Jump to content
PyroForum.nl

Diameter lont


Boem

Recommended Posts

Zwervend over het www kom ik visco lonten met diameters van 2, 2,5 en 3 mm tegen. Waar ik niet achter kom is of de keuze voor een bepaalde maat een persoonlijke keuze is (omdat die persoon het prettig vind met die specifieke maat te werken), of dat er werkelijk functionele verschillen zijn voor toepassing bij verschillende devices.

Iemand ideeën hierover? Of, welke maat/maten gebruiken jullie en waarom/wanneer?

Link to comment

Mijn idee is dat een bepaalde diameter een bepaald doel dient. Je moet het denk ik ook een beetje in verhouding zien. Als het om diameters gaat. 

Bij visco heb je ook geen last van voortijdig vonkoverslag wat het een stuk veiliger maakt. Wat je met blackmatch wel hebt.
Je kan daarom visco ook best gebruiken als timefuse voor kleine divices.

Op dit moment werk ik alleen met blackmatch omdat ik dat leuk vind en altijd kan produceren.
Daarin bepaald het doel de diameter.

Link to comment

Ik denk dat de dikkere visco wat beter bestand is tegen harde windstoten en regen. De 3mm zou zelfs onder water branden heb ik eens gelezen. Ik gebruik altijd 2mm, die is het goedkoopst en als het echt veel waait steek ik toch niks af dus dikker is niet nodig. 2mm is nog nooit uitgegaan. Aan jouw de keuze.

Link to comment

@Andres: duidelijk antwoord, dank.

On 2/24/2017 at 4:19 PM, de.leeuw62 said:

Je kan daarom visco ook best gebruiken als timefuse voor kleine divices.

Dat is een handige tip voor later.

On 2/24/2017 at 9:32 PM, hardbassbv said:

maar mocht je babypijltjes willen maken wil je misschien iets dunnere hebben. :)

Ik hou het voor nu bij gerbs, later in het jaar waag ik me aan starmines en een wheel; 2mm visco lijkt me voldoende.

... en, @alle-ervaren-pyro's: ik blijf nieuwsgierig in welke situaties jullie voor een bepaalde diameter kiezen?

Link to comment

Boem, ook een beetje rekening houden met de financiële kant (zeker in mijn studenten geval). Kan alles met 2mm visco, dan doe ik dat liever zo. Hoe minder soorten je in huis hebt, hoe goedkoper. Ik heb 2mm visco, snelle visco 2mm, timefuse en tapematch. Daar kan ik alles mee doen.

Link to comment

Als ik de titel van dit topic had kunnen veranderen van "Diameter lont" naar "Diameter lont / soorten lont" zou ik dat gedaan hebben (mods?), dan was ik nu niet OT geweest.

N.a.v. 

On 2/27/2017 at 5:48 PM, Andres said:

Ik heb 2mm visco, snelle visco 2mm, timefuse en tapematch.

moest ik terugdenken aan mijn begin jaren weken als pyrotechnicus wannabe amateur pyro-tje. Omdat ik van de sterretjes afwilde als ontsteker zat ik te klooien met het proberen te fabriceren van lontjes. Ik heb toen zelf de tapematch uitgevonden (stukkie schilderstape, GP erop en dichtvouwen); ben er pas later achtergekomen dat het een bestaand concept was :wacko:. Ik was het eigenlijk weer vergeten (er komt veel op je af en ben bezig gegaan met proberen blackmatch te maken) maar doordat Andres het benoemde weer even als onderwerp opgepakt.

Wellicht oude koek voor sommigen maar deze wilde ik jullie niet onthouden, vind 'm geniaal in z'n eenvoud:

 

En de vraag komt in me op: wat is eigenlijk het verschil tussen tapematch en quickmatch in de praktijk (het brand beide snel). Betrouwbaarheid (meerdere strings BM versus een lijntje 'poeder')?

Link to comment

Iemand hier heeft zo'n machinetje gemaakt, maar ben even vergeten wie. Leeuw? Hardbass? Het zit ver :D.

Ik maak altijd tapematch omdat ik er maar niet in slaag om betrouwbare BM te fabriceren, niet consistent alleszins.
Ik maak deze ook met de hand (door een trechter om een gleufje te krijgen, dan dichtduwen). Werkt prima en duurt 45s/meter, véél sneller dan quickmatch.

In mijn geval dus betrouwbaarder dan quickmatch ook.

Link to comment

@Andres: Ik had een apparaatje voor quick match tubes.

Overigens ben ik er pas de afgelopen maanden in geslaagd een goeie BM te fabriceren.  Snel en zonder al teveel geklieder. Voorheen ook altijd van slechte kwaliteit. Ik heb nu zelfs een stuk BM onder water kunnen laten branden. Maar dat terzijde.

Ik heb nooit tapermatch in handen gehad, doch het verschil moet je meer zoeken in toepasbaarheid welke ik niet exact weet.

Link to comment
×
×
  • Create New...