Jump to content
PyroForum.nl

hallo ik ben duupie


duupie

Recommended Posts

hallo, sinds vorig jaar heb ik een onbedwingbare interesse gekregen voor pyrotechniek, zelf heb ik al tal van explosies achter de rug, vooral met kaliumchloraat gebaseerde explosieven, en ik ben behoorlijk trots op mijn zelf uitgevonden elektrisch ontstekingsmechanisme.

Op dit forum zou ik mijn voorlopig ruwe kennis van pyrotechniek willen bijschaven, en upgraden van 'simpele bommen' naar mooie effecten met sterretjes, fonteinen ed.
Ook is het de bedoeling om degelijk onderzoek te verrichten naar dit onderwerp omdat ik van plan ben om mijn eindwerk van school hierover te maken.

Ik hoop dat ik hier nog veel zal bijleren om mijn eindwerk tot een goed einde te brengen en om oplossingen te vinden voor eventuele practische problemen.

Link to comment

Welkom :) !
Maar, wat voor ''explosieven'' heb je allemaal gemaakt dan ? Met KClO3 zeg je, maar met wat erbij ? Welke compositie's ? En in welke hoeveelheden ?
En wat voor hulzen, en wat voor eindstoppen gebruik je :P . Nee ik zou zeggen, kijk wat rond en post hier en daar eens wat :P .

Dat je maar veel mag leren.

Groetjes, Yellowcard :D

Link to comment

ik heb de regels al gelezen hoor :)

het explosief dat ik gebruik bestaat uit:1 deel zwavel, 1 deel Al poeder en 2 delen kaliumchloraat. ik ben er uiterst tevreden over. als huls gebruik ik gewoon een reageerbuis die ik netjes aanstamp, inwikkel met tape en afsluit met klei, vervolgens steek ik mijn 'bommen' bijna altijd in de grond (om scherven te voorkomen) en omdat ik het ongelofelijk tof vind om kraters te maken. zoals ik eerder vermeld heb, maak ik mijn eigen elektrische ontsteking omdat ik dit persoonlijk een stuk veiliger en practischer vind dan ge gewone lont.
zoals je merkt is alles tot nu toe heel erg basic en misschien niet altijd even kosjer, maar ik ben dan ook van plan om een stuk te verbeteren op dit vlak.

Link to comment
het explosief dat ik gebruik bestaat uit:1 deel zwavel, 1 deel Al poeder en 2 delen kaliumchloraat.




Zwavel en kaliumchloraat? :) Dat is echt niet aan te raden! Zwavel zorgt dat chloraten extra gevoelig worden (lucifers). Ubergevaarlijk om in je grote composities te verwerken!

Greetz
Infernoman

Edit:
als huls gebruik ik gewoon een reageerbuis die ik netjes aanstamp, inwikkel met tape en afsluit met klei, vervolgens steek ik mijn 'bommen' bijna altijd in de grond (om scherven te voorkomen) en omdat ik het ongelofelijk tof vind om kraters te maken.


En nog aanstampen ook! Ik zou eerst wat theorie lezen voordat je met chloraten aan de gang gaat.
Link to comment
als huls gebruik ik gewoon een reageerbuis die ik netjes aanstamp

Het is niet alleen gevaarlijk, maar werkt ook nog eens averechts. Flash (want dat is deze compo) brand het snelst als het een beetje losjes en fluffy in de huls zit.

Afgezien van de gevaren is het een mooi knallertje hoor :)
Link to comment

ok, waar zal ik beginnen?
ik heb inderdaad gelezen dat zwavel+ KCL03 nogal aan de gevoelige kant is,
ik wist trouwens niet of het mengsel wel zou reageren zonder de zwavel, maar men kan ook niet echt beweren dat de info over explosieven en hun gevoeligheid overal voor het rapen ligt.

Misschien is mijn Al poeder niet fijn of zuiver genoeg, want om mijn mengsel aan te steken heb ik toch een aanzienlijke warmte nodig (in ieder geval stukken meer dan voor het aansteken van bvb nitrocellulose) . ik maak natuurlijk ook geen 100 gram ofzo he :) klein maar fijn.

Wat betreft de term 'aanstampen', ik vrees dat die waarschijnlijk slecht gekozen is het is gewoon een kwestie van ervoor te zorgen dat je ingredienten er niet uit vallen.

Ik besef nu maar al te goed dat ik nog veel te leren heb, dus wordt het aardig tijd dat ik eens wat verder zoek naar betere composities op het forum.

thx voor de oprechte kritieken.

Link to comment

KClO<sub>3</sub> + S is inderdaad niet erg veilig.

Welkom op het forum, moge je veel leren!


[EMO-mode]
Het is IMO wel te doen als je direct na het mengen afsteekt,
het is een keuze. Who are we to judge?

Reageerbuizen als huls gebruiken lijkt me een beetje verspilling
maar toch alweer een keuze.

Ik vind dat je respect (in zekere mate) moet hebben voor de
keuzes die mensen maken. Laten we nou niet gelijk iemand
beoordelen gebaseerd op één (foute/gevaarlijke/slechte) keuze.
[/EMO-mode]


P.S. 1: Als je hier zegt dat je explosieven maakt gaan de meesten
denk ik uit van dat je High Explosives maakt, dat zijn toch weer
andere dingen. Check even de HE sectie, mocht je het wat vinden
dan is dit een leuke site om te beginnen www.geocities.com/brainfevert.
Niet te veel rushen hé.

P.S. 2: Met het "EMO" gedeelte wil ik niemand beledigen en al
helemaal geen mensen respectloos noemen. Soms heb ik gewoon
van die gevoelens en die moeten er even uit :P.

P.S. 3: Met woordkeuze moet je hier zorgvuldig omgaan, mensen willen
nog wel eens "mierenneuken" (kritisch zijn op hele kleine
dingetjes). Jammer maar waar :).

Bedoelde u: kritisch

Nee, ik bedoelde kritisch :D.
Link to comment

op verzoek:

over mijzelf: ik ben duupie, ik kom uit Oost vlaanderen en ik ben 17 jaar, ik volg op school wetenschappen-wiskunde ( 3u chemie, 3u fysica en 8u wiskunde) en ik volg al 3 jaar avondles (webdesign, pchardware en netwerken) ik raakte rond januari 2006 extreem geïnteresseerd in pyrotechniek nadat iemand mij "het trukje met HCL en aluminiumfolie" toonde. ik vond dit wel geinig en besloot mij dan maar bezig te houden met de iets minder puberale ontploffingen, (persoonlijk ben ik gek van kraters :)), waardoor ik gedurende tientallen uren het internet afschuimde op zoek naar nuttige informatie. (naar mijn mening een voorbeeld van nutteloze informatie= anarchy cookbook). uiteindelijk kwam ik een aantal dagen geleden op de website van gamekeeper, en sindsdien lijkt het alsof ik in de pyro-hemel terechtgekomen ben.

Alleen ik persoonlijk stop liever 2KG ANFO onder de gront om een kratertje te maken. wink.gif


wat is ANFO?
Link to comment

Welkom Duupie!

Even 'mierenneukmodus'

ik heb de regels al gelezen hoor

Zou je dan ook zo vriendelijk willen zijn ze toe te passen? Een zin begint namelijk met een Hoofdletter.
wat is ANFO?

Weer die regels... Zoekt en gij zult vinden. Er is een erg goede zoekfunctie op dit forum, daarnaast bestaat Google ook.

Reageerbuis als casing gebruiken is het toonbeeld van luiheid. Het is geen moeite, en veel goedkoper, om een papieren huls te fabriceren, terwijl dit veel veiliger is. Ook al graaf je ze in.
ik maak natuurlijk ook geen 100 gram ofzo he
Hoeveel dan? 10, 50, 90?

Ik hoop dat je snel overgaat op iets stabielere composities. Dan kan je veel langer met beide handen van deze hobby genieten.
Hoewel ik moet toegeven dat het laatste fototje er erg mooi uitziet.

Have fun, stay safe!
Gr33tZ
Link to comment

Blijkbaar was ik reeds bekend met dat recept, maar niet met de term ANFO. ben voorlopig ook niet van plan om mij nog bezig te houden met simpele bommen, want dit heeft maar weinig wetenschappelijke waarde voor mij.

Hoeveel dan? 10, 50, 90?


als ik mij correct kan Herinneren heb ik de laatste keer 42g 'flash' gemaakt. dat is meer dan ik nodig heb voor 1 proefbuis vol. dit lijkt misschien weinig, maar ik ben toch wel aardig onder de indruk van de kracht ervan.

Veel heb ik niet te zeggen, alleen dat je pijpbommen met zwavel en chloraten (zo zie ik het toch) als HE beschouwt dat je dan niet goed bezig bent.


ivm de HE (ik vermoed high explosives?) op internet vind je zo veel verschillende verklaringen voor high explosives, dat ik het uiteindelijk zelf niet meer goed weet. Ik ben daarom ook op zoek naar degelijke lectuur ivm pyrotechniek maar dit zal waarschijnlijk een paar weekjes op zich laten wachten.

PS: ik heb nog enkele vragen over mijn bovenvermelde proefjes met flash, waarbij het antwoord niet terug te vinden is op het forum. Moet ik daarover een nieuwe topic opstarten (om niet off-topic te gaan)?
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...