Jump to content
PyroForum.nl

De rol van de stok


Recommended Posts

.. Ik zit met een probleempje..
Ik had van 't weekend een 'test'pijltje gemaakt, het probleem was dat we geen redelijke stok konden vinden..
Toen hadden we maar een takje (ø5mm, 20cm lang) gepakt en eraan vast getaped.. maar de stok was niet recht (=scheef :))..
Dus toen ie ontstoken werd kwam ie 1.5 meter van de grond af, daarna in een duik naar beneden, door de klap op de grond schoot ie de lucht weer in richting de vlinderstruik.. daar bleef ie in de takken hangen..
Een heel verhaal.. maar nu is de vraag.. waarom is'ie niet gewoon recht de lucht ingegaan.. ?
Lag het aan de stok.. ?

Link to comment

Nee de plug bleef er netjes inzitten, maar de nozzle zat niet heel precies in 't midden.. maar dat maakt toch geen wereld van verschil.. ? Of wel..? :)
Maar van die vinnetjes is wel een goed idee..
Wat zou er gebeuren als je van die vinnen op een stinger zet (met payload)..?

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb een paar stokken gekocht bij het tuincentrum. Deze waren bij nader inzien misschien toch niet zo geschikt, vrij groot, dik en zwaar. Het waren de dunste die ze hadden, en nu heb ik ten minste wat.



Ik ga ze misschien in de lengte door midden snijden, dat zie ik wel als mijn rocket tool af is.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • 2 months later...

Het zwaartepunt van een vuurpijl moet op ongeveer 25-40% van boven af gemeten liggen. Hoe zwaarder je vuurpijl, hoe hoger het zwaartepunt. Als het tenslotte echt niet lukt, kun je vinnetjes aan het einde van je stok plakken, maar dat steekt wat moeilijker af.

Link to comment
  • 7 months later...

Dit is gewoon een beetje fysica over evenwichten.
Nozzle = Steunpunt en het zwaarte punt kun je vinden door BOOM's idee met de vinger of door het raketje en de stok te wegen en dan paar berekeningen. (vraag me niet welke :P )
Even op een rijtje:
1)Als het steunpunt boven het zwaartepunt ligt = stabiel evenwicht = Pijl gaat mooi recht omhoog.
2)Als het steunpunt samenvalt met het zwaartepunt = onverschillig evenwicht = Pijl kan recht gaan maar zeker niet als er wind is!
3)Als het steunpunt onder het zwaarte punt ligt = Labiel evenwicht = Pijl gaat alle kanten uit.

Greets, Max

Link to comment

Stokken kan je gewoon bij de bouwmarkt kopen hoor. Heb ze hier bij Karwei in 8x8 en 9x9 gezien, zijn dan 2 of 3 meter lang ofzo maar een klein handzaagje meenemen vergemakkelijkt je vervoer(sproblemen). Kosten: niet veel :P

En zoals gezegd:
Stok ff met schilderstape aan je motor vastmaken, en dan de stok op je vinger leggen, zo, dat de nozzle van je motor tegen de zijkant van je vinger aandrukt. Kijken welke kant hij ophelt en adhv die info de stok verder (voor/achter) op de stok plaatsen en nog een keer checken. Als die perfect in balans is, en je zet hem heel iets schuin in de grond dan zal die gewoon een rechte lijn omhoog trekken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...