Jump to content
PyroForum.nl

Lijmpistool vs houtlijm


stan68

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Tot op heden heb ik mijn devices altijd vastgezet met houtlijm ipv een lijmpistool. Dit omdat de gebruikte lijm van een lijmpistool erg heet is.
Er is reeds een topic over lijmpistolen maar is wat oud.

Vandaar mijn vraag wat de veiligste keuze is voor het gebruik van lijm, lijmpistool of toch houtlijm?

Ik ben erg benieuwd naar de redenen waarom men een hete lijm gebruikt tov (koude) houtlijm. Van de week kwam ik nl een heel goedkoop lijmpistool tegen van 1.69!!!!! Met 3 a 4 patronen. Dit is vele malen goedkoper dan mijn gebruikte houtlijm en vroeg me af of dit een veilig alternatief is.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten :)

Link to comment

Zeer goede vraag!

Voordelen van lijmpistool:.
Mijn visie is dat je met een lijmpistool snel kan werken.
De verbinding is sterk.
Mits goed aangebracht een goede gasdichte afdichting.
Eindpluggen zitten goed vast.

Nadeel:
Risico van kortsluiting zeker bij de goedkope soorten. (Ik spreek uit ervaring bij mij klapte er een en de stoppen sloegen door)
Eindpluggen zijn hard en bij reports die je op de grond of laag niveau laat klappen vormen ze een projectiel.
Het is duurder dan klei eindpluggen

Voorzorg bij gebruik:
Haal de steker uit de contactdoos als je met brandstoffen in contact kan komen.
Als je twijfelt of een brandstof zou kunnen ontbranden bij de hoge temperatuur. (ik dacht iets van 130 graden voor hotmelt)
Dan kan je een paar korreltjes aan tippen met je tip van het pistool.

Mijn ervaring is dat ik nog geen ontbranding van composities heb gehad. Ik heb flash 70/30 nitraatflash en bp gerelateerde compoos getest met een tip van het pistool.
Echter bied dit geen garantie dat het niet zou kunnen gebeuren natuurlijk. Voorzichtigheid is altijd geboden.

Houtlijm gebruik ik ook om hulzen te rollen en canisterbehuizing te maken.
Met het rollen van hulzen verdun ik de houtlijm met water. Deze worden kneiterhard.

Lijmpistool is gezien bij de Action zeker! :)

Ik heb zelf een bühne 100watt bij PS gekocht. Dit is een profie pistool maar kost dan ook iets meer.

Edited by Rocketier
Link to comment

Voor belangerijke karton/karton verbindingen, zeg een header op je motor, gebruik ik liever houtlijm dan smeltlijm.
Smeltlijm hecht namenlijk alleen aan het oppervlak van het karton, waar houtlijm optimaal gebruik maakt van de sterkte van je karton door er in te trekken.

Voor eindpluggen en het vastzetten van een liftcupje is smeltlijm weer ideaal.

Wat veiligheid betreft sluit ik mij bij Rocketier aan.
Je pistool op laten warmen, stekker eruit trekken, en gebruiken.

Dit is bij de wat degelijkere modellen waarschijn overbodig, maar het blijft verstandig om het zekere over het onzekere te nemen.

Link to comment

Voor het vast zetten van een header op een motor heb ik een truukje gevonden.
Heel simpel en je kan zelfs de dikste header eenvoudig verankeren.
Ik zal er een foto van posten als ik er een heb gemaakt. (Met hotmelt! :) )

Misschien is het dan wel leuk er een apart topic over te maken met als titel hoe monteer je een header op een motor!.
Dan kan iedereen zijn manier laten zien.

Link to comment

Bedankt rocketiervoor je uitgebreide reactie!Houtlijm met water voor het rollen van hulzen kende ik nog niet,maar thnx voor de goede tip.
.......en ja ik heb een bezoekje gebracht aan de action :)

Vanhout bedankt voor je reactie! Weer wat meer te weten gekomen over lijm. :huh:

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ikzelf heb mijn lijmpistool ook op zijn heetst laten worden en geprobeerd om allerlei sassen ermee te ontsteken. tests allemaal negatief. Als je dat zelf ook doet weet je meteen waar je aan toe bent.

@ stan:Je had die lijmpistool moeten kopen en dan had je meteen geweten waarom iedereen die zo graag gebruikt.
Ik gebruik al 15 jaar geen houtlijm meer,( vroeger wel met die zaagsel pluggen) dus leve bentoniet en hetelijm. Andere lijm die ik wel gebruik is behangselplak en een busje lijmspray en zelden pvc lijm.
@rocketier: header met tape was ook altijd wel strak om te zien. Ter info:Ik heb prof. vuurpijlen en daar zit de header er los op geschoven.
Dus noteer voor mij Tape ,buiten de pvc motors.
M.V.G. Jason

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...