Jump to content
PyroForum.nl

Stroop is doop


Recommended Posts

Leuke bombette! Wat voor tail compo heb je gebruikt?

Strobe stars hebben sowieso van zichzelf al de neiging om langzaam te branden. Waarschijnlijk als hij op de juiste hoogte ging dat er niks aan de hand geweest was :). Mooie sterrenregen tot net boven je hoofd dan haha. De break was wat zachtjes als je hem vergelijkt met de tt break van die andere. Enig idee hoe dat komt? Normaal zou 2 g (hot)flash wel voldoende moeten zijn om dit soort effecten goed te laten breaken.

Link to comment

Dankje EC ! 

Het was Winokur 11. Op normale hoogte was het waarschijnlijk nog net iets te lang, of perfect. Ik test het nog wel eens. Ik heb geen idee waarom deze zachter breakte, er zat exact evenveel in. Waarschijnlijk minder hotglue of net wat te kleine kartonnen schijfjes.

Link to comment
  • 5 months later...

Goedemorgen heren ! 

Opschudding in strobe-land. Of op zen minst, voor mij toch.
Onlangs kreeg ik deze strobe compo in handen van een Braziliaan. Beweerde dat deze compositie gebruikt werkt in de vuurwerkfabriek waar hij werkte.

Pink Strobe star

Strontium Nitraat 60
MgAl #150 20
Kalium Perchloraat 7 
PVC/Parlon 1
Dextrine 3

Eerst stond ik er nogal wantrouwig tegenover, om de volgende redenen:

1) Geen zwavel. Welke nitrate-based strobe bevat nu geen zwavel ? De meeste bevatten een goeie 10% zwavel. 
     Ik meen ook gelezen te hebben dat er simpelweg zwavel nodig is voor de "smoldering stage". Net om dezelfde reden dat glitters zwavel bevatten.

2) Zwaar zuurstofoverschot op het eerste zicht, en veel metaal. Ik ben dan ook dubbel voorzichtig geweest, het deed me teveel denken aan flash om me comfortabel te voelen.

3) 1 deel chloordonor is extreem weinig. Nu, na bevraging bleek het mogelijk te zijn om dit te verhogen naar 3 delen. Dit ga ik ook doen, aangezien de kleur nu zeer mager is.

4) Samengeteld kom ik aan 91 delen ipv 100. Het lijkt bijna alsof er iets is weggelaten.

Nu, ondanks de twijfel kon ik me niet inhouden om de compo eens uit te testen in zeer kleine hoeveelheden. Ik wou eerst cutten, maar door al het metaal lukte dat niet. Dan maar 10mm stars van gepumped, dit ging makkelijk. 10mm strobe stars zijn wel veel te groot natuurlijk. Ondanks het strontiumnitraat waren de stars snel droog, nog nooit problemen mee gehad eigelijk.

Eenmaal aangestoken (gaat best moeilijk) was ik evenwel verbaast. De star strobede perfect, zelf vrij regelmatig voor een nitrate-based strobe. Het enige dat tegenviel was de kleur, maar dat had ik verwacht. Ik ben benieuwd wat deze na het verhogen van de chloordonor gaan geven in de lucht.

Pink Strobe

Als chemie student vraag ik me nu wel af hoe dit werkt, chemisch gezien. Het principe van glitter en strobes op basis van zwavel begreep goed, ook vanuit chemisch standpunt. Maar dit is iets nieuws.

 

Edited by Andres
Spelling & fout attachment
  • Upvote 1
Link to comment

Ik vind het een mooi effect Andres. Net jouw nieuwe upload gezien.

Als je dit van close filmt dan moet je eigenlijk de omgeving filmen om de kleur goed te beoordelen. De aura er omheen beloofd een mooie kleur in ieder geval.

Weet niet of ik nog tijd heb om het te maken. Maar is wel een leuke in een strobe pot of zoiets.

 

Link to comment

Ik ga hem eens in een star gun stoppen denk ik, hopelijk geeft dat een betere kleur.
Het probleem voor mij is dat die strobe stars zo traag branden, ik werk met kleinere shells en dan komen ze al snel tot op de grond, je kan ze niet blijven kleiner maken.


Weet iemand iets meer over de chemie hier achter ?

Link to comment

Klopt, de mechanismes zijn nooit echt goed omschreven. Er zijn er wel een aantal die op puur nitraten zonder zwavel werken hoor. Pagina 46 geeft er een aantal volgens mij. Hij lijkt ook vrij veel op Ruby Red zo, maar dan met minder fuel zoals red gum en C, en meer MgAl voor de strobe. Het lastige is met parlon toevoegen dat het bijdraagt aan continue brandstof, dus mogelijk verlies je de strobe als je meer kleur wilt verkrijgen.

Interessant zou zijn om de compo nog eens te maken met 5 delen parlon, en evt. 5 delen PVC ipv de parlon.

 

Parlon Red Firework Stars  (all parts by weight)Strontium nitrate50Potassium perchlorate8Parlon18Magnesium/aluminum, -200 mesh12Charcoal, airfloat5Sulfur5Red gum2Dextrin+5

Link to comment
  • 7 months later...

Jeh.....;)

Goed gelukt Andres. Weet je wat ook een leuk effect geeft met stroop. Dat is goed screnen en dan omrollen met darkrelay.

Dan denk je eerst nou leuk............Niks. Maar de sterren verspreiden zich verder voor ze aangaan. Vooral met een goeie flashbooster verspreiden ze zich goed en lijkt het daarna een grote sterrenhemel.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...