Jump to content
PyroForum.nl

papiersoort italiaansebom/cipolla/uitje


hanns

Recommended Posts

Hallo,

Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door het fenomeen: de Italiaanse bom/Cipolla/uitje. De meeste kennen het product wel. Misschien een beetje een vreemde vraag maar wat ik mij al erg lang afvraag is wat voor een soort papier er om dit product heen zit? Ik zelf heb erg lang gezocht maar kan het nergens vinden. In een ander topic vond ik een knaller die door "breezer" gemaakt is. Ik heb hem 40dagen geleden een bericht gestuurd maar helaas geen reactie gekregen.

Even voor de duidelijkheid het gaat om dit product:



Is er iemand die mij kan vertellen wat voor een soort papier er voor deze knallers gebruikt word?

Mvg,
Hanns

Link to comment

Ik denk dat het gekleurd "inpakpapier" is 60gr/m2, vaak tekoop als de scholen weer beginnen.


Ik zal maandag één gaan kijken of dat het papier is wat ik zoek. Vaak wordt inpakpapier ook als kraftpapier verkocht bij bijvoorbeeld de boekenwinkels.
Dankje!
Link to comment

Het kraftpapier eerst insmeren met een dikke laag behangerslijm, dan tot een prop maken en een tijdje met de handen kneden tot het soepeler wordt.
Dit vervolgens weer uitvouwen tot een vlak stuk papier en hiermee je container inwikkelen. Vouwen nadrukken/inwrijven en hard op laten drogen.

Link to comment

Heel erg bedankt allemaal. Heb ik meteen nog een vraag en lijkt mij niet nodig om daarvoor een nieuw topic te openen. Ik zat zojuist naar een video te kijken op youtube en daar zag ik een cipolla die ze open hadden gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=ONOEnP6LnBQ&feature=related

Kan het kloppen dat ze hier nou gewoon een plastic buis/ bombette voor gebruiken? :blink:

Mvg Hanns

Edited by hanns
Link to comment

Neen, de de originele cipolla wordt van kranten gemaakt. Tenminste die uit Italië. En helemaal niet van plastic. Dat bovenste kokertje noem je een spolette. Deze zorgt voor de vertraging. Maar we gaan een beetje offtopic. Ik vind dit sowieso niet echt een pyro related topic.

Edited by kclo3
Link to comment

Ik wist niet dat de originele cipolla van kranten werden gemaakt. Dit zijn imitatie uit het oostblok. Hiervan worden ze massaal aangeboden. Ik weet wat een spolette is maar in dit geval is het niet meer dan karton kokertje wat er op gelijmd is met een viscolont in het midden (heb ik gelezen op een Duits forum).

mvg

Edited by hanns
Link to comment

Prima sluit maar. Je hebt helemaal gelijk dit heeft niets met Pyro te maken. Maar om gelijk interessant te willen doen door mij te beschuldigen voor het maken en verkopen van deze producten vind ik een nogal zielige vertoning. Maar dat is erg makkelijk als je alleen maar iets leest en typt achter je beeldscherm. Dus een verkeerd idee en een verkeerd gevoel.

Het interesseerde mij alleen welk papier er gebruikt word bij het produceren van deze knallers. De vraag naar of het een plastic huls was is enkel bijzaak.

Wat ik overigens ook erg apart vind is dat er zoveel commentaar gegeven wordt als iemand zijn Nederlands niet goed is of iemand bijvoorbeeld geen interpunctie gebruikt. (mijn Nederland is ook slecht maar ik doe mijn best.) Maar het woord "k3wl" komt bij mij ook niet voor in het Nederlandse woordenboek. Kan iemand mij vertellen waarom dat dan wel toegestaan is? Ik vind het overkomen als zo'n kinderachtige gamerstaal.

mvg

Edited by hanns
Link to comment

Hallo hanns,

Als je Nederlands niet helemaal perfect is zoals de mijne,
Download dan het Nederlands talige woorden boek.

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/language-tools/

Dit staat ook in de regels en het zal je zeker helpen,
En anders zullen mensen daar een probleem van maken.
Hoop dat dit je helpt!.

Mvg Bas

  • Upvote 1
Link to comment
Dit topic mag van mij ook gesloten worden , plastic of karton maakt allemaal niet uit ik hoop niet dat jij ze zelf na gaat maken en door gaat verkopen !
Want dat idee had ik vanaf dat dit topic gestart was !


Dit idee had ik dus helemaal niet,als hanns graag wil weten welk papier er gebruikt word bij fabricage van iets dergelijks mag hij dit gewoon vragen lijkt mij.???

En ook ik, vind het een zielige vertoning om iemand gelijk als copy cat handelaar hier op dit forum af te schilderen.

@geertwilniks.
Als ik je postings en comments zo zie, draagt dit weinig bij aan deze comunity en of fabricage van pyrogerelateerde zaken.

Dit topic mag van mij ook gesloten worden

Lijkt me dat de Mods dit wel kunnen beslissen. :angry:


@hanss

(mijn Nederland is ook slecht maar ik doe mijn best.)


Ik heb geen problemen met het lezen van je Nederlandse taal. ;)



Zijn de Mods op vakantie of wat.??? :huh: Edited by Lontje
Link to comment

Hallo Lontje,

Ja vind ik ook als hij dat allemaal wilt weten mag dat gewoon,
Er worden hier gewoon vragen gesteld en nog niks in praktijk uitgevoerd,
En het gaat dus om iemands veiligheid en dat iemand hier wat leert,
Ik vind het ook erg interessant om te lezen hoe iemand ergens mee bezig is en of iemand dan eindelijk zijn doel bereikt.

Van mij hoeft hier dus geen slotje op vind ik een beetje onzin,
We moeten elkaar juist daar in tegen helpen en dingen leren op een manier dat we er allemaal wat aan hebben,
En dat in dit geval hanns zijn antwoord krijgt en er wat van kan leren.

Ik vind het ook leuk om andere mensen hun topics te volgen en hoe anderen elkaar helpen dat laat zien dat we elkaar wat kunnen leren en dingen bij brengen en zo moet het cirkeltje rond gaan,
Zodat we allemaal vriendelijk met elkaar om kunnen gaan en zo stapjes kunnen zetten,
Hoe moeilijk het voor iemand soms kan zijn om iets te leren wijs hem de weg en zorg er voor dat hij niet bij een ander de verkeerde stapjes gaat nemen en zo dus een gevaar kan worden voor zich zelf,
En de mensen om hem heen zodat we het een leuk en veilige hobby kunnen houden!

Mvg Bas

Edited by Baazis
Link to comment

Ik beschuldig niemand van het daadwerkelijk maken en doorverkopen van een immitaite uitje, ik had alleen een gedachte erover omdat als dit echt zou gebeuren het goed fout kan gaan. Snap je dat een beetje lontje ? Ik zeg ook niet dat dit topic gesloten moet worden , dat is mijn MENING.

En ik snap je ( :angry: ) ook totaal niet , ben je daar nou boos of gefrustreerd over mijn mening ? Ik zeg ook nergens dat hij niks mag vragen of weten , tuurlijk mag dat maar er kan ook iets achter zitten, vandaar dat ik zo reageerde. Vaak zijn het wel mensen die net beginnen en zo snel mogelijk harde knallen willen produceren en zelfs ook verkopen.

Het was gewoon een gevoel. En je kunt beter met dit soort dingen wel scherpe opmerkingen maken dan alles lukraak vertellen. Vind jij het niet kunnen dan dien je maar een klacht in bij de admins maar om nou hier zo te reageren vind ik nergens op slaan.

Edited by Geertwilniks
Link to comment

Joepie!!
Iemand stelt een vraag over, godbetere, PAPIER. Moet dat dan echt uitmonden in een bloody flamewar?

Mijn mening in deze:
1 - Als iemand van mening is dat een topic gesloten hoort te worden dient diegene op het 'report' knopje te klikken. In drie topics roepen dat JIJ vind dat een topic dicht mag is errug stoer, maar mij niet boeiend. Wat het wel is is erg irritant voor OP.

2 - Ja, ik heb idd een week vakantie gehad. Dat in de hoop dat onze members wel volwassen genoeg zouden zijn om óf een serieus antwoord op eventuele vragen te geven, dan wel een fout topic te rapporteren. Is erg lekker weer terugkomen en zien dat het allemaal weer lekker persoonlijk is ipv pyrogerelateerd.

3 - Als iemand denkt dat een bepaald (al dan niet nieuw) member foute bedoelingen heeft, reageer dan niet! Lijkt me de makkelijkste oplossing. En owwja, er is ook nog een 'report' knopje voor als je iets niet vertrouwd. (Of had ik dat knopje al genoemd??)

4 - Ik heb thuis een hele verzameling papier. Van elke soort in Shimizu wel een paar velletjes. Dit niet omdat ik iets wil verkopen (Er zijn nml veeel goedkopere opties), maar omdat dit mijn hobby is. Daardoor ben ik dus erg geïnteresseerd in het hoe en waarom, vooral van de oude meesters. Vandaag dat ik probeer om af en toe iets te maken helemaal volgens 'recept' inclusief de kleine details. Voor niemand enigszins interessant, maar voor mij wel een kick.

Sooooooooo....
Dat was weer een heerlijke rant, 20 minuten van de baas zijn tijd vernacheld (Niet heel erg idd)

Conclusie:
Neen, dit topic word niet gesloten.
Een volgende offtopic-mening-reactie resulteert in een warning voor de desbetreffende member.

Have a good day dearies!

Link to comment
  • 3 months later...

Ik was afgelopen week met me neefjes aan het knutselen.
Ze waren een vlieger aan het maken van bamboe en vliegerpapier.
En in eens dacht ik aan dit toppic.
Het gebruikte vliegerpapier lijkt wel erg veel op cipolla papier.
Ook lijkt vliegerpapier erg veel op het papier wat om een pak/slof kanonslagen zit.
En vliegerpapier kost geen drol bij de bruna of v&d.

  • Upvote 1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...