Jump to content
PyroForum.nl

Cola-Mentos


Sjaaktrekhaak

Recommended Posts

Best grappig... alleen er zijn er al echt ontzettend veel van op internet.

Maar als er nu toch een topic over is: Wie weet welke stoffen er nou reageren? Mijn Biologielerares dacht: Calciumcarbonaat en dat zou ontleden: CaCO3 -> Ca + C + CO2 zoiets... weet iemand dit !?

Jurrrrr

Link to comment

Donders, das 'n foute foute beredenatie. :)

Arabische gom zorgt er voor dat CO2 niet meer kan worden opgenomen en moet er dus allemaal uit.

Trouwens even over die docent. Dan zou het nog natriumcarbonaat zijn wat door het proton (zuur) waterstofcarbonaat zou worden wat weer ontleedt omdat carbonaat basisch is en H+ zuur veroorzaakt, en dat klopt ook niet. Want dat gebeurt in "normale cola".

Calciumcarbonaat is niet /slecht oplosbaar.

Link to comment

Ja zoiets ongeveer.
In menthos zit arabische gom, als CO2 daarmee in aanraking komt dan gaat het van opgelost naar gasvorm en daardoor begint dan de CO2 te "ontsnappen".
EDIT: Ik lees net dat dat ook was wat Nitro zei, maar ikzelf had het niet van hem maar van wikipedia, waar ik ooit arabische gom opgezocht had en daar stond het erbij.

Link to comment
  • 2 months later...
Ik heb in de krant gelezen (DS) dat het juist het oppervlakt van de mentosbol is waarop de koolstofdioxide bubbeltjes zich zo makkelijk hechten.
Dus waarschijnlijk is hier niets chemisch aan, bewijs als het afgegaan is zijn je mentosbollen nog in perfecte staat.


Ja , ik heb dit artikel ook gelezen , maar ik vroeg me dan af waarom ze cola (light) gebruikten dat toch redelijk duur en plakkerig is , en waarom niet gewoon spuitwater?Leek me een beetje raar :angry: ...
Link to comment

Ik denk niet dat uit het experiment van mythbusters het klaar en duidelijk is waaraan of aan welke stoffen het ligt, misschien wel dat het ook met deze stoffen lukt of deze misschien zelf nodig zijn voor dit effect. In de wetenschapswereld zijn ze het er nog altijd niet over eens en er is nog altijd geen algemeen resultaat dat iedereen aanvaard. Waarschijnlijk ook omdat dit niet echt een onderzoek is waar de meeste onderzoekscentra of overheden zich mee willen bezig houden of financiëren. Wel zijn ze het over veel dingen eens, al de bovengenoemde effecten spelen zeker een rol. (behalve dan die chemische reactie :angry: )

Link to comment
Ik weet niet meer exact welke aflevering het was maar in mythbusters hebben ze het een keer getest.
Het was de combinatie van Arabische Gom, CO2, Aspartaam en cafeïne. Vandaar cocacola light, aangezien dat aspartaam bevat.


Neen , het gaat ook met gewone cola , en ik denk niet dat gewone cola aspartaam bevat...
Link to comment
  • 2 weeks later...

Aspertaam versterkt het, het is niet de bepalende factor, dat is arabische gom.
EDIT:
Ik bedenk me net weer nog een bepalende factor: Mentos heeft een buitenkant met putjes erin, daardoor is het oppervlak veel groter en gaat het sneller, daarom werkt mentos met kleur niet.
EDIT2:
http://www.youtube.com/watch?v=EWsv3IQ7HMI
Hier is het heel uitgebreid getest.

5:19 "The sweetners made the cascade 20 times higher"

EDIT3:
En nu heb ik zin in cola :P

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...