Jump to content
PyroForum.nl

Chrysostomos


Nightkiller

Recommended Posts

Hey Guys,

Het is bijna zover, chrysostomos (laatste jaar) valt voor ons op 26 januari en kwil er goed op voorbereid zijn.
Het plan is om een grootte rookbom van 10l te maken (sucrose+KNO3 50/50). Dan dacht ik ook een stinkbom te maken maar ik denk dat ik voor die stinkbom niet snel genoeg ben begonnen omdat het een maand moet staan.

Dus zijn er nog andere methodes om echt een stinkende geur te verspreiden? Ik kan aan veel chemische stoffen geraken want men pa heeft een labo :P


Btw als nog iemand ideetjes heeft om te doen zeg dan maar :D


Bedankt!

Link to comment

Koop online een klompje telluur, dat kost ongeveer 1.50 per gram inclusief verzendkosten. Maak hier een zout van door het te laten reageren met een metaal, bijvoorbeeld natrium. Maar er zijn meer manieren om er een zout mee te maken. Zorg dat je een niet giftig positief ion hebt en doe dan een korreltje ter grote van een zoutkorrel (1x1mm) door je drinken. Of door iemand anders zijn drinken natuurlijk. Hierna zul je ongeveer 3-4 maanden naar knoflook rieken, maar dan ook echt rieken!

Link to comment

Zeg maar rustig dat je jezelf, en anderen dan de dood in jaagt of in behoorlijk gevaar brengt. H2S is giftiger dan HCN dacht ik. Bij zo'n 150 tot 600-700 ppm wordt je reukorgaan verlamd (afhankelijk van de tijd), en in een hele korte tijd in een ruimte boven de 1000ppm te zitten ga je dood als het goed is. Het zal allemaal ongetwijfeld wel in een msds staan als je even googled.
Verder doen thiolen het vaak wel goed.
Maar als jij dus even gaaf denkt te zijn door een hele vuilniszak aan H2S gas te maken, is er een aanzienlijke kans dat je in de krant komt. In een redelijk grote kop, of op de rouwadvertenties. Ik zou een onschadelijk thiol maken of, een telluride.

Link to comment

Oei wist niet dat het zo gevaarlijk was! Bij chemie hadden we een keer H2S gemaakt als neven product en toen werd er niets van gezegt!

Thx zal me dan eens verdiepen in die thiol en telluride.

Trouwens die telluur ziet er ook behoorlijk giftig uit, zeker als het dan toegedient wordt via eten :s!

thx

Link to comment

Mensen moeten een keer goed nadenken, natuurlijk is H2S giftiger dan HCN, alleen dat is in statische tests, dat slaat vrijwel nergens op. Met een vuilniszak H2S zit je veilig hoor.

Theoretisch gezien ga je dan ook dood aan een scheet.

En nee, telluur is niet super giftig. En zeker niet in de hoeveelheden waarin we hier over spreken. Dit gaat over enkele miligrammen.

Link to comment

Iemand met een zeer goede theoretische kennis zou ook moeten weten dat je een metaalpoeder niet kunt vervangen door een oxide. Tip: Pak een lepel en een vijl, en vijlen maar.

Verder kun je een beetje water, gist, en een theelepel zwavel (toch?) in een reageerbuis doen, dan vormen er thiolen als het goed is, en kun je de volgende dag al niet meer erbij in de buurt komen. En het is lang niet zo giftig als H2S.

Link to comment

Dat klopt, en de eerste keer was ik zo stom om het binnen te doen :P . Gelukkig was het een kleine hoeveelheid. Het best werkt een suikeroplossing van ongeveer 30-35 graden, met een zakje broodgist (of een ander ondergistende soort, want zwavel zinkt) en een eetlepel zwavel. Zorg dat de CO2 weg kan, anders gaat het gist dood, maar zorg ook dat er geen zuurstof bij kan komen, want dan vermenigvuldigt het gist zich alleen.

De makkelijkste stinkbom vind ik zelf ijzersulfaat in zoutzuur. Hierbij ontstaat (alweer) H2S, ijzerchloride en vast nog wel iets met zuurstof (ben ff lui).

@mr. stijntje: Een paar flinke scheppen suiker in het water willen ook wel helpen, anders is er niks om te vergisten :D

PS: Was er trouwens niet al een topic over stinkbommen..?

Edit n.a.v. eerst post: Een rookbom met ammoniumnitraat/suiker lijkt me een beter idee. Dat is veiliger en geeft meer rook.

Link to comment
Edit n.a.v. eerst post: Een rookbom met ammoniumnitraat/suiker lijkt me een beter idee. Dat is veiliger en geeft meer rook.


Ik heb al 20 kg KNO3 dus ga het met dat moeten doen :P
Miss doe ik wel de parrafine erbij (heb ik nog geen ervaring mee) schijnt dat het meer geeft als de normale KNO3+Suiker
Link to comment
  • 4 months later...

Ik heb me een tijd beziggehouden met het maken van fakkels. Ik zocht de kaarsen ik gebruikte voor te smelten vaak in kerken en vroeg ik achter zogenaamde 'stompjes' en restanten en ik kreeg die vrijwel altijd mee. Ik ben ook ooit bij een hobbywinkel gaan informeren achter paraffinne en ik meen mij te herinneren dat een zak van 5KG al gauw 16,50€ kost. Misschien is het toch interessanter om volledig witte paraffinekaarsen van een kerk te nemen nadat je ze van de al dan niet verbrandde lonten hebt ontdaan.

Het hangt er natuurlijk allemaal een beetje vanaf hoeveel je wilt uitgeven aan een rookbom, hoeveel je er wilt van maken en wat je budget voor andere dingen is.

Link to comment
  • 4 months later...
  • 3 months later...

Ik wilde wel eens horen bij alle Belgen hier op het forum wat hun plannen zijn voor chrysosthomos. Dit jaarlijks terugkerende feeste voor de laatstejaars van het secundair onderwijs houdt elk jaar weer de gemoederen gespannen met de hoop dat er niks té erg gebeurd. De gebruikelijke rookbommen (die van de winkel), vuurpijlen en knalmatten zullen ook dit jaar weer van de partij zijn. Maar zijn er eigenlijk mensen die specifieke, iets minder brave plannen hebben?

Van de mensen die chrysosthomos al hebben gehad zou ik wel eens willen weten wat deze hebben gedaan.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...