Jump to content
PyroForum.nl

Eenvoudig kleursysteem?


jobby

Recommended Posts

Ik zat laatst spelen met vuur te lezen en daarin had de auteur had over een roze vlammen compositie (blz. 108.)
Hij heeft het daar over 4:1 kaliumchloraat en zwavel als basis compositie en 3:1 basis en Calciumcarbonaat.
Deze compositie zou roze vlammen moeten geven.

Nu zat ik te denken als je nou in plaats van Calciumcarbonaat bijvoorbeeld Bariumcarbonaat of een ander carbonaat-zout, dan heb je eigenlijk een cheap-ass kleursysteem die ook nog eens zeer eenvoudig is voor iedereen :lol: . Carbonaten zijn namelijk bij een aantal van mijn bronnen voor bijna niks te krijgen in kilo verpakkingen...

Nu is mijn vraag of iemand hier misschien al ervaring mee heeft of er meer van weet?
Ik zou dit graag willen testen maar ik heb alleen nog maar Calciumcarbonaat liggen en ik heb maar een beperkte voorraad aan kaliumchloraat.

Met vriendelijke groet Jobby

Edited by jobby
Link to comment
Ik heb geen idee over welk systeem je het hebt, maar ik weet wel dat je chloraten en zwavel zo veel mogelijk moet vermijden.


Dat klopt, vanwege zuurvorming bij zwavel, maar daarom gebruik je een carbonaat die als base fungeert en dus het zuur weer neutraliseert. Je zou ook in plaats van kaliumchloraat kaliumperchloraat kunnen gebruiken waarbij het risico al een stuk minder groot is.
Link to comment

Kortom, het is een no-go!
Het is niet erg slim om alle waarschuwıngen die worden gegeven en al helemaal niet composities met een chloraat en zwavel te maken!

Link to comment

Ik heb wel eens soortgelijke compo gemaakt, kaliumchloraat en zwavel natuurlijk niet in hoeveelheden boven een gram maken! en meteen gebruiken uiteraard. http://www.youtube.com/watch?v=EDkHsVDXHtg...yer_profilepage
Moet ik er wel bij zeggen dat kaliumchloraat-zwavel mengsels nooit mogen gebruikt worden in devices! Diapeer het mengsel op een groot papieren vel, heb je geen ervaring hiermee blijf dan met je tengels van dit soort composities af.

Hetzelfde effect kan je overgens ook bereiken door het gebruik van een veiligere feul zoals red gum samen met een chloordonor, natuurlijk zou het gebruik van kaliumperchloraat nog een veiligere keuze zijn.

Lennard, als je de hoeveelheden zeer gering houd is het gevaar nog wel te overzien, maar het is zeker geen beginnersstof!

Oja, het toevoegen van een carbonaat heeft geen effect op de gevoeligheid van de compositie. Namelijk kan ook zuurvrije zwavel voor gevoelige mengsels zorgen, kaliumchloraat is zo reactief dat het zeer gemakkelijk met de zwavel reageerd vandaar dat de mengsels zo gevoelig zijn. Dit is te vergelijken met het kaliumpermanganaat/glycerine proefje alleen is hierbij de activeringsenergie nog lager.

Edited by pyrobass
Link to comment

Tuurlijk ıs het gevaar te overzıen! Maar ık snap nıet dat hıj nıet dırect van ons aan neemd dat het gevaarlıjk ıs om een compo met chloraat en zwavel te maken en dat het gevaar nıet weg kan worden gewerkt door het toevoegen van een base...

Maar goed, het concept ıs natuurlıjk leuk maar zoals bas al zegt kan het nıet ın devıces gebruıkt worden. Kan je de composıtıe persen/rammen, nee! Kan je de composıtıe als sterren rollen, nee! Ik raad je aan om je verder op dıt gebıed te verdıepen voordat je verder denkt over de toepassıngen, er zıjn nog wel andere kleurensystemen waar je verder op kan werken!

Link to comment

Ik heb altijd al geweten dat het gevaarlijk is om te doen en dat het niet verstandig is om in grote hoeveelheden te gebruiken, maar ik dacht dat als je er een carbonaat bij doet dat het gevaar nog minder word omdat die het zuur weer neutraliseert.

Maar dan gaat ik toch nog maar eens op zoek naar een bron voor een aantal chems voor kleurencomposities.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Link to comment

Het enige wat een base kan verhinderen is de spontane ontbranding door het ontstaan van H2SO4/H2SO3, verder helpt het alleen op macro-moleculair niveau.

Maar met carbonaten kan je wel zeer goede kleuren maken hoor, basisch kopercaronaat (Cu2CO3(OH)2): blouw Strontiumcarbonaat (SrCO3): rood. kortom: alle carbonaat-zouten waarvan het metaal-ion een gekleurd emissiespectrum heeft kan gebruikt worden. Echter kun je in sommige gevallen soms beter het chloride-zout gebruiken omdat deze vaak makkelijker verdampt/ontleed.

Ik heb gisteren nog even stiekem wat testjes gedaan met een universele compositie waarbij alleen het vlamkleurende component maar verranderd, ik boek vooruitgang met kaliumchloraat/PVC/Xn(CO3)n

Offtopic. Mijn youtube is verwijderd omdat ik de gebruikersvoorwaarden heb geschonden, ik kreeg een waarschuwing voor het plaatsen van deen filmpje dat ik een jaar geleden heb geplaatst. Ik spoor zogenaamd aan tot het maken van bommen, terwijk youtube vol staat met schoffies die van die pijbommen maken en dat mag wel!

Edited by pyrobass
Link to comment

@Lennard
Offtopic: Youtube deed het bij mij wel in Turkije via een proxy. Als die het echt niet doet probeer een video.google.com die werkt volgens mij wel en laat ook youtube filmpjes zien :)

@DKill_
Ik had dat kleurensysteem gezien een heel boeiende is het wel vanwege de eenvoud, maar ik ben nog op zoek naar een bron voor Red Gum inmiddels al wel een paar gevonden alleen moet het dan weer van ver komen en dan worden de verzendkosten weer lekker hoog... :lol:

Link to comment
maar ik ben nog op zoek naar een bron voor Red Gum inmiddels al wel een paar gevonden alleen moet het dan weer van ver komen en dan worden de verzendkosten weer lekker hoog...

Daar zul je waarschijnlijk maar aan moeten wennen dan, aangezien we onze chems hier bijna allemaal wel uit het buitenland bestellen.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...