Sign in to follow this  
Followers 0
Boem

Diameter lont

15 posts in this topic

Zwervend over het www kom ik visco lonten met diameters van 2, 2,5 en 3 mm tegen. Waar ik niet achter kom is of de keuze voor een bepaalde maat een persoonlijke keuze is (omdat die persoon het prettig vind met die specifieke maat te werken), of dat er werkelijk functionele verschillen zijn voor toepassing bij verschillende devices.

Iemand ideeën hierover? Of, welke maat/maten gebruiken jullie en waarom/wanneer?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie

Mijn idee is dat een bepaalde diameter een bepaald doel dient. Je moet het denk ik ook een beetje in verhouding zien. Als het om diameters gaat. 

Bij visco heb je ook geen last van voortijdig vonkoverslag wat het een stuk veiliger maakt. Wat je met blackmatch wel hebt.
Je kan daarom visco ook best gebruiken als timefuse voor kleine divices.

Op dit moment werk ik alleen met blackmatch omdat ik dat leuk vind en altijd kan produceren.
Daarin bepaald het doel de diameter.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de dikkere visco wat beter bestand is tegen harde windstoten en regen. De 3mm zou zelfs onder water branden heb ik eens gelezen. Ik gebruik altijd 2mm, die is het goedkoopst en als het echt veel waait steek ik toch niks af dus dikker is niet nodig. 2mm is nog nooit uitgegaan. Aan jouw de keuze.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ooit wel eens een flinke rol 3mm gekocht en het bevalt echt super. Er zitten geen haperingen in, brand consistent en waait niet uit. Voor de dingetjes die ik ermee doe is het perfect, maar mocht je babypijltjes willen maken wil je misschien iets dunnere hebben. :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Andres: duidelijk antwoord, dank.

On 2/24/2017 at 4:19 PM, de.leeuw62 said:

Je kan daarom visco ook best gebruiken als timefuse voor kleine divices.

Dat is een handige tip voor later.

On 2/24/2017 at 9:32 PM, hardbassbv said:

maar mocht je babypijltjes willen maken wil je misschien iets dunnere hebben. :)

Ik hou het voor nu bij gerbs, later in het jaar waag ik me aan starmines en een wheel; 2mm visco lijkt me voldoende.

... en, @alle-ervaren-pyro's: ik blijf nieuwsgierig in welke situaties jullie voor een bepaalde diameter kiezen?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een rol van 3mm visco. Dus dat gebruik ik voor alles zegmaar.

Maar ik heb ongeveer 10 soorten lont liggen. Kleurtjes, effecten, schietlont. Allemaal voor speciale dingen of omstandigheden. Maar voor alledaags gebruik is visco van eender diameter gewoon goed.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boem, ook een beetje rekening houden met de financiële kant (zeker in mijn studenten geval). Kan alles met 2mm visco, dan doe ik dat liever zo. Hoe minder soorten je in huis hebt, hoe goedkoper. Ik heb 2mm visco, snelle visco 2mm, timefuse en tapematch. Daar kan ik alles mee doen.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 mm groene visco gebruikte ik voor 8 ounce rockets, 2 pound rockets,  en als ontsteker voor quickmatch.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pak eingelijk voor alles de 3mm. Voor alle uren tijd en energie die je per device gaat verbruiken wil je zekerheid dat het ontbrand als je de lont eenmaal hebt aangestoken. Onze hobby is al tricky genoeg zonder dat er weigeraars zijn :).

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de titel van dit topic had kunnen veranderen van "Diameter lont" naar "Diameter lont / soorten lont" zou ik dat gedaan hebben (mods?), dan was ik nu niet OT geweest.

N.a.v. 

On 2/27/2017 at 5:48 PM, Andres said:

Ik heb 2mm visco, snelle visco 2mm, timefuse en tapematch.

moest ik terugdenken aan mijn begin jaren weken als pyrotechnicus wannabe amateur pyro-tje. Omdat ik van de sterretjes afwilde als ontsteker zat ik te klooien met het proberen te fabriceren van lontjes. Ik heb toen zelf de tapematch uitgevonden (stukkie schilderstape, GP erop en dichtvouwen); ben er pas later achtergekomen dat het een bestaand concept was :wacko:. Ik was het eigenlijk weer vergeten (er komt veel op je af en ben bezig gegaan met proberen blackmatch te maken) maar doordat Andres het benoemde weer even als onderwerp opgepakt.

Wellicht oude koek voor sommigen maar deze wilde ik jullie niet onthouden, vind 'm geniaal in z'n eenvoud:

 

En de vraag komt in me op: wat is eigenlijk het verschil tussen tapematch en quickmatch in de praktijk (het brand beide snel). Betrouwbaarheid (meerdere strings BM versus een lijntje 'poeder')?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand hier heeft zo'n machinetje gemaakt, maar ben even vergeten wie. Leeuw? Hardbass? Het zit ver :D.

Ik maak altijd tapematch omdat ik er maar niet in slaag om betrouwbare BM te fabriceren, niet consistent alleszins.
Ik maak deze ook met de hand (door een trechter om een gleufje te krijgen, dan dichtduwen). Werkt prima en duurt 45s/meter, véél sneller dan quickmatch.

In mijn geval dus betrouwbaarder dan quickmatch ook.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Andres: Ik had een apparaatje voor quick match tubes.

Overigens ben ik er pas de afgelopen maanden in geslaagd een goeie BM te fabriceren.  Snel en zonder al teveel geklieder. Voorheen ook altijd van slechte kwaliteit. Ik heb nu zelfs een stuk BM onder water kunnen laten branden. Maar dat terzijde.

Ik heb nooit tapermatch in handen gehad, doch het verschil moet je meer zoeken in toepasbaarheid welke ik niet exact weet.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het wel eens geprobeerd te maken, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat kopen goedkoper, beter en betrouwbaarder is.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Similar Content

    • By Rocketman
      Beste pyro's,
      Bij deze bied ik al m'n hobby spullen aan, simpelweg omdat ik het ontgroeid ben.
      aantal kartonnen kokers: - 10 a 15 kokers van 25 cm lang, binnendiameter 24mm, buitendiameter 34mm
      - 15 kokers van 10cm lang, binnendiameter 25mm, buitendiameter 31mm
      Zelfgekluste kogelmolen met twee trommels + media 2 hittebestendige glazen maatbekers (400ml en 250ml) starpress 5mm 4,5m schietlont 10 a 15m van 2mm visco lont 10m van 3mm visco lont + een lijst aan chemicalien. (PM me)
       
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Topics

  • Posts

    • Same here, MCRH met 7/3 flash booster voor al mijn break charges.
      Ik sluit mijn mening aan bij EC. Voor alle shells dezelfde break charge maakt het leven een stuk makkelijker
    • Ik zal je een klein duwtje in de juiste richting geven. Het gebruik van pvc of metaal is levens gevaarlijk. Als dit ontploft vliegen de stukken rond je kop. (Als je geluk hebt) De grap is eigenlijk dat je met papier ook veel druk op kan bouwen. Probeer maar eens een boek in tweeën te schuren, je komt er al snel achter dat papier best wel sterk is. Het tweede voordeel van papier is dat het niet ver kan vliegen. Als de huls ontploft krijg je een soort confetti dat niet veel verder gaat dan enkele meters. Metaal scherven daarentegen komen veel verder en gaan dwars door jou, je vrienden en andere omstanders heen! Om een knal te krijgen moet je in korte tijd een grote drukgolf zien te maken. Als je super snel buskruit zou kunnen maken zou je niet eens een huls nodig hebben. Nu is dit met buskruit niet te doen, dus zul je de druk moeten opbouwen. Dit doe je door de buskruit in een huls af te steken. Nu bouwt de druk op in de huls totdat deze bezwijkt. Alle druk wordt nu in een keer los gelaten waardoor jij je knal te horen krijgt. Een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden zijn de volgende: Op welke mogelijke manieren zou het fout kunnen gaan en wat kan ik hier aan doen? Denk altijd zelf na en kopieer niet zomaar een experiment van een ander. (Op YouTube staan tal van zeer gevaarlijke en ondoordachte vuurwerk filmpjes.) Check of je je bronnen kunt vertrouwen en of check meerdere bronnen over hetzelfde onderwerp. Zoek uit wat deathmixes zijn en maak deze NOOIT. Kijk deze reeks met filmpjes:
    • Ter aanvulling. MCRH is per volume-eenheid lichter in gewicht dan pulverone. Door MCRH te gebruiken kan er daardoor (ook) bespaart worden op de hoeveelheid stijglading.    Why coat the BP onto rice hulls? In ball shells smaller than 4-inches or so, granulated black powder works just fine to burst the shells. But once we reach 4-inch shells and larger, granulated BP simply gets too heavy for that purpose. A 12-inch single-petal ball shell has an area of approximately 450 cubic inches inside its stars that needs to be filled with burst powder. But what kind of burst powder? Well, commercial 2FA black powder has a density of 0.6 ounces per cubic inch. So if those 450 cubic inches were filled with 2FA burst powder, it would require 270 ounces of that powder: almost 17 pounds. But in “Fireworks, the Art, Science and Technique,” Dr. Shimizu recommends 85 ounces of burst charge in that shell–about 5.3 pounds. But the weight of 2FA burst powder is three times that. Obviously we have to find some way of filling that volume with a burst charge that only contains about 85 ounces of black powder. By coating the black powder on a “carrier,” such as rice hulls, cotton seeds or cork bits, we can accomplish that desired reduction in the density of the burst charge used in the shell. Why use rice hulls? Primarily because they are the easiest and cheapest carrier to get in the US. Black powder coated on rice hulls, in a ratio of 7:1 by weight, results in a burst charge with a density of approximately 0.25 ounces per cubic inch. That is the actual amount of black powder per cubic inch, not including the weight of the rice hulls. At that 0.25 ounces per cubic inch, the 450 cubic inches in the 12-inch single petal shell would contain 112.5 ounces of black powder bursting charge. That’s getting down into the range of Dr. Shimizu’s recommendation. And, with a double-petal shell, where more volume is occupied by stars, and less by burst charge, the coated hulls would contain just the right amount of BP. Some of this depends on the size of the stars that are used, of course. So, we coat black powder on rice hulls to lower the density and weight of the burst charge. The resulting black powder coating is also much thinner than 2FA granules would be, so it burns much more rapidly than the solid granules would. That results in a very rapid pressure spike, and a strong bursting of the shell, with large star-pattern size and good symmetry to it. Some experimentation is required in the long run to dial in the perfect burst charge and shell construction for optimum shell bursts. Burst powder strength, the amount of it in the shell, the amount of paper pasted on the shell, etc.–all contribute to the performance of a shell.   Bron: H. Gilliam, Skylighter
    • Wij weten allemaal hoe het was om jong te zijn en te beginnen met rotzooien. Wat Tyneman je vertelt is dat je eerst een moet gaan lezen voordat je iets experimenteels doet. Het kost je namelijk je vingers of ogen als je maar wat aan kloot. Lezen dan komt je vanzelf achter heel veel handson zaken zoals hulzen maken. Geen pvc gebruiken niet nee nada nooit njet. Gewoon niet dus.
    • sorry mijn excuses buskruit heb ik niet uit rotjes gehaald zo erg ben ik dan ook weer niet. maak mijn buskruit zelf erg bedankt voor de tips. heb wel op het forum geprobeerd te zoeken maar wist niet precies hoe ik zo'n "huls" dan eigenlijk moest beschrijven zoals ik al zij ben nog echt een beginner ben zeer zeker bereid om deze hobby serieus te nemen. maar durf t bijna niet te vragen enige sugesties voor een huls   EDIT : heb net de regels nogmaals gelezen maar daar zag ik idd het stuk staan over pijpbommen sorry had er ff niet bij stil gestaan dat een pvc buis  natuurlijk ook een soort pijp bom is ik dacht dat die dingen altijd van koperen buizen of aluminium of andere metalen 
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online