Jump to content
PyroForum.nl

Mijn eerste 4" cilinder shell

Recommended Posts

Posted

70 gram lift :D . Slechte pulverone neem ik aan?

Het was wel een mooi effect, spijtig genoeg een beetje laag. Mischien eerst eens wat kleine calibers?

Posted

Opzich wel een vet ding, je creert echt een gordijn van vonken.
Ik weet niet of het de bedoeling was dat het symmetrisch zou gaan breaken ?

Posted

maar 70 gram lift en dan nog zo laag, dan heb je zeker pulverone van green powder gemaakt ofniet? desalwelteplus een leuk vonkengordijn!

Posted

Mijn pulverone is gemaakt van 6 uur geballmillde meal (houtskool eerst 2 uur apart), met iets te veel dextrine (10%) en lage tot gematigde kwaliteit houtskool.
Een andere reden waarom ik meer gebruik en toch geen grote hoogte haal is mijn iets te korte mortier (50 cm), terwijl die toch 60 cm mag zijn dacht ik. Ik kan niet echt andere redenen bedenken waarom hij inderdaad niet hoog ging. (iemand?)
Mijn break was niet echt wat ik gepland had, dit werd duidelijk toen ik de shell na even zoeken terugvond en zag dat de eindstoppen er uit waren, en de rest van de huls intact.
Ik ga toch maar verder met gewone ronde shells.

Posted

Welk soort houtskool is dat? Als je wat meer had gemalen had die shell hoog genoeg geweest :D. Zeker met een can-shell.
Ik zou eerst eens wat werken aan je meal, want het is niet goedkoop om je lift te testen met 4".

Posted

Meer gemalen? Natuurlijk heb ik wel een behoorlijk oneffeciente kogelmolen maar is er niet een bepaald maximum dat je kan bereiken met een kogelmolen? Nu je het toch ter sprake brengt, zou ik anders eens om de 4 uur, gedurende 16 uur millen, om de kwaliteit te vergelijken. (ik mill met een zelfgemaakte mill, diameter 13 cm, toerental 1,5/s, 1/3 gevuld met glazen knikkers, totale inhoud 3L)
Mijn houtskool komt van hoofdzakelijk populier.
Ik heb thuis wilgen zat, en ik woon naast een dennebos, dus kan ik wel gemakkelijk aan goede kwaliteit houtskool geraken.
Mijn shell was ook in diameter 2 mm kleiner dan de mortier, is dit te veel?

Posted (edited)

Ik zou eens wat wilgenhoutskool maken als ik jou was.
Dit goed fijn millen en vervolgens 9 uurtjes een 100 gram meal batch in je kogelmolen doen.
Dan heb je retesnelle pulverone, je kan zo 3 procent dextrine toevoegen, dat is wel goed.
Dan zou ik bij je volgende shell een flash booster doen, bij een 4inch zo 6 gram GD en als je een 3inch maakt zo 4gram GD flash.
Om die mortier zou ik me niet echt zorgen maken dat is wel in orde..

Edited by Deca
Posted

Zelfs met bbq houtskool zou die shell nog hoger moeten gaan hoor, dat spul wat ik altijd gebruikte gaf een cilinder shell echt wel een dikke schop de lucht in. 14% onder een can shell schoot hem al veel te hoog voor de effect breedte ervan.

Posted

Ik ben wilgenhoutskool aan het maken as we speak, op 2 verschillende methoden:
-een oude melkbus gevuld met wilgentakken (een kg of 10)
-een vuur gemaakt met een soort stolp erboven (15 kg ofzo)
straks eens kijken naar het resultaat, testen volgen nog!

Posted (edited)

Sorry voor de dubbel post, er is hier precies wat misgelopen.
Zonet even gekeken, de yield zal niet veel zijn maar ik heb toch meer dan 5 kg houtskool gemaakt :D

Edited by shithousekiller
Guest Goner
Posted

Natuurlijk is dat zo! Er zit altijd nog veel water in het hout dat verdampt, ook mineralen en dergelijke willen nog eens verdwijnen/ ontleden, hierdoor zal het gewicht van het resultaat erg teruglopen!

Maar alsnog is 5 kg erg weinig, bij mij werkt het altijd beter om kleine batches te maken, is ook makkelijker te controleren en dergelijke!

Posted (edited)
Natuurlijk is dat zo! Er zit altijd nog veel water in het hout dat verdampt, ook mineralen en dergelijke willen nog eens verdwijnen/ ontleden, hierdoor zal het gewicht van het resultaat erg teruglopen!

Maar alsnog is 5 kg erg weinig, bij mij werkt het altijd beter om kleine batches te maken, is ook makkelijker te controleren en dergelijke!

De yield kan me niet veel schelen, ik heb nog tientallen knotwilgen waar dat van kwam, ook heb ik er geen gedacht van met hoeveel ik begonnen ben, het waren slechts schattingen.

Zie de bijlage voor m'n eerste 10g batch, 6 uur gemilled wilgenhoutskool (75/10/15) zuiver zwavel en geen zuivere KNO3
ik had wat problemen met m'n aansteker, zoals je ziet :D, dit is ook mijn slechte lont die ik ooit eens gemaakt heb en nu alleen voor zo'n dingen gebruik.
Verder ziet het er mooi uit vind ik, toch een van de betere batches die ik gemaakt heb.
TITLE01.avi Edited by shithousekiller
Posted
Die pulverone ziet er best wel goed uit :D (ook voor maar 6uur gemalen te hebben)
Maar het is tenslottte ook wilg hé

Het is nog maar meal hoor, de pulverone ervan will blow your mind. Hoop ik :D
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...