Jump to content
PyroForum.nl

R-candy is erg korrelig


Recommended Posts

Beste mensen,

Voor mijn PWS gaan we (klasgenoot en ik) modelrakketten maken. We gebruiken hiervoor zelfgemaakte vastebrandstofmotoren, grotendeels volgens het ontwerp van James Yawn (zie http://www.jamesyawn.net/modelrocket/index.html).

Het maken van de r-candy gaat helaas niet zo lekker en we weten niet wat het probleem kan zijn. We maken gebruik van James Yawn's tri-sugar: 100g KNO3, 44g sucrose, 10g dextrose, 3g fructose (zie http://www.jamesyawn.net/rcandy/nokaro.html). Uit de eerste testen met kleine hoeveelheden (tot 20 gram) kwamen goede resultaten: Prima textuur en goede brandsnelheden. Een burn rate test van de variant met ijzer(III)oxide als katalysator uit deze eerste pogingen zie je hier:

Nu we echter bezig zijn met grotere hoeveelheden, om ook daadwerkelijk in een motor te gebruiken, lopen we vast. De r-candy wordt namelijk erg korrelig/kruimelig. En niet zo'n beetje ook: het is echt te vergelijken met zand (ja, dat lees je goed) en als resultaat daarvoor totaal niet kneedbaar en niet mee te werken. We vermoeden dat het iets heeft te maken met de ijzer(III)oxide die we toevoegen, maar daar zijn we nog niet helemaal zeker van.

Heeft iemand tips over wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Edited by Compizfox
Link to comment

ik denk dat het misschien iets te maken kan hebben met de grote hoeveelheid kno3, misschien zorgt dat ervoor dat er niet genoeg gesmolten suiker etc is om mee te mengen en blijft het daardoor korrelig.

Ook kan het zijn dat je gas in je mengsel krijgt en dat dat het erg bros maakt.

En ook kan het zijn dat je de suiker (Etc) niet goed genoeg smelt ofzo.

Ik denk dat het niet ligt aan de roest.

(Ik ben overigens totaal geen expert met r-candy dus het kan best iets anders zijn ofzo)

Link to comment

ik denk dat het misschien iets te maken kan hebben met de grote hoeveelheid kno3, misschien zorgt dat ervoor dat er niet genoeg gesmolten suiker etc is om mee te mengen en blijft het daardoor korrelig.

Dus in feite denk je dat de verhoudingen (zoals die op de site van James Yawn staan) niet correct zijn?

Ook kan het zijn dat je gas in je mengsel krijgt en dat dat het erg bros maakt.
En ook kan het zijn dat je de suiker (Etc) niet goed genoeg smelt ofzo.
Ik denk dat het niet ligt aan de roest.


(Ik ben overigens totaal geen expert met r-candy dus het kan best iets anders zijn ofzo)

Over het niet genoeg smelten hebben we ook gedacht. In principe moet je het niet te warm laten worden omdat de boel anders karamelliseert. Zodra het grootste deel van het het water verdampt is moet je dus gaan oppassen, omdat de temperatuur dan erg snel kan gaan stijgen. Misschien zijn we té voorzichtig geweest en is de temperatuur op het eind, tijdens het uitkoken van het laatste beetje water te laag (= ~ 90 graden Celsius) geweest.

Link to comment

R candy in grote hoeveelheden maken is niet echt handig. De suikers herkristaliseren en worden dus hard. Als je deze harde substantie in je buis gaat rammen gaat het kapot en zal resulteren in cato's. De meeste die R candy maken verwerken het spul direct als het nog heet is. Sommige persen het spul in kokertjes en plaatsen deze kokertjes na enige nabewerking in de uiteindelijke motorhulzen. Je moet eens zoeken op youbuis. Er staan genoeg filmpjes.

Even een waarschuwing voor het maken van R candy. Als je praat over grotere hoeveelheden maak ik mij toch wel ongerust. Als dit spul in je pannetje ontsteekt kan je gelijk aan een toupet of erger aan een gezichtsrenovatie. Het is zeer brandbaar en zal een extreem hete gaslading in je gezicht blazen. Doe dit alleen buiten en op een electrisch kooktoestel.

Zal je helpen filmpje

Link to comment

R candy in grote hoeveelheden maken is niet echt handig. De suikers herkristaliseren en worden dus hard. Als je deze harde substantie in je buis gaat rammen gaat het kapot en zal resulteren in cato's. De meeste die R candy maken verwerken het spul direct als het nog heet is. Sommige persen het spul in kokertjes en plaatsen deze kokertje na enige nabewerking in de uiteindelijke motorhulzen. Je moet eens zoeken op youbuis. Er staan genoeg filmpjes.

Weet ik, maar de r-candy wordt al korrelig terwijl het nog heet is, tijdens het uitkoken! In plaats van de viscoze 'putty' die je wilt, wordt het meteen een soort van 'zand'. Of is 90 graden niet heet genoeg en is dat het probleem?

Even een waarschuwing voor het maken van R candy. Als je praat over grotere hoeveelheden maak ik mij toch wel ongerust. Als dit spul in je pannetje ontsteekt kan je gelijk aan een toupet of erger aan een gezichtsrenovatie. Het is zeer brandbaar en zal een extreem hete gaslading in je gezicht blazen. Doe dit alleen buiten en op een electrisch kooktoestel.

Hiervan zijn wij op de hoogte en we koken het dan ook nooit op gas oid, alleen elektrisch.
Link to comment

Hier nog een filmpje. Flexifuel

De temperatuur van je fuel is nog te laag geweest. Je moet onder continue roeren en spatelen iets van 135 graden bereiken. Zie filmpje in vorige post.

Kijk goed en oefen met kleine hoeveelheden.

OK, bedankt! Maar gaat bij 135 graden de boel niet karamelliseren? Volgens Wikipedia gaat fructose al bij 103 graden karamelliseren, wat de reden is dat we de temperatuur zoveel mogelijk daar onder hebben proberen te houden.

Ik heb trouwens nog een foto gevonden van hoe de korrelige r-candy eruit ziet (handig voor de beeldvorming):

Op dit moment is de r-candy heet (~90 graden) en is nog niet al het water er volledig uit.

Edited by gamekeeper
Link to comment

Ik zou die 3% fructose lekker laten karamelliseren
Nooit meer van die fancy yank ideen proberen :P
En verder gaan met gewoon simpele KNSU. of beter KNSB

edit:
Ik moest er even naar zoeken:
een quote van een post van leander:

Stroop of honing toevoegen is IMO gewoon stierenpoep. De enige reden waarom zoiets langer vloeibaar blijft is het watergehalte! Qua prestaties heeft het geen voordeel, en het is bijna niet droog te krijgen. DIe paar procent water die je overhoud aan zulk soort geintjes zullen eerder nadelig werken. Volgens mij moeten ze de sorbitol gratis gaan weggeven voordat jullie eindelijk eens op de beste brandstof die er is overstappen... :P

en wat later:

Mijn methode: Sorbitol smelten, dan daaraan ballmilled KNO3 toevoegen, en 1 procent ijzeroxide. Leuke is dat KNSB enkele uren bewerkbaar blijft.

Edited by High Density
Link to comment

Ik zou die 3% fructose lekker laten karamelliseren

Gaan we proberen :) Gewoon lekker laten uitkoken op 135 graden, en zien of het nu wel goed gaat (we hopen het)

Nooit meer van die fancy yank ideen proberen :P
En verder gaan met gewoon simpele KNSU. of beter KNSB

edit:
Ik moest er even naar zoeken:
een quote van een post van leander:
en wat later:

KNSB is ook zeker interessant. Hier hebben we eigenlijk nog totaal niet over nagedacht. Vereist dit veel veranderingen aan de raket, of is dit een wijziging die simpel door te voeren is?

offtopic:
hd, weet jij toevallig de formule van sorbitol? en is dat misschien ook een goed alternatief op suiker voor in rookbommen?

1. Dit heeft volgens mij niet zo veel met mijn topic te maken?
2. Dit kun je eenvoudig vinden met Google.

on topic:
Het lijkt mij ook vrij weinig uitmaken of je die 3% laat karameliseren, en ook vraag ik me af of het dat uberhaupt wel gaat doen als het in water etc zit

Als er nog (veel) water in zit komt de temperatuur niet boven de 100 graden, maar als het grootste deel van het water eruit is, stijgt de temperatuur snel hoor. Edited by Compizfox
Link to comment

We hebben het opnieuw geprobeerd, en het ging inderdaad beter. Het was nog niet zo perfect als in de video's van James Yawn, maar in ieder geval kneedbaar en dus een stuk beter. Ook brandt dit spul perfect.

We zitten nu echter met een ander probleem: de nozzles (geramd bentoniet) blijven eruit vliegen. :(

Edited by Compizfox
Link to comment

Gaan we proberen :) Gewoon lekker laten uitkoken op 135 graden, en zien of het nu wel goed gaat (we hopen het)

KNSB is ook zeker interessant. Hier hebben we eigenlijk nog totaal niet over nagedacht. Vereist dit veel veranderingen aan de raket, of is dit een wijziging die simpel door te voeren is?

1. Dit heeft volgens mij niet zo veel met mijn topic te maken?
2. Dit kun je eenvoudig vinden met Google.
Als er nog (veel) water in zit komt de temperatuur niet boven de 100 graden, maar als het grootste deel van het water eruit is, stijgt de temperatuur snel hoor.

Je hebt gelijk sorry had ik inderdaad gewoon kunnen googlen.

Wel fijn voor jullie dat het nu beter ging trouwens :)

Link to comment
×
×
  • Create New...