Jump to content
PyroForum.nl

Maximale lift C6-3 motor


Recommended Posts

Je wilt met je raketje iets gewicht optillen met een bepaalde snelheid. Hierbij kost het zowel energie om het voorwerp op te tillen als de luchtweerstand te overwinnen. De totale kracht die je hebt is 5,7N wat gelijk is aan 0,57 kilogram. Wanneer je geen wrijvingsverliezen had zou je dus 0,57 kilogram kunnen liften. Trek hier het gewicht van je raketmotortje af en viola, je hebt het maximale payload gewicht.

Uiteraard heb je ook snelheid nodig om je pijl de lucht in te krijgen. Snelheid kost je wrijvingsverlies, dus naar mate je harder (en dus hoger) wilt kun je minder meenemen. Natuurkundig kun je dit (erg vereenvoudigt!) weergeven door de Reyleigh vergelijking te gebruiken. Ik heb een plotje gemaakt.

Ik zou het eens met 350 gram (totaalgewicht!) proberen. Wanneer je ziet dat 'ie als de brandweer gaat kun je er voorzichtig wat meer aan knopen.

Link to comment

Ik denk dat 350gr totaal veel te optimistich is Leander. Voordat de pijl snelheid heeft valt hij plat.
Gemiddelde snelheid van een pijl ligt toch boven de 180Km/h dus 50M/s. Komt neer op een payload van wat ik zei! De brandtijd is 1.8 sec. Effectief zal hij misschien 1.3 sec stijgen. Dan kom hij ongeveer een 70 meter hoog.

Edited by Rocketier
Link to comment

Thnx voor alle reacties!

Ik ga een aantal sierpijlen zelf maken voor O&N, en een stuk of 30 titanium salute pijlen..

Aangezien deze motortjes wat betrouwbaarder zijn dan zelf gefabriceerde motoren gebruik ik voor knal pijlen liever dit soort kant en klare motoren ;)

Ik ga er gewoon een paar maken zonder flash, met een verschillend gewicht, kijken welk gewicht het het mooiste doet :)

Ik zal mijn bevindingen hier posten!


Grt, Charcoal


Maar ga je er een kopen dan?


Motortjes worden per set van 10 stuks verkocht voor e17,- dus de moeite waard :huh:


Je wilt met je raketje iets gewicht optillen met een bepaalde snelheid. Hierbij kost het zowel energie om het voorwerp op te tillen als de luchtweerstand te overwinnen. De totale kracht die je hebt is 5,7N wat gelijk is aan 0,57 kilogram. Wanneer je geen wrijvingsverliezen had zou je dus 0,57 kilogram kunnen liften. Trek hier het gewicht van je raketmotortje af en viola, je hebt het maximale payload gewicht.

Uiteraard heb je ook snelheid nodig om je pijl de lucht in te krijgen. Snelheid kost je wrijvingsverlies, dus naar mate je harder (en dus hoger) wilt kun je minder meenemen. Natuurkundig kun je dit (erg vereenvoudigt!) weergeven door de Reyleigh vergelijking te gebruiken. Ik heb een plotje gemaakt.



Ik zou het eens met 350 gram (totaalgewicht!) proberen. Wanneer je ziet dat 'ie als de brandweer gaat kun je er voorzichtig wat meer aan knopen.


Dank voor de heldere uitleg en grafiekje! Edited by Charcoal
Link to comment

Mmh, til maar niet te zwaar aan de theorie hoor. Omdat er in die 1,8 seconden zoveel gebeurd (er verdwijnt massa, de snelheid veranderd continu etc) kun je zoiets eigenlijk nauwelijks meer met lineaire vergelijkingen beschrijven. Toch vind ik persoonlijk, wil die leverancier z'n product eer aan doen, dat zo'n motor wel de helft van de gespecificeerde lift moet halen. :)

Wanneer je ze voor reports gaat gebruiken zou ik trouwens relatief zwaar beladen zodat ze laag knallen. Een report op 150 meter hoogte is totaal niet spectaculair... :huh:

Link to comment
Wat voor test gewichten heb je op de rockets geplaatst Charcoal?

Ben zeer benieuwd :)! Als ze een beetje een leuke hoeveelheid kunnen tillen ga ik er ook een aantal halen.

1.8 s brandtijd is ideaal, veel impuls en toch niet al te hoog. Ideaal om er een leuke report op te zetten!


Nog geen, ik ga de motoren morgen ophalen, eerst even kijken hoeveel de motor, stok en casing samen weegt!

Anyway :huh: het is wel makkelijk maar je haalt de fun van rocketry er wel totaal uit niet?


Om het nog makkelijker te maken, ze passen precies in de rocketheaders van pyro-stuff hahaha!

Ook zijn deze motoren gemaakt voor parachutes, wat dus betekend dat ze een passfire hole aan de bovenkant hebben.. Dus flash erin, motor erin, stokkie vastplakken en gaan ;) Edited by Charcoal
Link to comment

Rocketier, ik heb hier alweer 4 dikke whistle pijlen liggen met test gewichten erop.. dus naast die 10-20 salute pijlen voor de fun overdag is er nog genoeg ander spul. Wees niet bang haha.

Af en toe moet je gewoon iets hebben wat snel kan en toch leuk is :). Komen ook nog wat 16mm fluit pijlen bij voor de afwisseling. Ik moet wel iets te doen hebben overdag natuurlijk hehe.

Link to comment
Rocketier, ik heb hier alweer 4 dikke whistle pijlen liggen met test gewichten erop.. dus naast die 10-20 salute pijlen voor de fun overdag is er nog genoeg ander spul. Wees niet bang haha.

Af en toe moet je gewoon iets hebben wat snel kan en toch leuk is :). Komen ook nog wat 16mm fluit pijlen bij voor de afwisseling. Ik moet wel iets te doen hebben overdag natuurlijk hehe.


Post dat meteen ff in het O&N 2011-2012 topic :huh: Komt het daar misschien ook nog eens een beetje op gang whahaha

@Rocketier, je hebt wel gelijkt, maar dit is gewoon leuk omdat het zo makkelijk is.. Voor 30 tientjes heb je nu 20 dikke salutepijlen, zonder risico van een CATO, etc
Link to comment

Zo, motortjes zijn net binnen gekomen.. Ze zien er netjes uit, ook visco werd netjes meegeleverd..

Volgens de verpakking kunnen ze trouwens 230gr liften.. (Dit is natuurlijk wel voor modelraketten, die als doel hebben zo hoog mogelijk te komen :))

Ik probeer net fotos te uploaden, maar om de een of andere reden blijf hij steeds hangen op 73%..
Dan maar ff zo:


Link to comment

Nou ben net terug van een verlaten industrieterrein, en het was een teleurstelling :huh:

2x een CATO.. Eerste pijl was een pijl met wat Al sterren en MP, totaal gewicht 100 gram (Shell, motor, charge en stok). Deze ontplofte direct na het opstijgen (zie film1)

2e pijl was een pijl met 25 gram Kclo4/GD, totaal gewicht 90 gram.. Deze kwam misschien 3 meter hoger (zie film 2) Wat wel opvallend is is dat je aan het eind van het filmpje de motor ziet vliegen, met een vlam aan de achterkant (deze lag nog na te branden op de grond).. Volgens mij slaat de vlam dus gelijk door? Deze motoren horen 3 seconden delay te hebben?


Waaraan kan dit liggen? :)

Let niet op de camera kwaliteit, en het beeld staat gedraaid

Link to comment
Heb je nog iets gedaan met de passfire? En hoe onsteek je ze?


Heb niets gedaan met de passfire.. Deze motoren worden in de rocketry gebruikt voor raketjes met parachute.. Daar staat ook de delay voor, de tijd dat het duurt voordat de vlam aan de bovenkant doorslaat en daardoor het parachutedevice aansteekt..

Ik ontsteek ze gewoon met het bijgeleverde visco!
Link to comment

Hoe heb je de visco bevestigd? Zou kunnen dat als je bijvoorbeeld de visco hebt dubbelgevouwen het lontje niet goed weg kan schieten wanneer de core ontbrandt. Dan wordt de druk te hoog en schiet de delay er meteen uit.
Met fluitpijlen kan je de visco nieteens in de core bevestigen omdat dat bijna altijd een cato tot gevolg heeft..

Link to comment

Erg vaag, een instant CATO komt niet zo heel vaak voor. Ik zou ff contact opnemen met de leverancier, dit ziet er als behoorlijke crappy kwaliteit uit namelijk. Of juist te overpowered. Wat je nog kunt proberen is de opening in de nozzle vergroten zodat er minder druk opgebouwd wordt. Dit zou een cato moeten verhelpen, maar ook de power verminderen. Er was niet eens een delay hier, dus over die delay grain kun je nog maar weinig zeggen.


Hoeft niet hoor thijs, ik stop m'n visco tegenwoordig ook gewoon in de core van m'n whistle pijlen. Als je vertraagde beelden terugziet van de ontbranding van zo'n pijl (pyrobin.com stonden die destijds) zie je ook dat die visco er al lang uit is voor de core zijn maximale impuls bereikt.
Dit is dus weer gewoon een onzin verhaal om te compenseren dat men geen idee heeft waar men mee bezig is met whistle pijlen, denk aan crappy tools, en er dan maar een reden voor bedenkt waarom ze CATO'en.

Link to comment
Hoe heb je de visco bevestigd? Zou kunnen dat als je bijvoorbeeld de visco hebt dubbelgevouwen het lontje niet goed weg kan schieten wanneer de core ontbrandt.


Visco zat er losjes in, niet te strak, niet te los. Was bijgeleverd visco, dus precies de goede dikte..

Erg vaag, een instant CATO komt niet zo heel vaak voor. Ik zou ff contact opnemen met de leverancier, dit ziet er als behoorlijke crappy kwaliteit uit namelijk. Of juist te overpowered. Wat je nog kunt proberen is de opening in de nozzle vergroten zodat er minder druk opgebouwd wordt. Dit zou een cato moeten verhelpen, maar ook de power verminderen. Er was niet eens een delay hier, dus over die delay grain kun je nog maar weinig zeggen.


Ik heb net een reactie gehad van de leverancier, die zei het volgende:

"Normaal moet het minimaal 4 sec duren voor de motor doorbrand. Je zou even een motor uit een ander doosje kunnen proberen om te kijken of het aan de motoren ligt waardoor het mis gaat. Als je een slechte reeks hebt zijn het meest al maar een of twee motoren uit een doos. Die mag je dan natuurlijk gewoon terug brengen en dan krijg je een nieuwe doos . Je kunt ook nog even zonder payload testen. Gaan die wel naar een normale hoogte dan is je payload te zwaar."

Vanavond dus even zonder payload proberen.. Lijkt me sterk dat ik toevallig 2 slechte motoren uit het doosje heb gehaald.. Ook levensgevaarlijk trouwens, zou van Weco verwachten dat dit toch wel kwalitatief in orde zou zijn!
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...