Jump to content
PyroForum.nl

Even voorstellen Rocketier


Rocketier

Recommended Posts

Even voorstellen.
Rocketier zegt het al een pyro die zich bezig houdt met Pijlen en Raketten.
Dit dan wel in de sfeer van vuurwerk. Ik ben vanaf dat ik scheikunde heb gehad op de mavo
en dat is nu al 30 jaar terug bezig met het zelf fabriceren van vuurwerkspul.

Na vele experimenten in het begin en sinds een jaar of 10 na het lezen van vele sites en boeken
mijn focus gelegd op het spul dat in de lucht knalt. Vuurpijlen gemaakt enkele honderden inmiddels
Elk jaar met oud en nieuw een stuk of 50. Dit jaar ga ik mij bezig houden met meer lichteffecten.
Het maken en verkrijgen van de juiste chemie is net als voor velen een hobby op zich. Vele sites die ik heb gelezen zijn inmiddels
verdwenen vooral na 9/11 zijn er vele opgedoekt erg jammer maar het is niet anders. Gelukkig heb ik altijd de goede dingen afgedrukt
en heb dat in een aantal documentatie mappen opgeslagen. Het is jammer dat de hobby pyrotechniek door vele word verward met het 5 voor 12
even snel iets in elkaar flansen van een effectje voor oud en nieuw. Meestal zijn dat ook de mensen die hun vingers of ogen kwijt raken.
Ik heb ze allemaal nog ben bijna 45. Nou tot zover dit ben ik zie wel wat voor reacties er komen. Leuk forum.

Link to comment

Welkom op het forum.
Ik wens je een leerrijk verblijf toe alhoewel je na 30 jaar waarschijnlijk toch al een hele hoop gelezen hebt.
Wat je ook doet keep it safe want er gebeuren ook ongelukken omdat mensen denken dat er niets meer kan misgaan, omdat ze het al zovele malen gedaan hebben.

Greets destroyer

Link to comment

nou het feest van chemie wordt nog leuker hoor. Ben vanavond even bij mijn standaard leverancier geweest voor KNO3 en S nou.
Dit mogen we niet verkopen aan particulieren............ :D ! Gelukkig heb ik daar via het bedrijf waar ik werk een rekening lopen dus de heren
gingen het voor mij bestellen. :D:P .
Heb gelukkig nog een adres (nee ik zal het niet noemen (..forumregels :P )) kan daar misschien nog terecht via btw nummer van de groente tuin.
Lastig weer. Overigens hebben wij op het werk ook Salpeter als E nummer (alleen stuk duurder dan bij tuinhandel) en Ascorbaat leuk voor crimson powder.

Edited by Rocketier
Link to comment

Hey Azure,

buisje van karton lengte 8 cm diameter 21mmwanddikte 2mm.
nozzle. houten plug :o idd houten plug laatste 50 pijlen geen nozzle blowout meer gehad lekker simpel te maken en veiliger.
Erosie is niet meer dan als bentonite kittilitter of bricksclay.
Mix is 72KNO3 24C en 4S KNO3 ballmilled 24uur loden kogels C ballmilled 24uur S toegevoegd aan C nog eens 24uur Bm daarna diaper de boel
gemixed. Yeald per charge is iets meer dan een kilo. Ik kan drie trommels gelijktijdig op de Bm laten draaien.

er gaat ongeveer 19 gram brandstof in de motor. brandtijd ongeveer 3 seconde. Hoogte van de pijl zonder payload zit tussen de 100 en 150 meter.
Overigens veel te hoog voor de meeste effecten. Als payload gebruik is zelf gemaakte hemmies of die hemmies vanuit een kindersurprise ei :lol: Dit met touw omwikkelden omtaped. de zwaarste pijl die ik heb weggeschoten boven een weiland is totaal gewicht van 275 gram. Hieronder wat een foto van tools en twee motortjes.



Edited by Rocketier
Link to comment

Nav een persoonlijk bericht van een mede forum bezoeker!

Ik verkoop niets wat enige link heeft met het maken van vuurwerk. Geen chemie, service als ballmilling, nog gereed gemaakte items.
Vragen zal ik als ik dat kan beantwoorden eventueel ondersteund met foto's. Dit is een principe kwestie.
Ik heb deze persoon zonder hardfeelings beantwoord dat ik dit nooit zal doen. Je weet nooit wat iemand met de spullen uitvreet.
Nooit zal ook een ander mijn gefabriceerde vuurwerk afsteken. Kijken graag! want daar doe je het toch voor!

De bezoeker heeft een tweede bericht gestuurd met vragen over uitleg hoe je buskruit maakt hij had het vroeger wel gedaan maar wist het niet meer!
Nou toedeledokie. dit staat overal uitvoerig op diverse sites beschreven. Dit soort vragen nooit aan mij vragen via PM je krijgt dan een zeer kort PM retour!
RTFI Read The Fu..(lelijk woord) Internet. Verder ben ik best aardig! ............

Edited by Rocketier
Link to comment

Welkom.

Spijtig dat je direct zulk een ervaring moet meemaken hier maar over het gedrag van sommige members hebben wij nu eenmaal niet altijd controle. Gelukkig heeft mijn medemod het zaakje al proper afgehandeld. :D

Het is altijd leuk om er een serieus lid bij te krijgen, ik hoop dat we wat van jouw werk zullen zien op het forum de komende tijd.

In ieder geval, veel plezier gewenst op het forum!

Link to comment

Ach ik maak mij er niet druk om hoor!

Iemand die zelf de efforts pleegt en dan met gerichte vragen komt is natuurlijk nooit een probleem wat aanwijzing cq visie te geven zodat deze verder kan.
Echter parasiteren om even een effectje te maken vaak zonder dat iemand de basis kennis bezit gaat mij te ver. Daarom gepost zonder man en paard te noemen.
De moderators namen gelijk juiste actie. Dat vind ik zeer positief.

Ben twee dagen thuis geweest en heb een zeer groot deel van het forum doorgelezen ik vind dat er een hoop blah op staat veel off topics. Dit komt naar mijn bescheiden mening dat er vaak emotioneel wordt gereageerd op mensen die "domme vragen"stellen of gelijk even naar HE compoos lonken zonder of met weinig inzicht. Ik denk dat dit ook het risico is van een forum als dit. Het lokt ook de jonge gassies die net als ik 30 jaar geleden besmet worden door het spannende deel van pyro techniek.

Het is een mooie hobby. Echter als je niet bereid bent zelf te investeren door veel te lezen dan gaat het vroeg of laat fout. Het is vaak niet hoe moet ik iets doen maar beter is het antwoord krijgen waarvoor je iets juist niet moet doen want daar zit hem de kneep in het veilig werken met alle vormen van chemie. Het is dan ook zo dat je eerst wat kennis moet vergaren voordat je vragen kan stellen.

Ik hoop dat ik niet te stichtelijk overkom want zo ben ik helemaal niet.

Edited by Rocketier
Link to comment
Echter als je niet bereid bent zelf te investeren door veel te lezen dan gaat het vroeg of laat fout.

Dit is zeker waar. Dit is echter iets wat veel mensen niet snappen wanneer ze zich hier aanmelden. Hierdoor zien we vaak hetzelfde verhaaltje afspelen bij het aanmelden van een nieuw member. Daarmee dat er soms nogal 'emotioneel' gereageerd wordt. Dit en het feit dat het zo misschien doordringt wat de belangrijkste eigenschappen zijn bij deze hobby (geduld, willen lezen/leren, ...).
Een forum draagt sowieso ook een community met zich mee, veel van het 'off-topic' gedoe komt dus voort van dit feit en is best door de vingers te zien. We proberen het wel tot een minimum te beperken.
Het lokt ook de jonge gassies die net als ik 30 jaar geleden besmet worden door het spannende deel van pyro techniek.

Zonder meer...
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...