Jump to content
PyroForum.nl

HOW TO: Hulzen Rollen


yellowcard

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik deze topic ga ik een tuturial posten over hoe je hulzen kunt rollen. Wat ik hier laat zien is de manier waarop ik het doe. Misschien doen jullie het anders en beter, maar dit is toch wel goed.
Misschien kunnen mensen die hier al ervaring mee hebben toch nog wat van leren, en mensen die het nog nooit gedaan hebben er aan beginnen.
Het is best een werk om dit allenmaal te hosten, want het zijn 26 foto's en 2 filmpjes. Hier ben ik denk ik 2 dagen mee bezig.

Groetjes, yellow

Link to comment
  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haal je benodigheden in huis:

:arrow: Een rol Kraft-Papier. Deze kosten bij ons 3,35 euro en dit zijn hele grote en zware rollen. Zie de foto's hier onder. Deze kun je kopen bij de meeste Boekwinkels en Kantoorwinkels. Ik heb het bij A.J. Prins gekocht.

' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">

:arrow: Lijm. Ik gebruik hobby lijm. Dit kun je overal kopen. kost 2,25 euro voor een flesje.

:arrow: Stokken. Je hebt stokken nodig om je hulzen om heen te rollen. Deze kunnen verschillen in maat, lengte diameter/doorsne etc. Je kunt PVC buizen gebruiken ( te koop bij bouwmarkten zoals praksis en gamma ) of houten stokken. Ik gebruik vaak houten stokken, deze moet je overal wel vandaag kunnen halen.

' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">

:arrow: Plank/Plaat. Dit heb je NIET per se nodig, zonder kan ook. Koop een mooie grote plaat ( hout ) die heel erg vlak is. Dit is dan handig om je hulzen op te rollen, heb je niet all het vuil v.d. grond. Ook is het vlakker.

' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">

:arrow: Gereedschappen. Je hebt enkele gereedschappen nodig om hulzen te kunnen rollen. Op de foto is alles te zien.

' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">

Zodra je je benodigheden hebt, kun je aan de slag met het maken van hulzen !
Zo moet het:

1) Leg je plank neer op de grond, op een plek waar je ruimte hebt dus.
' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">

2) Dit zijn je benodigde gereedschappen. Je hebt je eigenlijk niet allenmaal nodig.
' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">

3) Pak een stok, de omtrek ( buitenkant ) van deze stok word je binneste diameter van je huls. Let dus goed op wat voor stok je gebruikt. Neem stokken die niet door kunnen buigen. PVC kan dit wel, maar alleen als je lange stukken neemt, stel je gebruikt PVC, dan geld: Gebruik alleen stukken van 70 cm of korter.
' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">

4) Pak je rol kraft-papier. Na een tijdje ( als je vele hulzen hebt gerolt van verschillende maten ) gaat je kraft-papier rol er zo uit zien:
' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">

De Structuur van kraft-pepier (lengtevezels):


5) Snij met een mes ( het mes wat ik gebruik zie je op de foto ) een stuk kraft-papier af. Doe dit zo dik als je je huls wilt hebben, hoe langer je stuk kraft-papier, hoe dikker je huls. Bepaal ook je breedte. Ik gebruik nu een vrij smalle strook.


6) Pak nu de stok die je gaat gebruiken. Leg hem op het kraftpapier, ik een hoek van 90 graden met het papier. Als je dit niet doen, ga je even later schuin rullen en is je huls mislukt. Leg hem dus goed recht.


7)Nu begint het pas echt. Dit onderdeel is het belangrijkste van je huls. Je moet zorgen, dat het begin punt van je kraftpapier, goed strak op je huls komt te liggen. Doe je niet goed oftewel fout, krijg je kreukels. Hiervoor moet je veel kracht zetten, er hard op drukken, en met de toppen van je vingers het kraft-papier onder de stok duwen, en dan heel zachtjes rollen. Hoe vaker je dit doet, hoe handiger je er in word.


Een goed resultaat:


8 ) Nu kun je gaan beginnen met rollen. Zodra je dus bij de vorige stap het kraft-papier ''onder'' de rol hebt gekregen, moet je een smal lijntje lijn leggen. Doe dit zo, dan het niet op het hout van de stok komt, waar er wel zo dicht mogelijk bij in de buurt.

Als je dit gedaan hebt, rol dan een paar lagen ( omwentelingen van de stok ).

9) Nu kun je een hele dikke lijn lijm leggen, hoe dikker ( hoe meer ) deze lijn lijm is, hoe sterker je huls uiteindelijk wordt nadat 'ie is gedroogt. Je kunt ook een dikke lijn lijm leggen, paar lagen rollen, weer een lijn, weer rollen, enzovoorts. Zo kun je zo veel lijm gebruiken als je wil, zo lange strook kraft papier als je wilt, en je huls zo sterk en dik maken als je zelf wilt 8) .

:arrow: :arrow: :arrow: FOTO NOG INVOEGEN :arrow: :arrow: :arrow:
Als je de lijn lijm hebt gelegt, druk dan hard op je huls/stok en rol, zodat ze lijm vooruit wordt geduwt ( als je dikke lijn hebt, wat ik altijd doe ). Zo waord je lijm mooi en gelijkmatig verspreid.

10) Snij nu je eind van de lengte van je kraft-papier. Dit kun je ook aan het begin al doen, maar ik doe het altijd pas aan het eind.


Het resultaat:


Stel je bent toch een beetje scheef gegaan ( wat meetstal wel zo is ) moet je je kraft-papier niet haaks ( 90 graden ) snijden met het kraft-papier, maar met je huls. Zo word 'ie op het einde mooi echt.

11) Pak nu weer je ( hobby ) lijm, en een kwast/penseel.


12) Spuit nu een klodder/druppel lijm aan het eind van je kraft-papier.


13) Smeer het nu uit met je penseel, zorg dat je het eind van het kraft-papier goed hebt ingesmeerd.


14) Rol nu het laatste stukje nog even, en zorg dat het goed strak er op zit.


15) Je kunt de huls eerst laten drogen, en dan van de stok af strekken, of hem er gelijk aftrekken. Dit moet je zelf weten, ik trek hem er altijd gelijk af, maar er zijn mensen die dit dus niet doen.
Filmje: http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV01958.MPG

16) Je moet je huls of 1 dag en nacht laten drogen op kamertemperatuur, of tegen je verwarming aan plakken ( wat ik vaak doe ). Pas op: Je hulzen zijn pas sterk als de lijm droog is, dus na een dag en een nacht !
Het eindresultaat ( dit is een andre huls, omdat ik en een huls rollen en het fotograferen tegelijk moest doen, en het dus geen perfecte huls is geworden )


Een paar hulzen bij elkaar:


De allerlinkse is dus een voorbeeld van eentje die fout ging, er zitten kreukels/vouwen in. Dit zijn niet mijn beste hulzen, want de beste zijn al gebruikt :wink: . Dit zijn zechmaar de ''afdankertjes''. :wink:

Nou mensen dit was het, hopelijk hebben jullie er iets van geleert. Er zijn vast mensen die het beter ( denken ) te kunnen, en dat geloof ik graag. Jullie hebben geen tutorial gemaakt, dus deed ik het maar, ook al ben ik er niet de perfecte persoon voor. Ik hoop toch wel een goeie.

Mensen, ik hoop dat jullie er blij mee zijn en niet al te veel ( negatief ) commentaar hebben.

Groetjes, yellow :)

ps. Er komen nog 2 foto's bij.

Link to comment

Mijn hulzen kan ik ook met een mes "doorzagen" gewoon snijden of knipen lukt niet maar zon zaagje is mischien wel handiger.
En ik ben vandaag al wat stokken gaan halen dus kan ik ook aan de slag want die oude as van men brommer was toch ook niet alles :roll:

En het ziet er al goed uit yellow ik ben benieuwd naar de rest :wink:
Dan kan ik ze is proberen na te maken (ja ik ben ook een piraat he :) )

Link to comment

Wel dat is het probleem als er spelfouten in post's staan dan snappen andere mensen op den duur niet meer wat er bedoeld word.
Dus lees je post even na voor je hem plaatst dat lost veel onduidelijkheid op.
En kraft papier is zoals je op de foto kunt zien een bruine soort van inpakpapier welke naar het schijnt extra goed zou zijn voor hulzen aangezien ie uit langere vezels is gemaakt dan gewoon papier wat hem dus steviger maakt.
Als je in de winkel achter kraft papier vraagt zullen ze wel weten wat je bedoeld.

Link to comment
als je je huls gewoon door kan knippen na rollen dan is hij niet goed
ik heb bij mijn hulzen ook zeker een zaagje nodig.

(dus: ja het is me gelukt om goede hulzen te rollen, kan erop gaan staan en ze buigen niet door :) )


Ik bedoelde niet mijn huls, maar de rol kraft-papier... het ging niet makkelijk maar het ging wel redelijk, en mijn hulzen zijn nog niet zo steving dat je er op kan gaan staan... daarvoor moet ik nog meer oefenen :)
Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik ga misschien binnenkort een keer houtlijm gebruiken.
Ik gebruik nu al heel lang hobby-lijm, en misschien word het nu toch tijd dat ik naar iets beters ga zoeken, zeker omdat ik nu met mortier hulzen bezig ben !
Deze moeten namelijk goed stevig zijn, en niet uit elkaar knallen.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die en met hobby lijm, en met houtlijm hebben gewerkt. Zo ja, hoe ging het ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Oke succes met je eerste hulzen.

Ik heb hier even een foto van een kleine knaller van mij. Allebei de eindstoppen zijn van WC papier met lijm. Dit is de eerste keer dat ik op deze manier een eindstop maak. Ik ben beniewd of ze goed blijven zitten.

Foto:


Die 2 buisjes heb ik er voor de grap naast gelegt. Als deze lukt, ga ik misschien een topic aanmaken waarin ik meer van dit soort dingen maak. Ik weet niet of ik dit moet doen bij ''explosieven'' en dan bij ''overig'' want daar staan alsnog voor mij nog allenmaal onbekende dingen waar dit ook niet tussen hoort. Het bevat gewoon bp en whistle.
Even aan de mods: Waar moet ik zo'n topic aanmaken ? hier ?

Het resultaat zien jullie snel.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

bp én whistle in een huls?
dat is KClO3 met zwavel!

trouwens een plaatje van een van mijn hulzen waar ik op kan gaan staan:

(staat idd ook al op engelse gedeelte)

over deze huls ben ik heel erg tevreden, hij is gerold van karton, dwz, hetgeen waarvan die invouw-mappen gemaakt zijn.
het is een A4 formaat, dus ongeveer 30cm opgerold karton met lijm.

gr.
Stijn

Link to comment

je zei dat je whistle en bp wou mengen (of zo kwam het over)

maar whistle is KClO3 met natriumbenzoaat
en bp is KNO3, S en C

en iedereen weet dat mengsels die kaliumchloraat en zwavel bevatten gevoelig zijn, en vanzelf kunnen ontbranden.


ik heb trouwens een cracker gemaakt van zo'n huls van mij (met bp)
morgen ga ik die afsteken, en ik zal hem filmen.

Stijn

Link to comment

ssg-vuijk..zo'n posts worden niet getolereerd. Dit is nutteloze spam.
Toon een beetje geduld en wacht af. Als mr.stijntje hem heeft afgestoken zal hij zelf wel blij genoeg zijn en het direct vertellen, met eventueel beeldmateriaal bij. Geduld is een schone zaak! Zeker bij pyro.

Link to comment

@ ssg-vuijk , van mij mag je vragen wat je wil, mij maakt het niet uit.
Ben je benieuwt naar mijn knaller of die van stijntje ? De mijne knalde heel goed, en aan de restanten zag ik dat allebei de eindstoppen van WC papier en lijm er nog perfect inzaten. Dit werkt dus goed !
Volgende knaller dus in de iets grotere versie ! :lol:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...