Jump to content
PyroForum.nl

KNO3/Sucrose vuurpijl


Recommended Posts

Ik zie geen duidelijke topic staan over KNO3/sucrose vuurpijlen, dus ik dacht ik maak die even :wink:

Ik zal gelijk de aftrap nemen, hier een foto van mijn eerste KNO3/sucrose(poedersuiker) vuurpijl.
Het werd een CATO helaas, de nozzle knalde er na 6/7 meter er uit :)



P.S. de stok ziet er raar uit dat komt omdat het gemaakt was van hard karton en tape, ik had geen andere stokjes voorhanden, dus dan er zelf maar 1 maken :wink:

Link to comment
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mijn verhouding was 60:40 (KNO3:Sucrose) was poedervorm (ongesmolten dus).
Huls had ik gemaakt van zwart Kaft papier, en het onderste is wit omdat daar wat papier tape opzit vanwege het lont.
Nozzle was gemaakt van alu folie(ik wilde het eens proberen), maar dan knalt hij er zo goed als altijd uit(mijn ervaring).

Nu maak ik nozzle's van bentoniet, en dat gaat perfect!, ze gaan erg hoog en recht de lucht in.
Binnenkort zal ik er wel eens een filmen.

Link to comment
Nozzle was gemaakt van alu folie(ik wilde het eens proberen), maar dan knalt hij er zo goed als altijd uit(mijn ervaring).

Nu maak ik nozzle's van bentoniet, en dat gaat perfect!, ze gaan erg hoog en recht de lucht in.
Binnenkort zal ik er wel eens een filmen.


Wat vaak werkt ter voorkoming van het uitschieten van de nozzle is het doorboren van de huls en de nozzle en daarin punaises/spijkertjes/sateprikkers doen.

Verder heb ik ook met aluminiumfolie niet al te beste ervaringen deze smolten bij mij. Ga nu met klei nozzles en eindstoppen proberen te maken.
Link to comment

Ik heb waarschijnlijk een domme vraag maar ik heb toch al wel achter het antwoord gezocht maar nog niet gevonden :cry:

Je hebt het omhulsel waarvan je op een kant een volledig afgosloten stop zet of met een verbindstuk voor een burstcharge daarin je sas met terug een stop waar je een nozle in boort en eventueel dieper in de sas om een core te maken.
Maar waar komt die lont nu eigenlijk te zitten?
Ik heb wel ergens een foto gevonden van iemand die zen lont via een gat in de zijkant naar binnen liet gaan.
Maar bij de meeste raketjes zit ie langs de onderkant maar hoe maak je hem vast boor je de nozle zo klein dat ie daarin klemt of steek je er wat wc papier tussen om hem te klemmen ofzo?

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik maak mijn eindstoppen altijd met hout en niet met bentoniet. Dus ik vroeg me af hoe jullie met bentoniet een eindstop én een nozzle maken.
De eindstop lijkt me logisch, maar dan zit ze brandstof erin en dan.. doen jullie dan gewoon de bentoniet op de KNO3/suiker mix en dan met een rammer de nozzle erin beulen?

PS, ik heb al gelezen dat KNO3/suiker meer voor de grotere raketten is bedoeld.. dit lijkt me ook wel logisch, maar kán je ook kleine vuurpijltjes maken van indedampte KNO3/suiker. Ik bedoel raketjes van gele pvc buis (16mm). Ik heb nog maar net KNO3 dus heb er weinig ervaring mee, hiervoor alles moeten doen met NaNO3 en das maar kut, ook al werkte het wel, maar meer moeite enzo.

Link to comment

voor kleine hoeveelheden haal ik het wel eens uit mp uit doorgebroken rotjes, maar als je een raket wil maken is dat onhaalbaar, als je wil weten hoe ik het doe moet je me even pm'en, omdat het anders een beetje offtopic gaat.

en als je had gevraagd: Waar haal ik KNO3, dan had je gehoord dat je geen bronnen mag vragen op het forum

je had trouwens gehoord dat het niet in KAS zit?
dat had je zelf kunnen bedenken, KAS is Ammoniumnitraat (voor 77%), en je zoekt Kaliumnitraat, volgens mij is Ammonium écht iets anders dan Kalium. (Kalium is een element, Ammonium is een verbinding van de elementen Waterstof en Stikstof.)

Stijn

Link to comment
Maar bij de meeste raketjes zit ie langs de onderkant maar hoe maak je hem vast boor je de nozle zo klein dat ie daarin klemt of steek je er wat wc papier tussen om hem te klemmen ofzo?


Een beetje BP slurrie doet wonderen :D Erg dik papje maken en met een druppel je lont vast'lijmen'. Helpt gelijk met ontsteken van je core.

Gr33tZ
Link to comment

Beste mensen,

Vandaag heb ik mijn eerste vuurpijl gemaakt ! Ik heb er helaas geen foto van, maar hij was vrij klein, wel redelijk zwaar, en er zat bp uit rotjes in !

De volgende vuurpijl geef ik even een duidelijk kleurtje, zodat je hem beter ziet gaan. Hij ging trouwens maar 2 meter omhoog, maar hij ging wel omhoog :lol: . Ik ben best wel verbaast dat mijn 1e ooit gemaakte vuurpijl gewoon de lucht in gaat.

Groetjes, yellow :wink:

ps. Het is nu half 3 en mijn weegschaal is er nog steeds niet :lol:

Link to comment

Ziet er leuk uit yellow! Heb je het zo gemaakt:



Blauwe lijntje is het stokje
Bruin is de huls
Oranje is eindstop
Groen is lont
Zwart is het bp uit rotjes

Dus je hebt een huls gemaakt, eindstop erin, daarna het bp uit rotjes(hoeveel ongeveer?), dan een lont met omhulseltje, dan een eindstop met nozzle ?

Link to comment

De tekening klopt wel. Je uitleg alleen niet helemaal.
De nozzle was 3.5-4.0 cm. De huls wat inderdaad kort. Kruit uit 12 rotjes.
Wat ik doe:

:arrow: Rol een huls
:arrow: Doe er WC-Lijm in en laat het goed drogen ( je kan ook van wat anders maken )
:arrow: boor hier je nozzle in
:arrow: Lonte er door heen, met propje wc papier tussen de nozzle en het lontje, anders valt je lontje er uit want die is wat dunner dan je nozzle.
:arrow: Dan je bp er in
:arrow: dan je bovenste eindstop maken, kan van alles zijn.
:arrow: Dan je stok er aan
:arrow: vlak voor het afsteken het WC papier bij je lonte er uit halen ( hoeft niet, brand namelijk door door het brandende lontje ) en aansteken.
Je hoeft het er dus niet uit te halen. Bij kleine nozzles wel verstandig.

Dat was het zo ongeveer, misschien maak ik wel weer eens een soort van tutorial, je weet het nooit.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
Zal ik doen, maar het is wel onder rembours dus voor de garage zullen ze het niet neerleggen.

Waarschijnlijk komt het dan morgen ofzo... zal niet al te lang meer duren :lol: En kunnen we een verjaardag-special van je verwachten ? Een soort vuurwerkshowtje met rookbom,knaller,mortiertje ofzo ? :lol:
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...