Jump to content
PyroForum.nl

Opslag Chemicaliën

Recommended Posts

Posted

Omdat er volgens mij nog geen (iig almeneen-) Topic over was:

Ik heb sinds een paar weken een kast waar ik nu al mijn chems in bewaar (60x40x180), met
daarin 4 "planken" wat dus 5 "verschillende ruimtes" geeft...
Ik heb echter nog geen standaard indeling voor de kast, o.a. omdat de veiligheidskaarten
zeggen dat je zo'n beetje alle stoffen apart van elkaar moet houden...
(Ik ga er tenminste van uit dat je "stoffen die vermeden dienen te worden" niet bij elkaar opslaat)

bijv.
Zwavel: o.a. "Acetyliden, Oxyderende agens, Carbiden, Metalen, Nitraten, Peroxiden"
KMnO4: o.a. "Zuren, Zwavel, Alcohol, Ontvlambare stoffen, Waterstofperoxide"
aluminiumpoeder: o.a. "Zuren, Alcohol, Oxyderende agens, Nitraten"

Zoals 't er hier staat zou ik die drie stoffen dus al apart moeten opslaan...
Mijn vraag is dus of je bepaalde stoffen toch (verantwoord) naast/bij elkaar kan opslaan zonder dat dit risico's geeft (dit ook i.v.m. de blauwe petten, mochten ze de kast ooit te zien krijgen).

...en of er stoffen zijn die je überhaupt niet in dezelfde kast zou kunnen opslaan (niet de meest exclusieve chems natuurlijk :) )

Daarnaast ben ik natuurlijk ook benieuwd of/hoe jullie evt. de chems in "groepen" opslaan...

Posted

Je kan het best je stoffen per klasse/soort...whatever groeperen.

Dus je zuren bij elkaar op 1 schap, je basen op een ander. Solventen, alcoholen en dergelijke kan je dan ook weer op een ander schap zetten. Overige vaste stoffen zoals metaalpoeders, oxidators, ... kan je mits goed opgeslagen ook wel kwijt op hetzelfde schap. Voel je je daar niet veilig bij kan je ze nog apart zetten, je kan eventueel nog betere scheidingen maken door er soorten bakken of plaatjes in te plaatsen die je schappen onderverdelen. Zuren zou ik trouwens onderaan in de kast zetten en zo naar boven werken. Je moet zien welk het gevaarlijkts zou zijn als het begint te lekken.

Je kan ook best voor een soort poreus zandachtig iets zorgen en dat op je lades strooien zodat wanneer er toch iets begint te lekken of wanneer je iets morst dat het door het zand opgenomen wordt zodat het niet ver weg kan en geen kwaad kan doen. Zo is het ook veel makkelijker op te kuisen. :)

Als je alles zo opslaagt is het veilig en goed genoeg. Zorg gewoon voor goed afsluitende potjes, dozen en flessen. Als er bepaalde stoffen zijn die echt niet bij een andere stof mogen, zorg dan dat deze ver uit elkaar staan. ;) Je kan eventueel nog ergens een kleiner kastje op de kop tikken waar je dan je 'moeilijkere' chems in opslaagt. Degene die je bijvoorbeeld niet kan opslagen met een hele resem aan stoffen of die beginnen te lekken of iets dergelijks.

Op deze manier mogen er dus niet al te veel problemen zijn. Je kan nooit alles perfect veilig en makkelijk opslagen en je moet sommige veiligheidsregels met een korrel zout nemen. :P Als de "blauwe petten" toch mochten langskomen dan gaan ze toch eerder zien naar wat je hebt staan dan hoe het opgeslagen is. Natuurlijk zullen zij ook wat geruster zijn en zal het ook beter zijn voor jou als je alles mooi en veilig hebt opgeslagen. Voor hoever het mogelijk is toch, ze zullen bijvoorbeeld waarschijnlijk nooit al die chems graag in dezelfde kast zien staan. :)

• 1 month later...
Posted

Die manier van opslaan gebruik ik ook in mijn kast(je) maar ik heb een aantal chemicaliën binnen gekregen laatst in plastic zakjes, soms hoor ik mensen dat je bij sommige winkels van die chemicaliën containers kan kopen, maar bij wat voor soort winkel hebben ze deze in niet te grote maten.. ?
(ik vraag niet naar een bron, maar naar een soort winkel. dat mag toch hopelijk wel)

Posted
(...) bij wat voor soort winkel hebben ze deze in niet te grote maten?
Bij winkels waar ze chemicalien verkopen misschien?

Ik houd mijn spullen gescheiden in curverboxen, waarbij vloeistoffen, oxidatoren en reductoren van elkaar gescheiden zijn. Zuren en basen in oplossing staan wel gewoon bij elkaar, maar omdat ik eigenlijk alleen NaOH als opgeloste base heb lijkt dat me geen probleem. De licht ontvlambare vloeistoffen krijgen binnenkort ook een eigen doos, want sommige reageren me wat te graag met zuren.
Voor de gemiddelde hobbyist lijkt dit me een voldoende veilige opslag.
Posted

Ik houd mijn spullen in zalfpotten van de apotheek. Dat zijn van die witte potten. Ze zijn hier zeer geschikt voor, zeker omdat ze er speciaal voor gemaakt zijn...

Posted
Ik houd mijn spullen in zalfpotten van de apotheek. Dat zijn van die witte potten. Ze zijn hier zeer geschikt voor, zeker omdat ze er speciaal voor gemaakt zijn..

En die koop je gewoon in de apotheek neem ik aan :P ik ga het eens proberen.
Bedankt in ieder geval
Posted

Mijn apothekers zalfpotten die ik gebruik waren varierend in grootte tussen de 0,50 en 1,65 euro. Ze zijn echter wel heel stevig en je kunt ze de rest van je leven gebruiken. Ik zag dus niet in waarom ik ze niet zou kopen. Je kunt ze gewoon bijvullen, dus heel lang gebruiken. En aangezien chemicalien vaak ook best duur zijn, kan die euro er ook nog wel bij...

Posted

Nog een kleine wel nuttige toevoeging aan dit topic: een bestandje met alle gevarensymbolen in printbare vorm. De afbeeldingen zijn 2.5 bij 2.5 cm. Als je ze op een stickervel uitprint, kun je ze ook nog meteen zonder lijm op je vepakkingen plakken. (Wel eerst uitknippen natuurlijk)

Edit: Bij sommige mensen kan het openen van het bestand wat tijd kosten, omdat er 70 plaatjes per pagina in zitten.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...