Jump to content
PyroForum.nl

Rode glitter


Andres

Recommended Posts

Aaaah, glitter.
Een van de mooiste effecten volgens velen, 1 van de moeilijkere langs chemische kant.
Relatief makkelijk te maken, niet zo duur... Klinkt ideaal is het niet ?

Ter zake: de delay kant van glitter is al min of meer uitgespit, kort, lang, verschillende delay agents enz.
Wat nog niet bekend is zijn gekleurde glitters. Tot nu toe zijn glitters beperkt tot rood of wit. Nochtans heb ik in vuurwerkshows al rode glitters gezien... Het vele zoeken ten spijt heb ik nog geen formule gevonden voor rode glitter. Het enigste wat in de buurt kwam is op apc wat zelf uitgevonden formulas die volgens leden daar slecht waren.

Wat background research leerde me dat strontiumcarbonaat bruikbaar is als delay agent, dus met parlon zou dit rood moeten geven. Helaas geeft 4% strontiumcarbonaat al een zeer lange delay, en dat is niet voldoende om een mooi rood te geven... Dus misschien moet kaliumnitraat dan vervangen worden door strontiumnitraat, om in de spritzels te reageren tot strontiumsulfaat in plaats van kaliumsulfaat...

Zeer veel opties in dit nog onontgonnen gebied, iemand die hier ervaringen mee heeft, een compo weet of tips heeft ?

Link to comment

tja strobe vs glitter waar trek je de grens.

Als je 150 strobe eenheden de lucht in knalt dan geeft dat toch een glitter effect.

Maar ik ben bevoorrecht denk ik omdat ik heel veel gekleurde glitter heb gezien van blauw ,geel, groen , rood , tot magneta enz

Vaak feitelijk waardeloos van kleur en op film al helemaal niet bijzonder, schijnbaar moeilijk te filmen.

Mijn eigen favoriet de greenglitter missle base .49.95 euro , echter wilden de consumenten die nooit kopen, was te duur in verhouding tot gewone missle blokken.

Wat ik wilde zeggen, ik zag dat en bedacht dan wat ik dan eigenlijk zag, mijn conclusie is dat het vaak heel minimaal effect was of: een combinatie was van: en een kleur en een glitter effect. ( de green glitter was kleur, glitter/strobe, en whistle natuurlijk)

Dus dat je gebruik maakt van opgebouwde multi laag sterren , of simpelweg diepe kleuren met glitter microstars er tussen door.

Heel vaak was het het laatste in mijn beleving.

Bv een peony in een diepe kleur met ver dragende kleur sterren , en in de kern ervan veel kleine glitter sterren.. Dit heette dan red glitter, maar was dus Red WITH glitter. Echte daadwerkelijke gekleurde glitter heb ik dus waarschijnlijk wel gezien maar was geen overtuigend effect zoals met goud en zilver .naar mijn mening. En denk dat je het effect op moet halen met een combinatie van gewone kleur sterren in dezelfde kleur.

Edited by Jason
Link to comment

Oke, wat rekenwerk heeft me deze compo opgeleverd:

D1 based red glitter
KNO3 - 21,76
Sr(NO3)2 - 26,97
S - 16,19
C - 9,89
Al (atomized) - 6,29
SrCO3 - 3,59
Dextrin - 3,59
Parlon - 11,69

Ik ben aan deze verhoudingen gekomen door 2 zeer bekende en goede comps samen te smelten.
Als rode compo heb ik Buell red gebruikt. Deze geeft toch wel een perfect rood. Omgerekend bevat buell red 14,83% Sr-ionen, met 1,14% parlon per % Sr ionen. Dit heb ik in de D1 comp gestopt. Het NaHCO3 moet er sowieso uit, dat zou een giga gele vervuiling geven. Dus is dat vervangen door 4% SrCO3, wat al een zeer lange delay zou geven. Dit geeft al 2,37% Sr ionen, nog 12,45% te gaan. Dit is gerealiseerd door een stuk van het KNO3 te vervangen door Sr(NO3)2, en dan aan te vullen met KNO3, dat er toch evenveel nitraatgroepen zijn en er dus voldoende zuurstof is. Daarbij heb ik dan 13% parlon gevoegd, dat is evenveel als bij de Buell red compo.
Nu kom je natuurlijk aan veel meer dan 100%, dus dat heb ik dan even omgerekend, wat de gedaitalleerde cijfers verklaart.

Nadelen: ik weet niet of er genoeg energie is om het SrCO3 te laten ontbinden in SrO, het parlon te laten ontbinden zodat de Cl vrijkomt, de ionen een baan hoger te krijgen voor het rode licht, en natuurlijk om het glitter effect te behouden.

Ga deze comp hopelijk van het weekend nog maken, maar heb nog whirlwind en crossette liggen wachten ook. Door het strontiumnitraat zal de droogtijd ook niet te onderschatten zijn.

Heb ik dingen over het hoofd gezien ? Feedback is welkom.

Link to comment

Ik weet het niet hoor !

ik las het bij ibp rockets ook al , dat men verschillende compositie vermengt ipv samenmengt.

Het idee is goed de oxidator vervangen voor een strontium of bv een barium versie voor de kleur en de daar bijbehorende aanpassing.

Laat ik het zo uitleggen: cake met stukjes chocolade

Je maakt je cakebeslag aan en daarna meng je het beslag met stukjes chocolade.

Doe je de chocolade er van het begin al bij in je cake beslag, krijg je cake met een lichte chocolade smaak, iets totaal anders.

Ik bedoelde een volledige comp van een glitter met een van de kleur samen in een ster mengen.

En natuurlijk beide dusdanig aanpassen of selecteren dat dit ook functioneel mogelijk is.

En dus niet de bestanddelen van verschillende comps in 1 compositie samenvoegen.

Ik denk namelijk dat als je de reactievergelijkingen uit gaat schrijven dat er teveel andere dingen gaan gebeuren dan wat de bedoeling was.

Zo verwacht ik oa, dat de overmaat zwavel bv de aluminium laat verbranden in deze.

Link to comment

Zwavel reageert in glitter comps tot kaliumsulfaat & hier ook strontiumsulfaat, dat voor de spritzels zorgt. Ik denk niet dat er hier dus sprake is van een overmaat aan zwavel... Er is nl evenveel zwavel in verhouding tot kalium/strontium als bij D1.

Link to comment

De extra parlon erbij (fuel) kan er mss voor zorgen dat de verbranding continu wordt, en dat er dus geen delay meer zit in de spritzels.

Hierdoor zou je dan een soort streamer krijgen i.p.v. glitter. Maybe is het beter om de koolstof nog wat te verlagen?

Wat ik zeg is natuurlijk hypothetisch, en alleen maar te checken in realiteit vanuit een stargun :).

Link to comment

Oke, de sterren branden alleen maar wat, met zéér weinig glitter. Duidelijk te weinig energie om rood licht uit te stralen, en Jason heeft gelijk wat de verbranding van het Al betreft.

Het was achteraf gezien ook niet zo slim om te denken dat D1 voldoende energie op overschot heeft om de parlon en het strontiumcarbonaat te doen ontleden en rood licht te laten uitstralen.

Hoe compenseer ik dit het best, fijn MgAl toevoegen met wat perchloraat ?

Edited by Andres
Link to comment

Ik kan maar weinig over rode glitter vinden, als ik op youtube "red glitter shell" intik popt er meteen 1 naar boven die duidelijk een rode strobe is.

Persoonlijk zou ik married comets proberen of aceton/alcohol gebonden rode micro cut stars door een D1 comet, gezichtsbedrog maakt een hoop goed.

Of rode strobe nemen

Link to comment
×
×
  • Create New...