Jump to content
PyroForum.nl

Eerste 5" header


Recommended Posts

Na lange rust heb ik mijn passie weer opgepakt om pijlen te maken.

In het verleden heb ik vele 3 inch header gemaakt met wisselend succes.

Mijn idee was om nu toch maar eens headers te gaan maken, die het op grote hoogte goed doen. 5 Inch leek mij een goed maat om mee te beginnen.

Aangezien ik geen Willow meer in huis had heb ik de motor gemaakt met juniper (jeneverbes) houtskool.

De specs:

- 24 mm ID

- 200 mm L

- 60/25/15 verhouding (Dit zou 65/25/10 moeten zijn, beetje last van hersenkronkels af en toe :unsure: )

- 5 inch header

- Effect: Better pearl en emerald green +/- 10 mm (leftovers) en nog wat veline red om de gaten te vullen

- Break: MCRH met 8 gr 7/3

- 9 lagen 3-strip methode met gom tape.

Zoals te zien is komt de pijl bij lange na niet op zijn gewenste hoogte. Ik denk dat dit deels te maken heeft met mijn verkeerde verhouding en deels met de jeneverbes houtskool.

In het verleden vlogen mijn pijlen meestal juist veel te hoog voor het effect genoeg tot zijn recht te laten komen.

Verder ben ik zeer tevreden over de break, misschien zelfs nog iets minder flash in het vervolg.

Excuses voor de K#t kwaliteit, maar dit was al in de late uurtjes door een niet al te nuchter persoon vastgelegd :P

Wederom zijn alle tips welkom!

http://youtu.be/LeI4CeOZRoM

Edited by boutnek
Link to comment

Kleine tip: eerst wat dood gewicht op je pijl zetten alvorens er een header op te planten. Zeker met bp kunnen kleine variabelen al een groot verschil uitmaken.

Voordeel is dat je zo wel een giga break hebt hehe. Wel gaaf verder, ga zo door ;).

Is dat 'kutjaah' de nieuwe hype tegenwoordig? Ik ging afgelopen weekend naar TT van Assen met 'n paar zeeuwen en die riepen ook de hele tijd niets anders haha.

Link to comment

Omdat chemicaliën tegenwoordig schaars zijn, had ik geen zin om een dummy te bouwen. Misschien niet zo verstandig geweest.

De break was inderdaad (te) giga, mijn smaak gaat toch uit naar een iets subtielere break. Ik ga de volgende keer eens slow flash gebruiken ipv 7/3.

Pas bij het zien van het filmpje hoorde ik "Kutjaah" geen idee waar dat op slaat, dat krijg je met zatte toeschouwers :lol:

Link to comment

Geen vertraging boven, gewoon volledig gevuld met dezelfde compositie.

Verder zijn alle sterren inderdaad gerold.
Ik rol alle sterren gewoon handmatig in een beslagkom met een ronde bodem. Is wel lekker arbeidsintensief, maar werkt even goed als een sterrenroller.
Helaas was een groot deel van het effect niet te zien door de geringe hoogte.

Link to comment
  • 1 month later...

Weer een nieuwe poging gedaan. Ditmaal met een 4 inch header en een 65/25/10 BP motor (nu wel met willow C).

Er zit nu 3 gr. 7/3 booster in (leftover). Dit had naar mijn mening wel 5 gr. mogen zijn, maar ik had geen zin meer om nog een nieuwe batch te maken <_< .

Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat en denk dat ik vandaag eens ga werken aan een 5 inch header met dezelfde motor.

Edited by boutnek
Link to comment

Heel gaaf hoor! ziet er echt goed uit, mooie hoogte ook voor het effect.

Heb je de zelfde motor gebruikt als in je voorgaande post van de 5"? dus de lengte, ID enz (op de brandstof na dan)

Ik ga ook naar de 4" shells toe binnenkort en het is wel goed te weten wat voor motor daar voor gebruikt word in het algemeen.

Link to comment

Zijn inderdaad dezelfde specs, op de brandstof na.

Deze motors maak ik van supermarkt kokers (van de groente afdeling) en verstevig ik met 6 lagen kraftpapier en houtlijm.

De brandstof doe ik niet in de ballmill, maar meng ik met de hand. Gewoon goed een paar keer schudden in een afgesloten container en tussendoor zeven. Hierna maak ik er een bol van met 75% water en 25% alcohol en zeef de bol uit op een stuk kraftpapier. Let op dat de bol niet te nat wordt!

Goed laten drogen en hierna nogmaals door een zeef halen om de klonten eruit te halen.

Ik heb hier t/m 4" altijd goede resultaten mee gehad.

Link to comment
×
×
  • Create New...