Jump to content
PyroForum.nl

5 inch shell hoeveel gram lift?


Elementfire98

Recommended Posts

Wacht ff. Je weet niet hoe je glitterstars moet maken. Maar je denkt wel een 5" in elkaar te draaien.

Ik denk dat je niet heel slim bezig bent. Iets met beginnen bij de basis en dan rustig aan iets groter gaan.

Maar om antwoord op je vraag te geven, de standaard is 10% van het gewicht van je shell als lift. Maar dan moet je lift wel goed genoeg zijn. Op de juiste manier gegranuleerd en gezeefd. 
Ook dit staat al meerdere malen op het forum uitgebreid uitgelegd.

Veel succes met je 5" shell. Maak alstublieft een filmpje als je hem afsteekt. Ik wil alvast graag een poll opzetten. 

Winnaar krijgt van mij persoonlijk een kadotje.

Element zijn supersnel gaat:
1 - Als een speer, met een gigantische sterrenregen op apogee.
2 - Flowerpot, weinig schade voor de omgeving
3 - Low blow, slechte lift dus break op een metertje of 5, mensen rennen voor hun leven.
4 - Zover komt het niet, dat ding komt de schuur niet uit.

Jullie antwoorden hieronder in een reactie. Mocht er ooit een filmpje komen dan zal ik binnen een week een winnaar bekend maken.

  • Upvote 1
Link to comment
On 4/27/2019 at 1:32 PM, Tyneman said:

Wacht ff. Je weet niet hoe je glitterstars moet maken. Maar je denkt wel een 5" in elkaar te draaien.

Ik denk dat je niet heel slim bezig bent. Iets met beginnen bij de basis en dan rustig aan iets groter gaan.

Maar om antwoord op je vraag te geven, de standaard is 10% van het gewicht van je shell als lift. Maar dan moet je lift wel goed genoeg zijn. Op de juiste manier gegranuleerd en gezeefd. 
Ook dit staat al meerdere malen op het forum uitgebreid uitgelegd.

Veel succes met je 5" shell. Maak alstublieft een filmpje als je hem afsteekt. Ik wil alvast graag een poll opzetten. 

Winnaar krijgt van mij persoonlijk een kadotje.

Element zijn supersnel gaat:
1 - Als een speer, met een gigantische sterrenregen op apogee.
2 - Flowerpot, weinig schade voor de omgeving
3 - Low blow, slechte lift dus break op een metertje of 5, mensen rennen voor hun leven.
4 - Zover komt het niet, dat ding komt de schuur niet uit.

Jullie antwoorden hieronder in een reactie. Mocht er ooit een filmpje komen dan zal ik binnen een week een winnaar bekend maken.

beetje jammer van die poll, niet een antwoord wat ik verwacht van een moderator. 

 

 

Link to comment

Ach ja, "vroegah" gooide ik gewoon een warning.
Tegenwoordig probeer ik dingen zo op te lossen dat mensen er eens om kunnen lachen. Het is al zo stil op het forum de laatste tijd.

Maar zonder dollen. Een 5" shell is niet iets om ff te doen. Als het fout gaat gaat het ook goed fout. 
Dus als je serieus bent, en dat hoop ik ten zeerste, bedenk voor jezelf eens het antwoord op volgende vragen:

Hoeveel sterren gaan er in en hoe groot maak je die?
Wat voor break ga je gebruiken en hoeveel?
Hoeveel lagen ga je hem pasten?
Hoe diep ga je je mortier ingraven?
Hoe veel en wat voor lift?
Welke manier van ontsteking ga je gebruiken?
Waar ga je hem afsteken en wat is een veilige afstand voor jezelf en omstanders?

En dan na elke vraag..... En waarom??

Ik kan nog wel een lijstje maken,  maar als je voor jezelf dit theoretisch kan onderbouwen dan zou ik zeggen ga ervoor.

Link to comment

Ik heb toch al 30-40 shells gemaakt. Deze zijn ondertussen nog steeds ver van perfect, noch zo betrouwbaar als ze moeten zijn. Ik ging van 2" naar 3", nooit iets groter gemaakt. Blijf alsjeblieft nog een jaartje weg van die 5", je onderschat de kracht. Als ik nu terugkijk naar mijn eerste brouwsel kan ik mezelf alleen maar dankbaar zijn dat ik ze nooit heb durven afschieten...

Op een iets minder serieuze note: ik gok op een gigantische flowerpot, hopelijk nadat de onschuldige afschieter zich uit de voeten heeft kunnen maken :lol:.

Edited by Andres
Link to comment
19 hours ago, Tyneman said:

Ach ja, "vroegah" gooide ik gewoon een warning.
Tegenwoordig probeer ik dingen zo op te lossen dat mensen er eens om kunnen lachen. Het is al zo stil op het forum de laatste tijd.

Maar zonder dollen. Een 5" shell is niet iets om ff te doen. Als het fout gaat gaat het ook goed fout. 
Dus als je serieus bent, en dat hoop ik ten zeerste, bedenk voor jezelf eens het antwoord op volgende vragen:

Hoeveel sterren gaan er in en hoe groot maak je die?
Wat voor break ga je gebruiken en hoeveel?
Hoeveel lagen ga je hem pasten?
Hoe diep ga je je mortier ingraven?
Hoe veel en wat voor lift?
Welke manier van ontsteking ga je gebruiken?
Waar ga je hem afsteken en wat is een veilige afstand voor jezelf en omstanders?

En dan na elke vraag..... En waarom??

Ik kan nog wel een lijstje maken,  maar als je voor jezelf dit theoretisch kan onderbouwen dan zou ik zeggen ga ervoor.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn grenzen nogal uitgebreid zijn.

Ik ga proberen om je vragen te beantwoorden, voel je vrij om mij hard te verbeteren. 

 

Hoeveel sterren gaan er in en hoe groot maak je die: 12,5mm en hoeveel? tot ie vol zit aan de rand.
Wat voor break ga je gebruiken en hoeveel: Hot bp voor break, hoeveel... tot ie vol zit? 
Hoeveel lagen ga je hem pasten: hoeveel lagen er tussen de stars zitten en mortierbuis?
Hoe diep ga je je mortier ingraven: dat is niet mijn plan om dat te doen, maar iets anders daar ben ik nog bezig. 
Hoe veel en wat voor lift: hoeveel kan ik pas bepalen naar het wegen van de shell. Hot bp voor lift onderaan, daar ben ik ook nog mee bezig. 
Welke manier van ontsteking ga je gebruiken: veiligheidslont, van ongeveer 20 tot 30 cm lang genoeg tijd om weg te kunnen sprinten. 
Waar ga je hem afsteken en wat is een veilige afstand voor jezelf en omstanders: open land, geen huizen geen mensen/beesten. 

Edited by Elementfire98
Link to comment

sterren.. Reken het eens uit, dan heb je een idee hoeveel je er moet maken.
Break... reken eens uit hoe groot het te vullen gat is. En kijk dan eens hoeveel BP je daar dus in gaat doen. Kan je vast beginnen met genoeg maken.
Pasten... als je niet weet wat dit is en hoe het werkt zou ik wat gaan lezen. Shimizu is een leuk begin.
5".... niet ingraven.... Gelukkig is er niemand in de buurt zullen we maar zeggen.
Lift... De hoeveelheid weet je idd nog niet. Maar welke Mesh is je Hot BP? Of  ga je er gewoon een kilo poeder onder knallen?
Ontsteking.. 30 cm visco door je mortier laten lopen is waarschijnlijk niet de meest handige manier, maar ach. Ik doelde eigenlijk op de ontsteking en vertraging van de shell zelf na de lancering. Enkele of dubbele? crossmatched? Stukkie BM?
Afstand... Niemand die het Darwinisme in de weg staat. Fijn!

 

Ennehh... Ik heb nog nergens een waarom gezien...

Link to comment
10 hours ago, Tyneman said:

sterren.. Reken het eens uit, dan heb je een idee hoeveel je er moet maken.
Break... reken eens uit hoe groot het te vullen gat is. En kijk dan eens hoeveel BP je daar dus in gaat doen. Kan je vast beginnen met genoeg maken.
Pasten... als je niet weet wat dit is en hoe het werkt zou ik wat gaan lezen. Shimizu is een leuk begin.
5".... niet ingraven.... Gelukkig is er niemand in de buurt zullen we maar zeggen.
Lift... De hoeveelheid weet je idd nog niet. Maar welke Mesh is je Hot BP? Of  ga je er gewoon een kilo poeder onder knallen?
Ontsteking.. 30 cm visco door je mortier laten lopen is waarschijnlijk niet de meest handige manier, maar ach. Ik doelde eigenlijk op de ontsteking en vertraging van de shell zelf na de lancering. Enkele of dubbele? crossmatched? Stukkie BM?
Afstand... Niemand die het Darwinisme in de weg staat. Fijn!

 

Ennehh... Ik heb nog nergens een waarom gezien...

moet nog ontzettend veel leren, door jullie wijsheid kan ik beter en veiliger worden/werken.

Deze informatie wat je nu gegeven hebt ben ik ontzettend blij mee, en wil ik je voor bedanken. 

Zonder enige ervaring en wijsheid van pyrotechniek, kan ik moeilijk onderbouwen met waarom, hopelijk begrijp je dat ;)

Link to comment
9 hours ago, Tyneman said:

En mijn (ons) punt is dus: Als je het niet kan onderbouwen moet je het nog niet doen.

Ben tijdelijk gestopt met het maken van de 5 Inch. Kga langzaam omhoog, probeer nu een 3 inch in elkaar te zetten met wat D1 glitters erin, video komt later. 

Link to comment
1 hour ago, HalveHemi said:

Maak  anders eerst een mine, 30mm ofzo, om te weten of je D1 uberhaupt werkt en om een beetje kennis te maken met zelf vuurwerk maken

Heb al eerder een 3 inch shell gemaakt en afgestoken met alleen flitspoeder erin (verliep naar behoren), video kun je bekijken. mare de kennismaking is al gebeurt, it was lovely

Edited by Elementfire98
Link to comment

Hoe lang is je quickmatch buiten de shell?

 

19 hours ago, Elementfire98 said:

Heb al eerder een 3 inch shell gemaakt en afgestoken met alleen flitspoeder erin (verliep naar behoren), video kun je bekijken. mare de kennismaking is al gebeurt, it was lovely

Linkje naar de video?

Link to comment
On 5/2/2019 at 10:55 PM, Elementfire98 said:

Heb al eerder een 3 inch shell gemaakt en afgestoken met alleen flitspoeder erin (verliep naar behoren), video kun je bekijken. mare de kennismaking is al gebeurt, it was lovely

Een salutshell is ook wel een stuk makelijker te maken dan een ECHT mooie siershell he ;)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...