Jump to content
PyroForum.nl

Uv Verf


sueno

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik heb een poosje geleden een zooi uv leds aangeschaft, maar ik weet eigenlijk niks nuttigs ermee. Toen dacht ik dat het misschien wel leuk was om ze in mijn computer te zetten.
Weet er iemand een recept om uv verf te maken want om het te kopen is een beetje duur, én het is natuurlijk leuk om zoiets zelf te maken.

Alvast bedankt,
gr. sueno

Edited by sueno
Link to comment

Fluorsceine lijkt me een goede om mee te beginnen. Dit los je met een klein beetje soda op in warm water, en damp je vervolgens voorzichtig in. Het fluoresceert geelgroenig als het beschenen wordt met blauw, violet of UV licht. Het natriumzout ervan is ook te koop, maar daar heb ik geen bron voor momenteel. Dat scheelt je de stap met het oplossen en indampen.

Verder heb je nog dingen als terbium 'doped' strontiumaluminaat, fluoriet (calciumfluoride) en een aantal andere stoffen die niet heel erg haalbaar zijn zonder degelijk laboratorium. Ik geloof dat Nitroglycerin er een werkstuk over had gemaakt trouwens, wellicht kan hij je meer vertellen.

Link to comment

Een goedenavond, ik kom ook eens uit mijn winterslaap zetten nu ik mijn naam hoor vallen. Ik heb inderdaad de nodige ervaring met fluorescentie etc.

Miech heeft inderdaad een mooie optie gegeven, een die ik zelf ook meteen zelf zou geven. Fluoresceine, als je het spul niet kan vinden op het internet kan een opticien altijd nog uitkomst bieden. In de vormen waarmee ik heb gewerkt licht het onder UV van 366nm (je leds zullen zo'n 400nm zijn, maar dat werkt ook prima) felgroen op. Miech heeft er ook al bij staan hoe je het kan aanbrengen.
Twee andere DIY stoffen, die heel mooi blauw fluoresceren zijn aesculine en kinine. Aesculine zit in de takken van kastanjebomen. Zoek eens een kastanjeboom en snijd er een takje vanaf die iets langer is dan een glas waar je het in wilt zetten. Maak de bast eventjes met je handen en wat wc-papier schoon, vul het glas met kraanwater, zet de leds aan en verduister de kamer. Nu zet je het takje erin en kijk op welke wijze een fluorescerende wolk aesculine in het glas verschijnt.
Als verf is het niet echt lang te gebruiken, gezien het hydrolyseert. Maar bijna dezelfde kleur heeft kinine.

Kinine zit in tonic, daarom heeft tonic als je er goed naar kijkt zelfs in gewoon licht een heel heel zwakke licht blauwige kleur. Als je de light variant indampt houd je een wat kleverige licht gele vaste koek/stroop over, wat zoetstoffen en de rest van de rommel die ze er bij gooien. Dit spul zou je goed kunnen gebruiken als blauwe UV verf. Ik zou het gewoon eerst indampen en daarna met een beetje water aanlengen zodat je het ergens op kunt kwasten. Het makkelijkst is om de hele boel eens in de warme zon zetten (als er eens een dag is) en anders gewoon in een groot glas de maximale hoeveelheid indampen. In een bekerglas van 100 ml heb ik ongeveer een aanslag verkrengen van 0.5 mm, maar erg sterk fluorescerend.

Verder hebben de olieververs misschien baat bij oorsmeer. Ik en mijn collega hebben onafhankelijk van anderen geconstateerd dat oorsmeer evenals fluoresceine groen oplicht onder UV. Dus, als je een goede producent bent, of zelf wat adresjes hebt kun je het altijd proberen. :P

Die anorganische zaken zoals aluminaten, zinksulfide etc hebben allemaal een coating van europium of een ander exotisch element. Deze coating zorgt voor de fluorescentie en is niet 1-2-3 aan te brengen, daarvoor zul je echt de pigmenten moeten kopen, maar die zijn wel in omloop tegen idiote prijzen. Als laatste heb je nog zaken als rhodamine b en rhodamine 6G. Het werkt geweldig, rhodamine B is rood en 6G licht geel. Er zijn nog veel meer complexe cyclische structuren die zorgen voor de lumineuze activiteit van een molecuul. Ze zijn duur, moeilijk te vinden en vaak ook niet bepaald gezond. Beter om dat achterwege te laten.
NB: Rhodamine B en -6G geven bij verbranding ook gekleurde rook, dus als je het kan kopen, koop het! Als je er in ieder geval baat bij hebt.

Edited by Nitroglycerin
Link to comment
  • 1 month later...

Goedenavond,

Weer een tijdje niet op PF geweest ivm school :P. Ik had dus even een momentje en besloot om eens te gaan kijken in het Uv Verf topic. Daar zag mijn oog de interessante bevindingen van nitroglycerin. Daar heb ik natuurlijk wat aan en ga ik zeker een keer proberen, zeker met dat tonic. Bedankt NG.
Wat me trouwens ook opviel is dat bepaalde soorten wasmiddel (ik weet even niet welk merk) ook flink oplichten onder uv, wat zorgt daar voor dan?
Oja, die leds zijn inderdaad 400nm.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ze verkopen ook wel eens van die 'geheimschrift pennen', die schrijven met inkt die je bijna niet kan zien en toch oplicht als je er met een UV lichtje (wat vaak in de pen zelf zit) op schijnt. Als je niet teveel nodig hebt lijkt het mij dat als je de pen openmaakt je de inktcardridge wel kan gebruiken als reservoir en daar dan een klein kwastje in stipt om te schilderen. Ik weet niet waar ze die pennen verkopen maar meestal hebben ze die wel bij een speelgoedwinkel.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Wat me trouwens ook opviel is dat bepaalde soorten wasmiddel (ik weet even niet welk merk) ook flink oplichten onder uv, wat zorgt daar voor dan?


Graag gedaan hoor. En over dat wasmiddel. Dat is de blekende stof die erin zit als ik het me goed herinner. Ik ken wel mensen die hebben een keer een beetje wijn gemorst op een blouse voor het uitgaan. En in plaats van een nieuw shirt, even wat bleek erop gedaan. Niets te zien, prico bello. Naar de discotheek: dikke vlekken, zoals mensen die altijd lijken te (her)kennen.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...