Jump to content
PyroForum.nl

Magneetroerders


Guest meatyke

Recommended Posts

Guest meatyke

Ik maak hier een nieuw topic over magneetroerders aan, omdat ik er nog geen topic over vond.
Je kan ze kopen, maar ook zelf maken. Als je ze koopt, dan kan je heel wat geld neertellen, als je ze
zelf maakt, niet. :D

Ik heb er vandaag eentje gemaakt. Met succes! :P
Helaas wegens upload problemen kan ik de foto's niet uploaden. Maar goed.

Hebben jullie ervaringen met magneetroerders, de werking, etc?

Edit: Ik heb de foto's op yourfilehost geupload:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=IMG_0041.JPG

Link to comment
Guest meatyke

Ik heb de mijne eerlijk gekocht hoor. :P
En ik meen het! :D

Een 'echte' magneetroerder is natuurlijk vele malen beter. Vooral ook met die Hotplate en al...
Maar wat heeft hij ongeveer gekost dan? (Kan beetje onbeleefd overkomen.) :P

Link to comment

Grappig dat je daar nu een topic over opent, want ik was hetzelfde van plan. Ik had gister van Conrad al mijn spulletjes gekregen om de mijne in elkaar te zetten. Helaas draait mijn motortje veel te snel. Ik heb het proberen te regelen met een potmetertje, maar die werd veel te heet, en mijn magneet is anders gepolariseerd zodat mijn roervlo rechtop gaat staan dansen in plaats van netjes ronddraaien... Kortom ik heb er wat probleempjes mee.

Ik heb er echter wel veel ervaring mee, want ik werk er dus dagelijks mee in een lab. Ik moet er niet aan denken om zelf alles drie uur lang (of soms zelfs 24 uur) te gaan staan roeren.

Wat voor magneet heb jij gebruikt Meatyke (ik zie wel dat het twee halve ronde zijn, maar waar heb je ze gevonden, en wat kostten ze)? En wat voor motortje (idem)? En hoe regel je de snelheid van het kreng?

Ik ga morgen mijn motortje vervangen door een technisch lego motortje, kijken of dat beter werkt. Mijn roervlo is nieuw, en weet je wat dat ding kostte? E3,20 :P

Link to comment
Guest meatyke
Wat voor magneet heb jij gebruikt Meatyke (ik zie wel dat het twee halve ronde zijn, maar waar heb je ze gevonden, en wat kostten ze)?


Als je een radiowekker sloopt, en bij het luidsprekertje daar de magneet weghaalt, deze hebben een sterke
aantrekkingskracht. Dan is het een soort van ronde, en dat slaag je gewoon in twee.

En wat voor motortje (idem)? En hoe regel je de snelheid van het kreng?


Dat motortje is een ventilatortje op 220V, daar heb ik de 'wieken' vanaf geslepen zodat je alleen het de 'as' van de ventilator overhoud, daar maak je een kast rond zodat alleen die as zichtbaar is. dan lijm je aan de as een houten plankje (in mijn geval hard plastic) en op dat plankje lijm je je magneten op de juiste afstand van elkaar. Dan pak je een stuk hout, je boort er een gat in met een klokboor, zodat je as met het houten plankje en je magneten er inpassen, en dan bekerglas ofzo pakken, roervlo erin, en hupsakee! :P
De snelheid kan ik regelen met een soort transfo, die ik trouwens ook voor mijn kogelmolen gebruik.
Ik zet hem altijd op stand 2, als ik hem op stand 3 zet, draait hij veel te snel en gaat mijn vlo dansen in mijn bekerglas. Waardoor hij eigenlijk niet meer roert/mengt.

Hopelijk heb ik genoeg informatie gegeven, zo niet, vraag maar wat je moet weten!
Hopelijk krijgen jullie nu een ander beeld over de 13 jarigen pyro-ers! :D
Link to comment
De snelheid van een computer fan ga je niet regelen door er minder voltage op te zetten denk ik, dat werkt tot enig moment maar daarna stopt het motortje er mee. Je moet een motor hebben met variabele snelheid.
Een computer fan kun je prima op bijvoorbeeld 5v hangen, (wordt ook gedaan in pc's om ze stiller te maken) en dan draait hij gewoon netjes rond, maar dan wat trager.

Ik heb ook een magneetroerder gemaakt, een tijd terug. Van een 8cm fan, een paar neodymium (?) magneten uit een oude harde schijf, en een stukje plexiglas.

Resultaat:


Hij is ook al een paar keer goed van pas gekomen. Damn handige dingetjes inderdaad.
Link to comment
Guest meatyke

Je kan mss een soort ovalen ijzeren ding maken, alleen die zijn niet bestemd voor zuren.
Je kan ook eens bij labstuff kijken. Ik dacht ongeveer 2.5€ voor een roervlo van 3 cm.

...

Greetz Meatyke

Link to comment
Guest Richard

Een simpele manier voor het maken van een goede roervlo is:

Je zaagt een stukje M5 draadeind af en coat deze met NC lak. Dit is voor de meeste doeleinden wel te gebruiken.

Link to comment

Ik kan ze ook wel voor je kopen, E3,20 voor één van 3 cm nieuw. Of als je hem zelf maakt, kun je hem volgens mij het best coaten met PVC lijm in plaats van NC-lak of latex. PVC lijm wordt keihard, en PVC lost vrijwel nergens in op wat jij waraschijnlijk in je kast hebt staan (tenzij je THF hebt ofzo natuurlijk)...

Link to comment
  • 3 weeks later...

Zou je misschien de foto's opnieuw kunnen uploaden.
Ik snap er niet zo veel van, maar het lijkt mij wel handig om te hebben als het makkelijk te maken is.
Hoe blijft de maatbeker op het plaatje staan? En wat hebben magneten er mee te maken? Ik heb zo gevoel dat die twee vragen iets met elkaar temaken hebben maar dat kan ik fout hebben. Kan iemand mij het verduiderlijker.
Ik had gekeken op internet hoeduur zo'n ding is en vind het toch wel heel prijzig.

Link to comment

als ik het goed begrijp zit het zo, dat je met 1 magneet op een draaiend voorwerp onder je bekerglas, met daarbij wat afstand. Een stukje 'ijzer' (ik wil hier geen roer-vlo mee beledigen!!) rond laat bewegen in je bekerglas, verbeter me alsjeblieft als ik fout zit!
Op deze manier laat je dan vaste stoffen goed mengen met vloeistof of 2 vloeistoffen met elkaar?

greetz,
Stainz.

Link to comment

dat had ik inderdaad ook gelezen, maar daar wordt ik niet heel veel wijzer van.. :P
Ik ben nu even een klein ontwerpje aan het tekenen, zodra die af is edit ik deze post even of maak een nieuwe aan, denk dat het de eerste wordt en dan hoor ik wel wat jullie er van vinden..

greetz,
Stainz

EDIT:

Link to comment
  • 1 year later...
Guest drunkenmonkey
Een computer fan kun je prima op bijvoorbeeld 5v hangen, (wordt ook gedaan in pc's om ze stiller te maken) en dan draait hij gewoon netjes rond, maar dan wat trager.

Ik heb ook een magneetroerder gemaakt, een tijd terug. Van een 8cm fan, een paar neodymium (?) magneten uit een oude harde schijf, en een stukje plexiglas.

Resultaat:


Hij is ook al een paar keer goed van pas gekomen. Damn handige dingetjes inderdaad.

Vet ! :lol: Ga ik straks ook aan beginnen.. Heb alles toch al in mijn bureau liggen :) .
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...