Jump to content
PyroForum.nl

Wand diktes


Charcoal

Recommended Posts

Goedemiddag!


Is het iemand die wat leesvoer heeft over wanddiktes bij flashcrackers?

Ik ben er ondertussen wel achter dat 10 gram flash in een dun spiraalgerold kokertje met een dunne karton/hotglue eindstop beter en harder klinkt dan 10 gram flash aangestampt in een 10 mm dikke spiraalgerolde koker met betonnen eindstoppen :)

Maar is hier nou ook een ideale verhouding in tussen luidheid/drukgolf, dikte van de wand, eindstop en het aantal gram flash?

Wat vinden jullie het beste klinken?


Grt, Charcoal

Edited by Charcoal
Link to comment

Thnx voor de replies!

Alleen jullie begrijpen mijn vraagstelling verkeerd :)

Ik bedoel juist te zeggen dat ik de basis nu wel onder de knie heb, en dus wel weet dat er niet veel nodig is voor een harde knal (in tegenstelling tot vroeger toen ik met wanden van een cm bezig was met betonnen eindstoppen, etc)

Mijn vraag is eigenlijk, wat is het beste? Is daar wel eens naar gekeken, testen mee gedaan, onderzoeken over bekend? Wat is de ideale wanddikte en afmeting bij bijv. 10 gram flash?


Grt Charcoal

Link to comment

Charcoal, de reden dat wij alleen nog maar dunwandige spiraal gerolde kokers verkopen is omdat het ook niet dikker hoeft. De toon is bij die 1 a 1,5mm dunwandige kokers perfect wanneer je 7:3 flash gebruikt. Bij mascleta's worden alleen dit type kokers gebruikt en wanneer je er eens 1 meegemaakt hebt, zal je weten dat je niet eens je vingers in je oren hoeft te doen. De knallen zijn heel erg hard, maar veroorzaken geen pieptoon in je oren.

Link to comment
Charcoal, de reden dat wij alleen nog maar dunwandige spiraal gerolde kokers verkopen is omdat het ook niet dikker hoeft. De toon is bij die 1 a 1,5mm dunwandige kokers perfect wanneer je 7:3 flash gebruikt. Bij mascleta's worden alleen dit type kokers gebruikt en wanneer je er eens 1 meegemaakt hebt, zal je weten dat je niet eens je vingers in je oren hoeft te doen. De knallen zijn heel erg hard, maar veroorzaken geen pieptoon in je oren.


Kijk dat was mijn vraag! Toevallig gister een lading bij je besteld :)

Ik kan er dus van uit gaan dat de dikte/lengte/kruitinhoud van de spiraalgerolde kokers die jullie verkopen optimaal zijn aan de knal?

En ik heb ook van die losse kartonnen schijfjes gekocht, die hoef ik alleen maar met hotglue vast te zetten? Of ook nog een bodempje erin?
Link to comment

Charcoal, dikte/lengte verhouding maakt niet uit. Uiteraard hoeveelheid kruit wel.

Het gaat erom dat de dunnere/minder sterke kokerwand eerder scheurt, waarbij de vrijkomende drukgolf iets meer lang gerekt is. Dit soort knallen lijken(!) zwaarder/harder te zijn, ref "blue aluminium" topic.
Dikke koker met zware eindstoppen geven een hoge interne drukopbouw voordat deze scheurt dus een kortere drukgolf. Dit soort knallen zijn hard, maar zijn ook scheller (waarvan je een piep in je oren krijgt).

Voor trage compo's heb je uiteraard een dikkere koker met stevige eindstoppen nodig om uberhaupt tot zo'n drukopbouw te komen dat het als een knal klinkt.

Er staat ergens op het forum een filmpje over drukgolven etc (en invloed van additieven aan flash ivm snelheid en gevoeligheid), leerzaam om eens te bekijken!?

Link to comment
Charcoal, dikte/lengte verhouding maakt niet uit. Uiteraard hoeveelheid kruit wel.

Het gaat erom dat de dunnere/minder sterke kokerwand eerder scheurt, waarbij de vrijkomende drukgolf iets meer lang gerekt is. Dit soort knallen lijken(!) zwaarder/harder te zijn, ref "blue aluminium" topic.
Dikke koker met zware eindstoppen geven een hoge interne drukopbouw voordat deze scheurt dus een kortere drukgolf. Dit soort knallen zijn hard, maar zijn ook scheller (waarvan je een piep in je oren krijgt).

Voor trage compo's heb je uiteraard een dikkere koker met stevige eindstoppen nodig om uberhaupt tot zo'n drukopbouw te komen dat het als een knal klinkt.

Er staat ergens op het forum een filmpje over drukgolven etc (en invloed van additieven aan flash ivm snelheid en gevoeligheid), leerzaam om eens te bekijken!?


Thnx voor de info!

Dat filmpje ken ik inderdaad, dat was volgens mij een seminar op de PGI een aantal jaar geleden als ik me niet vergis? Dat ging volgens mij meer over composities mbt drukverschil, maar goed dat je het zegt, ik ga hem weer eens opzoeken!
Link to comment
Je kan even de koker licht in een schoteltje houtlijm dippen en dan het schijfje erop lijmen. Geen dikke proppen smeltlijm in ieder geval gebruiken :)

Persoonlijk vind ik deze erg mooi werken: http://www.pyro-stuff.com/27mm-spiraal-gerolde-kokers.html en is deze: http://www.pyro-stuff.com/35mm-spiraal-gerolde-kokers.html net wat te groot haha.


Ik heb net die blauwe kokers bij je besteld (ID: 25mm OD: 29mm L: 100mm).. Denk dat ie ook wel aardig zullen gaan :huh: Wat zal daar in gaan? Grammetje of 40?

Ik wil deze voornamelijk colour 2 flash gaan vullen
Link to comment
Kraft erom rollen zoals bij een trueno, dan valt het schijfje er mooi in. Beetje creatief zijn heh :) Iedereen weet wel hoe zo'n ding eruit ziet.

Wat is color 2 flash charcoal?


Koker 2/3 vullen met flash, kartonnen schijfje erop met een klein gaatje erin, dan tot de rand van de koker afsmeren met een flaremix. Visco erin steken en laten drogen :huh:


Wat is de makkelijkste manier om je 'eindstoppen' er dan op te lijmen als kokers al gevuld zijn met flash? Dan kun je ze niet meer in de houtlijm dopen nmlk.


Ik duw meestal een kartonnen eindstop waar mn visco doorheen steekt een paar mm de koker in, dan een laagje lijm langs de randen en langs het visco Edited by Charcoal
Link to comment

Ener:
Ik wil wel zeker weten dat m'n flash goed in m'n kokertje blijft zitten. Weet niet of dat helemaal geweldig werkt met zo'n papiertje los in je kaft papier. Geen zin dat die knaller voortijdig afgaat in m'n handen omdat die flash lekt.

Charcoal:
Je hoeft niet eens een papieren dekseltje meer te gebruiken voor die color to report trouwens, knalt prima zonder opsluiting onder die kleur compo weet ik uit ervaring :)

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment
Je hoeft niet eens een papieren dekseltje meer te gebruiken voor die color to report trouwens, knalt prima zonder opsluiting onder die kleur compo weet ik uit ervaring :)


Dat papieren dekseltje doe ik er meer tussen zodat ik niet die compo rechtstreeks op de flash sta te smeren (wat eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt aangezien ik geen KClO3/Mg flash varianten gebruikt, maar toch haha)

Wat gebruik jij meestal voor compo voor dit soort doeleinden? Aangezien dit het mooiste resultaat heeft met een langzame compositie?
Link to comment

Zelf zit ik nog een beetje te dubben met wat ik de compo ga bevochtigen.
Vorig jaar O&N gevierd met een ander pyro. Die ramde eerst de kleurencompo in de buis, en daar vervolgens dan de flash bovenop zeg maar (en de eindstop natuurlijk).
Dan zit je niet te kloten met flash die al in het buisje zit. Als alles droog en gevuld is gewoon een papiertje om je knaller heen rollen en daar je visco in stoppen.

Het was deze compo volgens mij:

Lancaster Red - pressed
Strontium nitrate 55
Magnesium 28
PVC 17
According to Rev. Ron Lancaster the addition of 5% Red gum makes a good pillbox star, if the composition is damped with alcohol.

Zelf zou ik dat niet zo snel gaan rammen. Het was wel een langdurige, zeer intense rood. Je kunt het proberen met die red gum en alcohol. Wel oppassen dat er niet te veel water bijkomt i.v.m. de SrNO3 en de Mg.

Link to comment

Dat is natuurlijk ook een goede manier!

Ik heb vorig jaar al een aantal van dit soort knallers gemaakt, maar dat deed ik gewoon met greenpowder +15% Ti..

Ik ga is ff kijken naar die compo die je net postte, zie het niet zo zitten om zo'n comp te gaan zitten rammen haha

Link to comment
×
×
  • Create New...