Jump to content
PyroForum.nl

Knalgas


cojonesm

Recommended Posts

Hier het topic over knalgas.

Ik heb de search gebruikt en zover ik weet bestaat er geen topic over knalgas.
Ik heb zelf de laatste tijd er een beetje mee geexperimenteert maar het lukt nog niet helemaal.

Wikipedia over knalgas:

Knalgas


Knalgas is een mengsel van de gassen waterstof, H2 en zuurstof, O2, in de verhouding 2:1. Knalgas is een explosief mengsel dat als het aangestoken wordt een reactie aangaat waarbij water ontstaat. Een klein reageerbuisje met knalgas kan zeer makkelijk worden bereid door het op zijn kop boven een een beker(glas) met iets aangezuurd water met daarin twee elektroden. Door de elektrolyse ontstaan dan de zuivere gassen waterstof en zuurstof.

Een klein buisje knalgas laten ontploffen is niet zo gevaarlijk, op mogelijk rondspringend glas na. In grote hoeveelheden is het gas - net als alleen waterstofgas in lucht - erg gevaarlijk


Wikipedia over het toestel van hoffman:


Werking Toestel van HoffmanHet Toestel van Hoffman is een apparaat waarmee je door elektrolyse water kunt ontleden in waterstof en zuurstof.

Het toestel bestaat oorspronkelijk uit drie verticale buizen die onderaan door een dwarsbuis verbonden zijn. De twee buitenste buizen zijn bovenaan door een kraan afgesloten en hebben onderaan een elektrode, oorspronkelijk van platina, tegenwoordig vaak van grafiet. De middelste buis is van boven open.

Door het toestel te vullen met water, dat geleidend gemaakt is door toevoeging van bijvoorbeeld KNO3, en vervolgens op de elektroden een stroom te zetten, zal na verloop van tijd zich boven de anode zuurstof, en boven de kathode waterstof ophopen. Als het toestel goed opgesteld is, is duidelijk te zien dat er twee keer zoveel waterstof als zuurstof geproduceerd wordt.

De aanwezigheid van het waterstof is vervolgens aan te tonen door de kraan boven de kathode te openen en er een brandend voorwerp bij te houden. Het waterstof zal met een typisch blafgeluid verbranden. De aanwezigheid van de zuurstof is aan te tonen door het langs een gloeiende houtsplinter te leiden; deze zal wit opgloeien.

In de afbeelding is de werking van het toestel van Hoffman uitgebeeld. De kleuring treedt op door een kleurstof die reageert op de zuurgraad, zoals methylrood, toe te voegen. Metylrood wordt rood als het aan een zuur wordt toegevoegd, en geel als het zich in een basisch milieu bevindt.

Aan de anode vindt de volgende reactie plaats:


Door de vorming van H+ is het milieu aan de anode zuur; het methylrood kleurt hierdoor rood.

Aan de kathode vindt de volgende reactie plaats:


Door de vorming van OH- is het milieu aan de kathode basisch; het methylrood kleurt hierdoor geel.

De pijlen geven de richting van de elektronenstroom aan.


( even erop klikken voor betere afbeelding)

Edited by cojonesm
Link to comment

Wij hebben dit apparaat vorig jaar in de chemie les gezien :D er is niet zo veel aan hoor en het duurt verschrikkelijk lang voordat je ook maar 10ml H2 hebt...
Je kan veel beter een metaal in zoutzuur gooien of een ander zuur, in een erlenmyer, ballontje erover en je hebt binnen enkele minuut een mooi waterstofballonetje. let op, de reactie word vaak onderschat, er treed enorm veel warmte op, dus gooi er niet heel veel Al in, beter enkele keren de ballon er af halen en opnieuw Al ingooien, mag ook gewoon propjes Al folie zijn.
Ik heb dit vroeger enkele malen gedaan en natuurlijk ook aangestoken :P . Tyneman heeft er een filmpje van in de Foto-Videosectie.
Dit is het principe van de crofty-bom ondingen. (laatst veel minder gezien, gelukkig).

Gr33tzz

Edited by dieselpower
Link to comment

Er staan filmpjes op het forum van mijn waterstof ballonnetjes. Niet iets om thuis in je schuur te doen.
Toestel van hoffman werkt erg goed hoor, je moet er alleen wel wat zwavelzuur inmikken en de stroom hoog genoeg zetten.
Knalgas gebruik ik ook regelmatig, maar dat is echt levensgevaarlijk!
Een aantal knalgasbelletjes in zeepsop knalt als een pistoolschot, en er komt een fikse druk vanaf. Je wil echt niet binnen 5 meter staan van een knalgasballon die aangestoken word.
Ik heb eens het belletjes proefje gedaan in een glazen bekerglas. Daar bleven alleen kleine stukjes van over. Sindsdien dus in het plastic. :D

Wat wel erg mooi is, maar ook fiks illegaal en gevaarlijk, is het maken van H2 in een fles. Dan op de fles een lichte vuilniszak. Deze als hij vol is dichtbinden en een (lang) lont eraan. Dan buiten lont aansteken en loslaten. Als ie hard genoeg stijgt lijkt het op een hele vette Lampare shell.

Link to comment

Toestel van Hoffman -> slangetje in bak met zeepsop. En als je een kleine hoeveelheid schuim hebt aansteken met een lange gloeiende spaander.

Let wel dat knalgas iets anders is dan waterstof, dus alleen met crofty+alu ga je geen knalgas maken, er moet ook nog de juiste hoeveelheid aan zuurtsof bij.

Link to comment

Ik neem twee cylinders, één met waterstof en één met zurstof. Aan beiden een slangetje, welke met een T stukje naar 1 slangetje gaan. Aan dat slangetje een pasteurse pipet. Dan draai ik de cylinders een heel klein stukje open, en luister ik of de verhouding ongeveer klopt. (Ja, misschien raar, maar ervaring leert rare truukjes)
Vervolgens het pipetje heel even in het bekerglas met zeepsop houden. Dan het pipetje wegleggen en een brandertje over de belletjes halen.
Soms daarna de verhoudingen nog iets aanpassen en BOEM!

Link to comment

HAHA, prachtig een fles O2 hebben we nog wel ergens staan (ik en mijn vader duiken)
en een beetje H2 is zo gemaakt :D .
Ik zal het eens proberen te maken, waarschijlijk na de examens, julie horen de resultaten wel.
Ps: wel raar dat je naar gas luisterd :P

Gr33tzz

Edited by dieselpower
Link to comment

Als jij pure zuurstof in je duikflessen hebt zitten zal je snel het loodje leggen. Damn, een duiker die niet weet wat er in zn flessen zit.
Spelen met gascylinders is gevaarlijk, knalgas is er gevaarlijk. Denk na en maak gewoon een waterstof ballonnetje, beter voor je gezondheid, echt waar.

Nog even voor de duidelijkheid en voor iedereen:
Knalgas is geen F&*%ing speelgoed!

Link to comment

Het is zeker geen speelgoed nee.
Het verbaasd me aan de ene kant dat dit niet zo populair is onder de crofty-bommen jeugd, het zal wel te moeilijk zijn.

Ik heb momenteel aan de onderkant van een fles 2 exact gelijk spijkers gedaan en met smeltlijm waterdicht gemaakt. En bovenop de fles een dop met daar een koppeling in en een slangetje eraan.
Ales werkt e.d alleen de verouding is niet goed. Dit probeer ik nog op te lossen met een kleinere of grotere spijker. Zal vanavond een foto posten.


Weet iemand wat deze persoon gebruikt als ''dingen'' waar de stroom doorheen gaat?

http://video.google.nl/videoplay?docid=-17...earch&plindex=6

Link to comment
Slopen uit een lege (onoplaadbare batterij), zo heb ik ze in ieder geval bemachtigd.

En corbon is koolstof he. :D


Hoe ''sloop'' ik dan veilig een batterij? En giftige gassen die dan vrijkomen?
Is er geen andere manier om er aan te komen?

En hoe zien die eruit zoals een potloodvulling? Edited by cojonesm
Link to comment

Handschoentjes aan en openzagen. :D
Giftige gassen is bullshit, en zolang je de inhoud niet gaat zitten opvreten is het gewoon veilig om zo'n batterij open te maken.

Let wel, uit het type dat ik aangaf kun je 3 staafjes halen, er zitten namelijk 3 aparte batterijen in zo'n blok.

Die staven zijn een heel stuk dikker dan een potloodvulling, ik schat een mm of 5.

Edited by Treelover
Link to comment
Handschoentjes aan en openzagen. :D
Giftige gassen is bullshit, en zolang je de inhoud niet gaat zitten opvreten is het gewoon veilig om zo'n batterij open te maken.

Let wel, uit het type dat ik aangaf kun je 3 staafjes halen, er zitten namelijk 3 aparte batterijen in zo'n blok.

Die staven zijn een heel stuk dikker dan een potloodvulling, ik schat een mm of 5.


Ik heb nu 3 zilveren dikke batterijen wat moet ik daar mee doen?
Link to comment

Een prettiger alternatief zijn de vlamboog-laselectrodes. Ik heb deze vroeger veel voor electrolyse-exprerimenten gebruikt. Dit zijn 30 cm lange staafjes met 5 mm doorsnede, met een flinterdunne koperen coating, dat je er zo afpelt. Voor een beter resultaat na het pellen wel even in de lijnolie zetten en vacuum trekken. :D

Daarnaast is acetyleengas voor zulke (stompzinnige) gasexplosies een veel beter alternatief, omdat de hoeveelheid zuurstof bij de verbranding ervan minder kritiek is. Nadeel is de hogere dichtheid, waardoor je ballonnetje niet meer stijgt.

Edited by Leander
Link to comment

Uhm, let er wel op dat als er iets statisch geladen kan zijn dat het wel een ballon is. Volgens mij zijn er speciale sprays te koop waarmee je dit probleem tegen gaat, en als je elektrolyse erg kort duurt kan je ook gewoon de ballon van binnen bevochtigen.
Ik raad absoluut af om een droge/onbewerkte ballon met knalgas te vullen!!!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...