Jump to content
PyroForum.nl

14mm Endburner, Met FP3 header


Recommended Posts

Dag mensen,

NU ik mijn eigen bpmeal heb, dacht ik vanmiddag: 'laat ik eens even wat pijlen proberen'...

Eerlijk gezegd ging de eerste meteen al goed, dat was weer een mooie meevaller want ik hoor nog wel eens wat 'struggles' op het gebied van pijlen. In ieder geval ik had gwn een simpele bp meal endburner (3.5mm), al vrij snel kwam ik op het idee om een zogenaamde poolse fp3 nitraat als header te gebruiken, Nou weet ik dat door het gebruiken van commercieel vuurwerk in onze hobbt sommige nekharen een beetje overeind gaan staan, persoonlijk vind ik het in dit geval wel kunnen, want wat is nu het verschil tussen zelf een header maken of een nitraat (als test) er op plakken. Ik ben wel benieuwd wat jullie mening is op dit gebied, vandaar dit topic. Ik vond het wel lastig te beoordelen of dit nou echt topic waardig was, maar ik vind dat we op deze manier een beetje leven in de brouwerij houden...

Natuurlijk heb ik mijn projectje gefilmd en deze is hier onder te vinden.

Mvg,

Ruben

Link to comment

Wat je ook kan doen is een aardappel gebruiken van verschillende grote om de lift te testen.

En dan met een Poolse nitraat erin. Dan heb je aardappel puree.

Aardappels kan je ook het best in het donker afschieten. Dat is hardstikke spannend. Het is net Russisch roulette. Krijg ik hem op mijn kop of niet?

Ik zou het niet doen iig.

 

  • Upvote 1
Link to comment

En dan met een Poolse nitraat erin. Dan heb je aardappel puree.

Aardappels kan je ook het best in het donker afschieten. Dat is hardstikke spannend. Het is net Russisch roulette. Krijg ik hem op mijn kop of niet?

Ik zou het niet doen iig.

 

Uiteraard schiet je die ergens op een open veld. :)

Link to comment

En al hij dan terug keert zit hij gelijk op poot diepte. ;)

Ik ben niet zo voor de aardappel schieterij. Gewoon frieten er van snijden en frituren.

Op een pijl hoort iets van pyro dus bouw je gewoon een header. Beetje flash er in of iets anders. Maar geen patat............

Link to comment

Hahaha, ik ga voor de aardappelpuree versie ;) met al zijn varianten, ( denk aan appelmoes)...

in ieder geval, ik heb nog een pijltje liggen met mooie D1 glitter sterretjes maar waar moet ik deze plaatsen, hier zou officieel of topic zijn toch en naar mijn weten is er geen algemeen pijlen topic, misschien een ideetje?

Link to comment
  • 2 weeks later...

 

 

Daar is hij dan, mijn d1 header. Het was een 45 mm can van wcrol met hennep twine spiked.

Helaas faalde hij in 3 opzichten:

- Niet hoog genoeg, waarschijnlijk te zwakke motor.

- Boog, door te korte stok.

- Meeste sterren gingen niet aan door te harde break ( deels flash en de rest granulated bp, maar de core was klein dus flash leek mij nodig)

dus volgende x ( na de vakantie xp)

dikkere motor, of coreburner.

minder flash, dit waren overigens wel prachtige sterren, pumped d1 glitter (14mm) maar veels te groot wat ik juist mooi vind, wilde ze tot de grond laten komen xd.

en een langere stok...

trek maar niet teveel aan van de comments van mn vrienden xdxdxdxd, maar ik vond het wel grappig om hem niet bij teknippen.

 

 

Link to comment

Ik breek sommige kleinere shells/headers met 100% flash en toch gaat alles aan. Het is een kwestie van goed primen. Zoek op het forum ik heb al eens beschreven hoe ik dat doe. Sterren moeten ook niet te glad worden afgerold. Als laatste laag moet je bp er omheen dusten. Moet als je inzoomt op je ster (niet jouw gebleekte ster :)) een beetje korrelig zijn. Ik gebruik vaak stepprime methode zeker als er kleurcompo met metalen is gebruikt.

Edited by Rocketier
Link to comment
  • 5 weeks later...

Goed, terug van weg geweest, vakantie periode achter de rug, nog een paar daagjes over voor wat vuurwerk knutselen. Ik wil dus even veder werken aan het probleem van hier boven, met name het feit dat mijn sterren niet goed ontstaken. Dit waren pumped stars dus ik heb ze niet gerolld, als priming had ik ze wat vochtig gemaakt en toen bp er over, dit zag er wel korrelig uit maar was niet voldoende. Jij verteld dat je vaak de stepprime methode gebruikt, is dit dan ook een andere compo? Jij verteld dat je ergens op het forum heb beschreven hoe jij je sterren meestal primed, ik vind echter, als je op zulke concrete onderwerpen zoekt dat die moeilijk te vinden zijn. Heb je miss de link van het topic oid zodat ik mijn stars beter kan primen? Ik ga ook shimuzi (dingachtig hoe je het ook mag spellen) fast even doorkijken. Mijn volgende project wordt denk ik wel een shell want ik ben er nog niet aan toe grotere raketmotoren te maken, en ik wil eerst mooie header/shell onder controle hebben.

Link to comment

D1 stars moeten in principe zelf werken zonder prime. Volgens mij komt het omdat je je shell té hard breaked. Mijn 2" D1 shells gaan perfect aan, zonder prime... Iets minder flash/pasting gebruiken moet helpen, zonder dure primes te moeten maken.

Link to comment

Okaaay, we gaan het zien, ik heb vandaag een shelltje gemaakt met wat tigertails erin en 3 d1 glitter stars, hij is nu gespiked en moet nog gepasted worden. heb wel nogsteeds zelfde break gedaan, maar dit keer heb ik een kant van de d1 glitter star in mealslurry gedoopt en toen in granuated bp dus we gaan zien wat ie doet en anders geen flash in mn break meer idd.

Link to comment

Heb nog ff je andere filmpje gekeken maar ik zou zeggen iets minder flash:P

Ben benieuwd, heb je ook gewogen hoeveel flash erin is gegaan?

edit: primen kun je ze door je sterren in een bakje te doen, nat sprayen en prime erdoorheen shaken, 1mm laag dikte kom je al een heel eind mee, ideale methode voor weinig sterren.

niet denken van dit is ongeveer 1 mm, gewoon even een ster door de midden halen en kijken.

Edited by High Density
Link to comment

Heb het niet gewogen maar, het was max 2 gram wat ik in een bakje met granualated bp had gedaan en dat een beetje geschud, maar echter ging niet alles erin dus zat totaal denk ik 0.8 gram in, maar het grappige is, wat ik miss eerder had moeten zeggen er zitten sterren in van 14 mm doorsnede dit betekend dat je natuurlijk een hele kleine core over hebt daarom had ik wat flash erin gedaan, maar door deze kleinere core heb je natuurlijk een snellere verbranding plus nog de invloed van de flash, zou dit zorgen voor het slecht ontsteken van de stars of redeneer ik nu verkeerd?

iig, de volgende shell is gespiked en gaat straks (ofzo) gepasted worden en dan gaan we het zien...

Link to comment

Ik denk niet dat het ligt aan de kleinere core / canule.

Snellere verbranding omdat je canule klein is lijkt me sterk. Ik denk ook dat het aan je primed ster ligt.

Snelle verbranding heb je ook met grotere oppervlaktes. Maar het is best mogelijk. Te korte blootstelling aan hitte of zoiets.

 Wat je zou kunnen proberen is de BP granules ook tussen je sterren te doen.

Je kan ook je sterren van te voren testen met een sterren tester zodat je de prime en ster kan testen alvorens een compleet device te testen.:)

Maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar je volgende test:D

Edited by de.leeuw62
Link to comment

Die te korte blootstelling aan hitte is precies waar ik op doelde idd, bedankt voor het verduidelijken. Wat betreft de granulated bp tussen mijn stars, dat zat er eigenlijk al, ik heb tussen de ruimtes van de can en de stars en tussen de stars namelijk pulverone gedaan en beetje aangestampt.
Veder heb ik hem ook weleens uit een stargun getest, ging geweldig, dus het zal wel aan de flash liggen waarschijnlijk...

De shell is klaar om afgevuurd te worden. Dit x zitten er 3 D1 glitters ( welke gedipt zijn met slurry en granules) en de rest tigertail in de hoop dat dit beter ontsteekt.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Okeeee, I'm back in town, sorry voor de vertaging maar het duurde een tijdje voordat ik de shell afschoot en toen kreeg ik hem ook nog eens niet goed op de camera.

Des al niet te min, hij ging prachtig, niet alle sterren ontbrande maar de D1 glitter met pulverone prime wel, door de groote waren ze prachtig en kwamen ze zelfs tot de grond, wat ik een mooi effect vind, ik ben best tevreden over het effect en zal het hieronder plaatsen.

Ik heb in de tussen tijd een pakje aluminiunpulver 'chinese dark flake' binnen gekregen en wat moois van school: zie het plaatje, de plastic verfbussen, mocht ze zo van school meenemen, want ze gebruikten ze niet :)...

Ik heb nog een batch winokur 25 klaarliggen waar ik nog even stars van moet maken, ik denk gepumpte want dat is tot nu toe het best uitgepakt, zeker met een beetje pulverone prime.

Ik denk dat ik binnen kort nog wat shells ga maken,

en heb nu een nieuw projectje bedacht wat relatief simpel is maar wel leuk uit kan pakken.

Een vuurpijl motor met als delay laagje winokur 25, met eventueel wat crackling erdoor ?

Daar als header een hulsje op met fp en crackling, lijkt me een leuk effect

ik zou ook nog even het filmpje van de shell uploaden.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik kan me zo voorstellen dat ik niet oneindig kan doorborduren op al mijn projecten, hoe graag ik dat ook zo willen, dus houd ik mij maar vast aan de 14 mm rocket projectjes aangezien je hier heel leuk mee kan variëren, de header met fp en crackling had ik al geprobeerd maar de crackling ontbrandde niet.

Dus bij deze een 14 mm endburner met winokur 25 delay (welke niet zichtbaar is) en 2 gram flash, allemaal in 1 PVC buisje !!! :P

 

Link to comment
×
×
  • Create New...