen enzo, er is zo veel te doen !

Groetjes, yellow :wink:

edit: Ik gebruik altijd de camera van mijn vader. Ik krijg heeel misschien een eigen voor mijn verjaardag, waarschijnlijk niet maar mischien.

Link to comment

Ik weet niet hoe ze heten bij fontijnen dit was mijn eerste fontijn.

En ik snap dat het gat niet te klein moet zijn, anders knalt hij ja.


Elysium


Edit: Tip: Ik zou het gat aan de boven kant groter maken als je deze fontijn gaat namaken, want bij mij knalde hij al bijna uit elkaar

Link to comment

Ben het eens met Yellow.
IK vind hem iig erg origineel bedacht... Een melkpak en dan ook nog een beetje werken.
Met wat ervaring maakt 'ie straks meesterlijke eigengerolde fonteintjes.

Voor dit eerste probeersel... Een 7 Al was het maar voor moeite en originaliteit.

Gr33tZ

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...