Jump to content
PyroForum.nl

Het is wel heel erg stil hier, ik baar mij zorgen over pyro-hobby


PureChemical

Recommended Posts

On 9/4/2022 at 8:46 AM, boutnek said:

@PureChemical

Mee eens, maar ik denk dat meeste hobbyisten seizoensgebonden actief zijn, wat natuurlijk jammer is. 

Persoonlijk leeft de hobby ook met perioden en dient het forum vaak als bibliotheek ipv discussie platform. 

Echter zou ik het ook zeker leuk vinden als meer mensen zich actief op het forum zouden begeven. Met bepaalde inkoopacties zie je overigens wel achter de schermen wie nog actief zijn en dat zijn er toch nog behoorlijk wat😉

Heeft iemand ideeën om de hobby iets meer leven in te blazen op het forum? Of willen we het liefste incognito knutselen en achter de schermen communiceren uit angst? 

Daar ben ik het zeker mee eens dat het seizoensgebonden is. Incognito is voor mij prima. Je mag mij altijd een PM'etje sturen.

Link to comment

Ik ben er gewoon nog hoor. Weliswaar fiks minder actief, maar elke dag even hier online.

Andere hobbys kosten tijd, tegenwoordig een gezinnetje dat kost tijd. En Pyro doe ik niet ff tussendoor, daar neem ik het te serieus voor.
Ik probeer lig elk jaar IETS in elkaar te flansen, al is het maar een fonteintje en 5 knallers.

Ik snap dat in deze tegenwoordige tijd mensen veel voorzichtiger zijn met wat ze posten. Vroegah, toen we hier begonnen, was het een leuke hobby en kreeg je de wijkagent bij je ouders op bezoek.
Tegenwoordig zijn de aanklachten veel heftiger, mede omdat we geen 16 meer zijn, maar vooral door de tijdsgeest. Je bent nu direct een terrorist.

Toch ben ik heel blij dat er 'stiekem' nog wel wat mensen rondhangen hier.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 months later...

Ik ben ook blij dat dit forum met zijn info, tenminste online blijft.  Ik denk buiten de problemen met Nederland, het ook een tijdsbeeld is. Daar waar ik vroeger op mischien wel 10 fora actief was. Zie ik dat bv mijn kids nooit op een forum meer zitten. Die praten op insta telegram enz.  De kennis en ervaring die wij vroeger deelden, was echt voor inside crowd. En ergens anders moeilijk te halen. Nu staan flarden info all over het net. En krijg ik bv nog weleens vragen binnen via face book. ( Toevallig net nog) 

Ik ben blij dat ik in de jaren 90 floreerde, tot 2004 was het ook hier semi legaal. 

Ik heb hier weleens verteld, dat ik geen shells maakte, omdat ik daar zelf zo goedkoop aan kon komen.  Ik denk dat hetzelfde heden ten dagen speelt. Ik moest destijds nog met kvk naar alpeco, nu kun je echt overal dikke knallers en vuurwerk kopen. Okay nog steeds geen fonteinen van 25 kg zoals ik ze maakte, maar zag er van 5 kilo voorbijkomen. 

Ik voorzie wel weer een gouden toekomst, kijkende naar de huidige prijzen in de handel. Bv die Italiaanse knallers boven de 15 euro inkoop per 3.  Die kocht ik voor 5,5 in. ( dat vond ik al duur)  Dus buiten wat cakes halen bij den Aldi en wat lichte pijlen, wordt het weer een stuk interessanter/goedkoper om komende jaren weer zelf aan de gang te gaan. 

Echter de kwaliteit van onze generatie zal niet terug komen, wij bestudeerden chemie en gebruikten stoichiometrie om onze recepten te maken. Nu halen ze alles kant en klaar, recepten met een tutorial van het net. Dus reproduceren ipv ontwikkelen. 

Het heeft ook een goede keerzijde BTW. Vorig jaar  het nieuws gehaald toch met een doorzoeking. Heel kort.... zes man, uren binnen ( twee buiten) , een heel gedoe over het vuurwerk, wat ook nogeens dozen vol cat 1 was. En met géén woord gerept over de chems en kogelmolens enz die ernaast stonden. Ik bedoel maar, daar waar ik 20 jaar geleden op de terroristen lijst gezet werd voor een paar zakken kunstmest. Troffen ze nu echt veel chems, kruit en stars aan en deden ze moeilijk over consumenten vuurwerk en wat wiet. De rest begrepen ze niet zo goed.

Soms fantaseer ik erover om straks met mijn kleinkinderen weer vanalles te maken. Wat zullen die trots zijn op opa 🤗

Ik ben al enkele jaren bezig om de voorraad vuurwerk weg te stoken, maar de chems blijf ik bewaren. Ik heb dit jaar echt helemaal niks gemaakt, maar weet zeker dat Ik in de toekomst nog regelmatig wat uit de oude trukendoos  blijf toveren. 

Mvg, 

Jason

Voor de nieuwe generatie, ik ben de man achter de fluit mix knallers (#trots) , en de combi met babypijltjes wat begin jaren negentig viraal is gegaan, omdat een kennis het op YouTube had gezet. Okay ook gekke dingen als de cactus met strijkers enz wat verder niemand interessant vond om na te maken. En ik ben zo oud dat ik nog meegemaakt heb dat je hier in de winkel legaal shells kon kopen tot 6 inch. ( die folders uit de jaren 70 zijn nog online terug te vinden, als je het moeilijk te geloven vindt) 

😋

 

Edited by Jason
Link to comment

Hahaha het is toch echt een virus ook. 

Vanochtend eerst Facebook toen hier verhaal doen voor de gezelligheid. Schreef ik nog neu dit jaar niks gemaakt. Het begon toch wel te kriebelen. Ik denk nog geen half uur later, was ik al aan de gang.   Toch maar wat knal en stuk of zeven whistle motortjes geperst. Payload heb ik nog liggen. 

En maar fantaseren wat ik nog meer droog kan krijgen voor morgen🤣 

Have fun! 

Jason 

Screenshot_20230103_123338.jpg

Edited by Jason
Foto
Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb gelukkig de weg terug weer gevonden.. heb nu ook meer tijd ervoor weer want me zoontje is nu oud genoeg om zichzelf bezig te houden dus pappa kan beetje klote weer… ik ben wel nog steeds bezig met onderzoek, proberen en testen wat voor mij werkt.. maar ja moet zuinig zijn met me poedertjes is tegenwoordig echt een drama om wat te kunnen scoren… verklaring hier verklaring daar… ik zit daar heel nie op te wachte🤦🏼

Link to comment
  • 4 months later...

Tjah het is gewoon niet zoals vroeger. Nu word alles in de gaten gehouden, vooral online. Ben blij dat ik in de hoogtij dagen heb kunnen genieten van het delen van kennis en ervaring. Nu gaat dat niet meer zo makkelijk zonder dat de overheid het door heeft en dus ben ik gestopt. Ik mis de oude tijd wel maar heb nu een baan waar ik wapens ontwikkel dus ik zit wel op me plek. Toch nog terecht gekomen op een plek om legaal te doen waar ik van hou; explosies.

  • Like 1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...