Jump to content
PyroForum.nl

Recommended Posts

Na het zien van een aantal filmpjes over Senko Hanabi, fascineerde ik mij over het geweldig mooie effect hiervan.

Ik ben dan ook meteen aan de slag gegaan met het maken hiervan.

Er zijn verschillende formules om de compositie mee te maken. Ik heb gekozen voor de volgende formule:


Senko hana-bi

- Potassium nitrate 60

- Sulfur 24

- Charcoal pine, airfloat 16

Het experiment is compleet mislukt. Het tissue papier brandt meteen door naar de lading en de die brand gewoon zoals je zou verwachten van een dergelijke compositie meteen op.

Op de een of andere manier vormt zich geen druppel die langzaam smeult. Zelf denk dat het gebruik van "tissue paper" niet dezelfde betekenis heeft zoals in het Nederlands "tissue papier" en het dus aan het papier ligt.

Heeft iemand ervaring met deze devices? Alle hulp is welkom!

Edited by boutnek
Link to comment

Er zit zeker geen ijzer of staal door. Zowel Skylighter als pyroguide beschrijft het proces zonder toevoeging van extra materiaal buiten de in eerste instantie genoemde compo.

Pyroguide beschrijft de fabricatie als volg (erg beknopte beschrijving naar mijn mening): KLIK KLIK KLIK

Alan Yates beschrijft de fabricatie iets uitgebreider dan Pyroguide: KLIK KLIK KLIK

En Skylighter heeft weer een compleet andere beschrijving: KLIK KLIK KLIK

Skylighter geeft ook een uitgebreide beschrijving van zijn eigen experiment, maar de vraag blijft alsnog of ik wel het juiste papier heb?

Edited by boutnek
Link to comment

Ik heb het ook eens gemaakt met japans rijstpapier. Dat brandde iets langzamer, maar nog niet bruikbaar.

Wat wel redelijk werkte was de compo opbrengen op houten satéstokjes.

Dat brandde wel netjes, maar het effect vond ik zelf erg tegenvallen.

Link to comment

Ik heb een soortgelijk effect eens verkrijgen toen ik, lang geleden, nog mijn eigen qm maakte. De gecoate bm draad was nog nat, en brandde heel voorzichtig. Er werd toen ook zo'n 'blob' gevormd. Maar echt geweldig was dat verder niet, en ook niet echt reproduceerbaar zo natuurlijk.

Link to comment

Ned van skylighter had ook problemen en kreeg ook geen vonken of gloeiende masa aan de tip. Hij heeft eerst het percentage houtskool opgevoerd, maar dit hielp niet. Hierna is hij gaan testen met verschillende percentages KNO3. Hij eindigde uiteindelijk bij de volgende compo;


Component Parts Percent
Potassium Nitrate 12 52%
Charcoal 4.5 20%
Sulfur 6.5 28%
Totals 23 100%

Misschien lukt het hiermee wel Boutnek? Ned's papier lijkt iig niet op tissues, dus dit zou het effect ook nog eens kunnen verbeteren.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Gister is het mij gelukt!

Met het gebruik van dun tissue paper en de formule van Ned vormde zich een kleine druppel waar relatief veel effect vanaf kwam :D

Het nadeel is alleen dat het een eenmalig succes was. De 30 pogingen hierna resulteerden in een mislukking.

Feit is dat ik maar voor 3 senko hanabis echt tissue paper had en de rest heb ik gemaakt met ander dun papier (uit een schoenendoos).

Het moet dus echt met tissue paper omdat dit papier bijna geen residu achterlaat en je de compo er strak in kunt rollen zonder dat het papier scheurt.

Helaas omdat dit een eenmalig succes was heb ik er natuurlijk geen filmpje van kunnen maken. Zoals al eerder gezegd moet ik nu toch echt eens naar de hobbywinkel om Tissue paper te halen!

Zodra ik een blijvend succesvol resultaat heb, zal ik proberen een tutorial te posten over mijn bevindingen.

Link to comment
  • 5 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...