Jump to content
PyroForum.nl

Wauw, na 5 jaar werkt mijn account nog


Wacko

Recommended Posts

De laatste keer dat ik op dit forum kwam is ondertussen al 5 jaar geleden, en ik ben dus ook heel verrast dat mijn account nog werkt. :P

Eigenlijk ben ik ook al een paar jaar niet meer echt bezig geweest met pyrotechniek, maar doordat een maats van mij en ik laatst helemaal nostalgisch zaten te worden over onze rookbommen van vroeger (KAS-Suiker, jawel), ben ik er terug een beetje ingekomen. Voordeel is dat de dingen die ik nu maak met meer kennis van zake gemaakt zijn (4 jaar chemie, woehoe!). En met meer verantwoordelijkheid, ik heb geluk dat ik dit nog kan typen met alle tien mijn vingers. :)

En eigenlijk ben ik er weer een beetje aan het inkomen, heb deze middag net als vroegâh poeder zitten maken van luciferkopjes en ben aan het plannen om een simpel rotje te maken (nog wat magnesium bij het luciferpoeder zou een aardig effect moeten geven, toch?).

In ieder geval, hallo and it's good to be back!

Link to comment

Welkom terug.
5 jaar en een studie chemie verder.
En dan nog als een breinloze koekwaus lucifers gaan zitten slopen.

Wij allen, en jij zelf ook, zullen het op prijs stellen dat je dit soort ongein niet meer post. Zou jammer zijn bij terugkeer na zo'n tijd direct een warning in je PM box te vinden.

Link to comment

Oh wauw, das wel balen. :s

Okee, bij deze mijn oprechte excuses. Ik zal proberen minder als een geretardeerde aap uit de hoek te komen. Zoveel heb ik dus duidelijk nog niet geleerd. Meer rondlezen is de boodschap.

En ja, ik zit nog altijd als een 'breinloze koekwaus' lucifers te slopen. Was vroeger het enige dat ik kon maken en waarvan ik wist dat het een aardig effect gaf, en is wat ik nu toevallig voor handen had. En de laatste keer dat ik hier kwam, deden vele anderen dat ook.. Community is (op)gegroeid zeker? Komt erop neer dat ik geen heel magazijn aan verschillende chemicalieën heb, en dat ik momenteel improviseer.

Vijf jaar verder ja. Ik heb er in de tussentijd ook niks meer mee gedaan. En een studie chemie is overdreven, chemie was slechts een bijvak. Ik ben opgeleid in Latijn-Moderne Talen en volg nu een studie Nederlands en Engels aan de univ.

Waarom er dan gelijk met een 'warning' gedreigd moet worden, vind ik wel heel wazig. Doe je dat altijd als iemand een slecht idee post? Het was immers gewoon een (weliswaar slecht, geef ik meteen toe) idee, en al zeker niet mijn bedoeling om anderen aan te zetten tot het verliezen van vingers ofzo.

Met meer ervaring ja, dingen die ik vroeger maakte zijn ronduit beschaamtelijk. En met hoe ik ze maakte was levensgevaarlijk.


In ieder geval, bedankt voor het advies en de welkom. Min of meer.

Edited by Wacko
Link to comment
En ja, ik zit nog altijd als een 'breinloze koekwaus' lucifers te slopen. Was vroeger het enige dat ik kon maken en waarvan ik wist dat het een aardig effect gaf, en is wat ik nu toevallig voor handen had. En de laatste keer dat ik hier kwam, deden vele anderen dat ook.. Community is (op)gegroeid zeker?

Je spreekt hier over het eerste half jaar. Toen was het nog GK-forum en zat het vol k3wls, daarna is het niveau inderdaad exponentieel gestegen. Alhoewel ik het me zelf niet echt meer kan herinneren dat zulke k3wl zaken common practice was op het forum.
Was vroeger het enige dat ik kon maken en waarvan ik wist dat het een aardig effect gaf

M.a.w. je hebt 0,01 ervaring met pyro?

Chemie heeft trouwens weinig te maken met pyro. Een gezond boerenverstand en een beetje logisch kunnen redeneren zijn veel meer waard dan 4 jaar die paar uurtjes reactievergelijkingen oplossen die je hebt gekregen.

Waarom er dan gelijk met een 'warning' gedreigd moet worden, vind ik wel heel wazig. Doe je dat altijd als iemand een slecht idee post?

Misschien geen slecht idee om de regels nog eens door te nemen en wat op het forum te lezen zodat je ziet hoe het er tegenwoordig hier aan toe gaat? Die dreiging is er omdat zulk gekloot hier op het forum niet geapprecieerd wordt omdat het niks met pyro heeft te maken.

In ieder geval, welkom! Het lijkt misschien dat we overdreven en streng reageren, maar dat is slechts voor je eigen bestwil. Op deze manier hopen we je in de goede richting te duwen zodat je nog veel voldoening aan kan beleven aan deze hobby.

Veel leer en leesplezier gewenst op het forum.



Ps: Je woonplaats, daar kom ik toch wel minstens 1 keer per week.
Link to comment

De (gehele) vorige post quoten is niet nodig.

Nou, de chemie is vooral van pas gekomen met te leren hoe het eigenlijk precies werkt, wat een oxidator bijvoorbeeld doet etc. Uiteraard geen praktische zaken. :)

Ik kan begrijpen dat er opgetreden moet worden tegen dat soort zaken, zeker als het echt gevaarlijk is zoals croftybommen. Het gebruik van luciferkopjes in mijn ogen nog redelijk.. onschuldig. :P

Mijn ervaring zit in dat soort dingen ja.. sterretjes, lucifers en dat soort ongein. Heel n00bish, maar wel leuk voor een echt oergemakkelijke en goedkope fontein. En ik ben ook zeker van plan om met beter materiaal aan de slag te gaan, met ECHTE composities te werken enzo. Wel heb ik meerdere malen een KAS-suiker rookbom gemaakt, met een heel mooi resultaat.

Overdreven streng reageren zou ik misschien niet zeggen.. ik vond het gewoon een beetje lullig dat er gelijk met 'warning' gegooid werd. Een simpele waarschuwing of een stukje advies zou me meer geholpen hebben denk ik dan. Pas op, ik zeg niet dat jullie ongelijk hebben en ik wil zeker niet contrair zitten doen.

Oh, en mijn woonplaats is al een paar jaar veranderd hoor, ik woon nu een dorp verderop (Grobbendonk). :P Maar puur uit nieuwsgierigheid, wat valt er in Herentals te beleven dan dat je er iedere week komt? :P

Maar bedankt voor de welkom! En leren is de reden dat ik hier ben. :P

Edited by Prophet
Link to comment

Bovendien, als jij met lucifers een weetikveelwat gaat maken en dat ding gaat in je gezicht af, en men komt er achter dat je hier op het forum zat, dan is dat ook niet echt super voor de reputatie van het forum. Er wordt dus zo gereageerd niet alleen om je tegen jezelf in bescherming te nemen maar ook zodat je ons niet in diskrediet brengt.

In mijn k3wltijd ben ik ook nog wel eens een pijltje van luciferkopjes gaan maken, maar bij het boren van de core ging het fout. Logisch natuurlijk, maargoed, kewlheid enzo... Dus ik raad je aan het gewoon bij rookbommetjes te houden of serieus te gaan pyro'en.:)

Welkom trouwens.

Edited by Sharkie
Link to comment

Haha in Herentals is er zeker wel wat te beleven, ik ken er een lekkere chick! :) - ja 1 chick is genoeg om een geografisch gebied volledig in te kleuren.

Maar dat geheel terzijde, ik zou flink gaan inlezen & inkopen als je ergens wil komen.

Edited by danny db
Link to comment
Maar puur uit nieuwsgierigheid, wat valt er in Herentals te beleven dan dat je er iedere week komt? :)


Haha in Herentals is er zeker wel wat te beleven, ik ken er een lekkere chick!


Ik ook dus! :P (Hint hint en nee, ik bedoel niemand van de Herentalse Steenweg. :P Trouwens (hoogstwaarschijnlijk) ook niet dezelfde als die van danny.)


Hierboven is nu al wel genoeg uitleg gegeven waarom die reacties er zijn, je zal het nu wel snappen. Een KAS rookbom is op het begin misschien wel leuk maar er zoveel meer te beleven met pyro! Als je maar genoeg wilt lezen en leren zal je heel snel vooruitgang boeken. Succes.
Link to comment

@ Prophet: Ik begrijp het zeker. Alleen lullig dat het dan zo'n k*tstart is voor mij hier.. :P

Haha, Herentalsesteenweg Liersesteenweg zijn echt een begrip hier.. :P Laatst hebben we het eens helemaal afgereden en geteld: veertien van die koten! :) Kan meer of minder zijn hoor.

En ik ben bezig met leren en veel lezen. Ik heb al besloten dat de eerste stap is om kaliumnitraat aan te schaffen. Bruikbaar bij het maken van rookbommen, buskruit, rocketpropellant (rocketcandy) en flash.. hoewel ik over dat laatste nog een beetje twijfel en voorlopig niet aan ga beginnen. Hoe gevoelig is dat spul nu eigenlijk?

Edited by Wacko
Link to comment

@lontje: Ik lees en ik leer, ik ben geïnteresseerd. Maar als een vraag stellen al te veel is.. Jeezes zeg. Voor de rest komt er enkel commentaar over wat ik fout doe (terecht, zeg ik niks van), maar als ik interesse heb in iets en een vraag stel aan meer ervaren mensen, 'wordt dat niet geapprecieerd'. Kom op nou. Ik ben hier om te leren van mensen met meer ervaring, maar is een vraag als 'hoe gevoelig is dat nu precies' dan echt zo erg?

Ik verwacht niet dat alles me voorgekauwd wordt, ik doe ook mijn eigen 'research'. Ik ben al veel aan het lezen op het forum.

Link to comment

Ik snap de frustratie, maar hier wordt verwacht dat je een bepaalde hoeveelheid kennis m.b.t pyrotechniek hebt. Als beginner moet je nou eenmaal veel geduld hebben (sowieso met pyro trouwens). En dit valt nog wel mee hoor, na een flinke discussie met tyneman en GK ben ik 3 jaar geleden ook van het forum verdwenen. :P Anderhalf jaar geleden teruggekomen en het heeft ook een tijdje geduurd voordat ik een beetje mee kon komen (en als ik zie wat een aantal hier in staat is te maken dan voel ik me nog steeds een amateur).

Bij DPC hebben ze trouwens een beginners forum... maar ik zou het wel snappen als men dat hier niet wil, daar zullen de mods een hoop kewltroep uit moeten vissen gok ik.

Ik zou zeggen lees voor de basiskennis veel pyroguide, zoek naar allerlei stoffen en leest FAST van shimizu, dan schiet je al een heel eind op. :) Zie het pyro-pdf'jes topic voor leesmateriaal.

Edited by Sharkie
Link to comment

Allemaal begrip voor. En ik ben zeker bereid te leren, en dat doe ik ook.

Maar waar ik geen begrip voor op kan brengen, is dat er enerzijds geklaagd wordt over 'kewl' en anderzijds over het feit dat iemand die hier serieus mee wil beginnen erop gewezen wordt dat 'spoonfeeden' (ik vind een vraag stellen wat anders als spoonfeeden) niet geapprecieerd wordt. Dat je geen zin hebt om alles voor te gaan zitten kauwen terwijl de ander uit zijn neus zit te vreten en het zich voor laat schotelen, ja.. maar ik ben actief ermee bezig.

Is het geen beter idee om mensen die net beginnen te helpen ipv te zeggen 'zoek het zelf maar uit'? Volgensmij voorkom je zo juist een heleboel kewls. Degene die de moeite niet willen doen om er serieus mee te beginnen druipen uiteindelijk toch wel af als ze merken dat het geen kwestie is van wat stofjes bij elkaar mikken en klaar.

Maar whatever, het meeste wat ik hier ga doen is lezen (zoals eerst de bedoeling was).

Link to comment

Ik denk dat er alleen word gepraat over spoonfeeden zodra er dingen gevraagt worden die beantwoord zouden zijn na een UTFSE.
Er zijn volgens mij tal van flash topics waar de gevoeligheid en such worden besproken.

Welkom terug btw :) Aangezien dit een voorstel topic is..

Link to comment
Maar waar ik geen begrip voor op kan brengen, is dat er enerzijds geklaagd wordt over 'kewl' en anderzijds over het feit dat iemand die hier serieus mee wil beginnen erop gewezen wordt dat 'spoonfeeden' (ik vind een vraag stellen wat anders als spoonfeeden) niet geapprecieerd wordt. Dat je geen zin hebt om alles voor te gaan zitten kauwen terwijl de ander uit zijn neus zit te vreten en het zich voor laat schotelen, ja.. maar ik ben actief ermee bezig.

Is het geen beter idee om mensen die net beginnen te helpen ipv te zeggen 'zoek het zelf maar uit'? Volgensmij voorkom je zo juist een heleboel kewls. Degene die de moeite niet willen doen om er serieus mee te beginnen druipen uiteindelijk toch wel af als ze merken dat het geen kwestie is van wat stofjes bij elkaar mikken en klaar.

Excuses voor de lange quote, maar ik vond hem wel op zijn plaats.

Uitleg is vrij simpel. Wij bevinden ons momenteel in het Ik ben.. topic, geen uitgesproken plek om composities en de gevoeligheid daarvan te bespreken.

Vragen stellen kan in de daarvoor bedoelde secties.
Vraag over een flashcompositie? Ga naar de Composities sectie, zoek de topics door, en klaar.
Wel gezocht, niet gevonden? Stel je vraag en deze word netjes beantwoord.

Er word hier geirriteerd gereageerd omdat elke week een handvol kewls topics volspammen met HOE MAAK IK DIT? WAAR HAAL IK DIT?
Je had alle antwoorden op je vragen binnen 10 minuten kunnen vinden in de composities sectie, en voor iemand die serieus aan de gang wil gaan met pyro lijken me die 10 minuten een klein offer.

Dus, laten we met z'n allen op sodemieteren uit dit topic (we weten inmiddels dat je terug bent), en ga de search optie lekker misbruiken.

Succes.
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...