Jump to content
PyroForum.nl

Calciumhypochloriet


flamekeeper

Recommended Posts

Hoi mensen, hier weer eens een post van mij.

Mijn ouders hebben een tijdje terug een zwembad gekocht, hierbij zat een emmer met calciumhypochloriet. Ik heb gezocht op internet en kon niets vinden.

Nu ben ik BiNaS eens aan het doorbladeren geweest en stond er dat hypochloriet het negatieve ion ClO- was. Zijn hier leuke/interessante dingen mee te maken zoals compo's of misschien Ca2+ClO-2 omzetten naar een Chloraat of Perchloraat.



MVG Bas

/EDIT: Sory voor de domme vraag, toen ik hier ging zoeken vond ik dat er al een paar posts over hypochlorieten gedaan waren. Dit topic kan wat mij betreft gesloten/verwijderd worden.

Link to comment

Allereerst is het Ca(ClO)2, wat jij opschreef is calciumchloriet.
Je kunt het waarschijnlijk elektrolyseren tot calcium(II)chloraat, maar een perchloraat zal niet lukken omdat het chloraat te slecht oplosbaar zal zijn. In een compositie zal het een naar oranje neigend rood geven.

Verder kun je het gebruiken om chloor uit te winnen, mocht je daar behoefte aan hebben.

Link to comment

Waarom in godesnaam omzetten naar chloraat, dat kun je met chloriden ook doen. Hypochloriet is daar te kostbaar voor in mijn ogen. Het is wel leuk voor de genen met interesse in chemoluminescentie om er singlet zuurstof mee te maken. Zuurstof wat rood licht uitstraalt.

Een gram a twee gram hypochloriet (poeder!) in een bekerglas, daar 15 ml waterstofperoxide 30% bij gooien en je krijgt voor ongeveer een kwartseconde rood licht uit je glas. Doe dit wel in volledig duister, gezien je het anders niet ziet.
Dit experiment in een ander solvent uitvoeren kan zorgen voor een veel langere lichtemissie dan gewoon water. Door bijvoorbeeld D2O is de levensduur van een singlet zuurstof atoom ongeveer anderhalf maal de waarde van zuurstof, echter is dat bij freon al (ik meen) duizend keer zo lang. Ik zou wel rekening houden met eventuele racties met peroxiden en chloorcompounds, dus ga er nou niet aceton bij gooien omdat dat voor een langere levenstijd van het singlet zuurstof atoom zorgt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...