Jump to content
PyroForum.nl

CuCl2 neutraal maken


Recommended Posts

Hallo,

Om groen vuur te maken heb ik CuCl2 gemaakt. Dit heb ik gedaan door koper op te lossen in een mengsel van Hcl en H2o2. De vloeistof is nu knal groen wat betekend dat ik CuCl2 heb met een restje Hcl. Als het neutraal is zou de vloeistof blauw zijn. Hoe kan ik het zuur eraf krijgen? Ik zat zelf te denken aan droogkoken en zo het zuur af te koken. Dit is echter wat makkelijker gezegd dan gedaan.

Iemand ideeen?

Edited by Rocketier
gezecht............ja hoor!
Link to comment

Waar dient de peroxide voor als ik vragen mag Hardbass? Wat zijn de reactiemechanismes achter deze stap? Mijn idee nu: het peroxide oxideert het koper waarna het metaal in oplossing gaat en stabiele ion bindingen vormt met de chlorides van het zuur, en het zuur is er om de oxidatie stap te assisteren als ik zo mag gokken. Heb je wat meer informatie/literatuur omtrent deze stappen :)?

CuCO3 is idd al een mogelijke optie om het ergste zuur weg te halen, weet alleen niet of dat goed oplost. Andere optie is koperacetaat bijvoorbeeld, dat lost zeker te weten op. Alles is wel mogelijk, zolang je natrium maar uit de oplossing houdt.

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

Zonder de peroxide wil de koper niet reageren met de HCl de oxidator is daarvoor niet sterk genoeg. Daarnaast krijg je als je koper laat reageren met HCl CuCl, als je dan zuurstof toevoegd door peroxide of lucht door het mengsel te pompen wordt de CuCl omgezet in CuCl2. Daarnaast reageert CuCl2 weer met koper om meer CuCl te maken.

Carbonaat zou kunnen, het belangrijkste is dat het zuur eruit is en het eindproduct redelijk zuiver.

Edited by hardbassbv
Link to comment

Het carbonaat hoeft niet opgelost te worden voordat het zuur weg reageert bij mijn weten ? Gewoon HCl op carbonaat is voldoende om CuCl2 te vormen. Dit lijkt mij de eenvoudigste oplossing. Het overige carbonaat, dat niet is weggereageert, kan je er ook gewoon uit filtreren aangezien dit niet oplost.

Link to comment

Merci voor de uitleg, weer wat geleerd. Ik ben toevallig bezig met experimenten om staal te reinigen alvorens het vernikkeld wordt, daar wordt ook HCl en H2O2 voor gebruikt. In eerste instantie kon ik mijn vinger niet precies op de pols leggen waarom ik die twee beide nodig en waarom met enkel (niet oxiderende) zuren het niet werkte om het staal te reinigen/etsen. Nu weet ik dus waarom ;).

Link to comment

En als je nu wat methanol verbrand met een beetje boorzuur erin. Heksenvlammen zonder moeite. :P

Maar neutraliseren zou je met kopercarbonaat moeten doen ben ik bang. CuCl2 wil graag decomposeren bij hoge temperaturen is mijn ervaring. Dus droogkoken zou ik niet doen.

Link to comment
  • 1 month later...

Even een update,

Ik had wat gemaakt en in een schotel gedaan. Het was een groene vloeistof toen ik het er in deed. Een paar dagen later was het water verdampt en waren er groene kristallen zichtbaar. Toen ik terug kwam van mijn vakantie waren bijna alle kristallen blauw geworden. Ik denk dus dat het zuur langzaam af dampt.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Wil je het per se watervrij hebben? Zoutzuur dampt er wel gewoon vanaf uiteindelijk, maar als je het sterk gaat verhitten kunnen oxides en carbonaten gevormd worden als vervuiling.

Als het dihydraat prima is kan je het ook gewoon wassen met ether of DCM om de laatste restjes zoutzuur er af te spoelen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...