Jump to content
PyroForum.nl

Kcnkickthecat Kleuren Systeem


DKill_

Recommended Posts

Ik was laatst even een kijkje wezen nemen bij Pyroguide om te kijken of er eindelijk weer iets nieuws op zou staan, en tot mijn grote verbazing was er inderdaad weer eens wat nieuws: een nieuw kleurensysteem ontworpen door een Pyroguide member genaamd KCNKickthecat.

Het leuke van dit systeem is, dat er 1 basismix is, waarmee vervolgens rood, groen, blauw, oranje en geel gemaakt kunnen worden. Het enige wat aan de basismix toegevoegd dient te worden zijn de 1 tot 3 specifieke stoffen die de uiteindelijke kleur moeten gaan geven. Dit is veel gemakkelijker dan voor elke kleur een compleet andere compositie te moeten maken.

Ik zal in het Nederlands vertalen wat er omschreven wordt op Pyroguide over dit systeem. (Misschien wat makkelijker voor diegenen die wat minder goed zijn in Engels).


Dit is een veelbelovend magnalium-gebaseerd kleurensysteem ontworpen door een member van onze community (KCNKickthecat), dat een paar gelijkenissen heeft van het beroemde Veline kleurensysteem. De uitvinder op youtube omschrijft zijn bedoelingen als volgt: "Dit is mijn poging om een kleurensysteem te ontwerpen dat een simpele basismix gebruikt dat bestaat uit de brandstoffen en chloor donoren. De basismix is het zelfde voor elke kleur, en wordt zelfs gebruikt in dezelfde proporties. Dit is om (hopelijk) de creatie van pyrotechnische kleuren te vereenvoudigen.

Het onderscheidend kenmerk van deze speciale aanpak van kleurenproductie is dat "de oxiderende mixen de enige variabelen die benodigd zijn om de sterrenkleur te laten veranderen." De verhouding tussen oxiderende stoffen/kleur producerende stoffen en de basismix blijven naar verhouding altijd 70/30.

De resulterende kleuren zijn best indrukwekkend, (zie link onder) en het systeem zelf is best makkelijk en voordelig, omdat nu de mogelijkheid wordt gegeven om de basismix alvast gemaakt en opgeslagen kan worden. We zijn blij dat de uitvinder toestemming heeft gegeven om hiervan een pagina te maken.


Basis mix
Magnalium 10
Parlon 8
PVC 5
Houtskool (Wilg of Zachthout airfloat) 3
Rode gom 4



Basic colour compositions Blauw Geel Oranje Rood Groen
Kalium perchloraat 60 45 50 45 50
Kalium nitraat 15
Natrium nitraat 10
Calcium nitraat 20
Strontium nitraat 25
Barium nitrate 20
koper oxide 10
Basis mix 30 30 30 30 30

Bind de sterren met nitrocellulose lak.
De uitvinder stelt voor om de sterren te primen met gegranuleerde benzolift wanneer ze nog vochtig zijn,
maar andere primes (geschikt voor MgAl-sterren) zullen ook goed werken.

De uitvinder laat verder weten dat "alle gebruikte oxiderende mixen chemisch compatibel en mengbaar zijn om kleuren te creëren" (zoals turquoise in geval van het Veline systeem). Tot dusver zijn er geen richtlijnen voor het mengen gemaakt, en dus is men op zichzelf gewezen om het zelf te proberen. Wellicht kunnen de Veline verhoudingen gebruikt worden als ruwe maatstaf.

De sterren werken "het best als pumped", maar de uitvinder is er zeker van dat "ze ook prima zullen werken als ze cut of rolled zijn"

Bronnen en voorbeelden van de sterren

http://uk.youtube.com/watch?v=hejEEH3M64I
http://uk.youtube.com/watch?v=j33ZiY50-5c


Bron:
http://pyroguide.com/index.php?title=Kcnki...at_color_system

De tabellen horen goed te staan, maar door 1 of andere reden worden alle spaties en tabs ertussenuit gehaald, waardoor de cijfers niet meer bepaald een tabel voorstellen. ;)
Hulp is welkom. :P Tot die tijd zal ik de kleur van de compositie in de getallen verwerken.

Zelf beschik ik niet over Parlon, maar is het mogelijk om deze te compenseren met meer PVC poeder?

Zie dit maar als mijn "pyro kerstcadeau" :P
Gelukkig kerstfeest iedereen!


- DKill_

Edited by DKill_
Link to comment

Je kunt de parlon niet 1:1 vervangen door PVC. Parlon heeft namelijk vrijwel geen calorische waarde, en PVC wel. Overigens werken de gele en oranje formule beter wanneer de natriumnitraat door natriumoxalaat wordt vervangen, en de calciumnitraat door calciumsulfaat of -carbonaat. Dit in verband met het vochtaantrekkend vermogen van beide stoffen in de originele formule.

Die blauwe ster formule is trouwens best heel erg goed voor een metallic fueled blauwe ster.

Link to comment

Wat bedoel je precies met calorische waarde?

Mijn PVC poeder bevat 57% Chloride, maar Parlon bevat maar liefst 70% volgens Pyroguide, vandaar dat ik dacht dat het vooral om de chloride afgevende eigenschap ging van Parlon.
Bij mijn leverancier wordt juist PVC poeder aangeboden als een alternatief voor Parlon, en zal ook verder niet weten waar ik er wel aan kan komen in pure poedervorm.
PM's zijn welkom.

Link to comment
Wat bedoel je precies met calorische waarde?

Mijn PVC poeder bevat 57% Chloride, maar Parlon bevat maar liefst 70% volgens Pyroguide, vandaar dat ik dacht dat het vooral om de chloride afgevende eigenschap ging van Parlon.
Bij mijn leverancier wordt juist PVC poeder aangeboden als een alternatief voor Parlon, en zal ook verder niet weten waar ik er wel aan kan komen in pure poedervorm.
PM's zijn welkom.

Met calorische waarde bedoelen ze dat het ook dient als brandstof, dat er energie vrij komt tijdens de reactie. Bij parlon dus niet.
Link to comment

Het komt er op neer dat PVC met een oxidator wel kan branden, en parlon met een oxidator niet. Het kost te veel energie om de parlon te verbranden om de reactie op gang te houden, vandaar dat het ook als brandvertrager gerbuikt wordt (in schuimen en plaatmateriaal). Je kunt dat ook zien aan kleurencomposities met parlon, die bevatten altijd nog een andere brandstof. Composities met PVC juist vaak niet.

Link to comment
Met calorische waarde bedoelen ze dat het ook dient als brandstof, dat er energie vrij komt tijdens de reactie. Bij parlon dus niet.


Ah, dacht ik al, wou het alleen zeker weten.

Is het dan niet mogelijk om wel meer PVC toe te voegen om gelijk te blijven aan het percentage chloride, en er een brandvertrager aan toe te voegen om de vrijkomende energie van de PVC te compenseren?
Zo niet, ben ik bang dat ik een bron op 1 of andere manier moet zien te vinden... ;)

-EDIT-

Hoe zit het eigenlijk met de Rode gom? Ik beschik over Shellac, dit is toch wel bruikbaar in plaats van Rode gom? Edited by DKill_
Link to comment

Ik zou sioso die 70/30 verhouding wijzigen. Dit is gewoon veel te veel voor een ster, ten eerste omdat deze juist langzaam horen te branden, en ten tweede omdat deze in staat zijn veel grotere hoeveelheid atmosferische zuurstof op te nemen als andere statische composities. Zeker als je dan inderdaad ook nog eens met koperoxide en parlon gaat rekenen. Een 'algemeen kleurensysteem' lijkt wel makkelijk, maar geeft in de praktijk nooit het beste resultaat tov experimenteel juist bevonden composities. Rubi red en emerald green vind ik persoonlijk ook mooier dan Veline's rode en groene variant.

Link to comment

Persoonlijk zou ik nooit kleuren die direct uit zo'n systeem komen gebruiken, maar wel weer de kleuren die je krijgt door te mengen. Aqua blue bijvoorbeeld en turkoois, omdat deze kleuren toch vreemder zijn lijken ze vaak wel goed en verassend! Oranje en geel zijn bijna altijd wel goed bruikbaar, maar rood groen en blauw niet!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...