Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Als je de PH goed wilt kunnen beheersen moet je eerst de efficientie van je cel goed kennen. Waneer je cel loopt ontstaat er namelijk veel ClO-, waardoor je PH strookjes simpelweg verbleken, en je eerst samples 5 min moet koken voordat je de PH kunt meten. Alleen wanneer je weet hoeveel de PH verandert in een X aantal uur, en hoeveel HCl er nodig is om dat te neutraliseren heeft het zin om je uberhaubt met PH controle bezig te houden. Waneer je maar wat aankloot en de PH erg laag word (teveel HCl toevoegen) gaat je efficiente nog veel lager worden dan dat je het gewoon ongemoeit laat. Daarnaast geeft de toevoeging van HCl enorme hoeveelheden vrijkomend Cl gas, wat ook niet bepaald grappig is. Dus goed berekenen, en je koppie gebruiken. :)

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ook ik denk dat oppervlakte van electrodes een belangrijk punt is.
Met grafiet had ik groter oppervlak dan met de Platinum electrodes.

De stroom en temp met de grafiet versie was lager maar de yield velen malen hoger !
Na een week draaien met grafiet had ik prima werkende KClO3 ondanks wat vervuiling van grafiet.
Een week draaien met platinum (hogere stroom en temperatuur) geeft weinig KClO3.
Na koelen wel neerslag maar voornamenlijk KCL/NaCl...helaas

Ik verwacht na dag aanzien eigenlijk ook niet echt betere prestaties met NaCL tegenover Lo-Salt.
Na verloop van tijd krijg je meer neerslag van NaCl op de bodem van de cel en gaan de prestaties toch wat omlaag (met behoud van temperatuur) Denk dat het enige voordeel is dat je kan doorgaan tot perchloraat.

Ik ben toch enigzins jaloers op Dennisman.
Mooie cel en mooie voeding !

Groot oppervlak speeld blijkbaar belangrijke rol bij de prestatie van de cel.

Ik kan wel aan IJzerchromaat komen maar daar hebben we hier niet veel aan.
Maar gebruik liever geen chromaten. Volgens mij waren chromaten chroom6 verbindingen.
Chroom6 is zwaar kankerverwekkend ! Heb er al mensen mee neer zien vallen. Het wordt oa gebruikt bij het galvaniseren van staal. De meeste werknemers weten niets van de chemicalieen waar ze mee werken.

Ik denk dat er bij 5V een combinatie ontstaat van chloraat en perchloraat. Bij 5V start namenlijk ook de vorming van perchloraat.

Stroomrekening.....vorig jaar een aanslag van ruim 300 euro.
Dit jaar weer een aanslag van ruime 550 euro !
En ik heb niet eens plantjes staan !

Ik heb nog ergens een pH meter leggen, ooit van iemand gehad (die wel plantjes had staan)
Moet maar eens gaan kijken waar deze legt en of deze werkt.

Edited by HEman
Link to comment
Ik denk dat er bij 5V een combinatie ontstaat van chloraat en perchloraat. Bij 5V start namenlijk ook de vorming van perchloraat.


Vorming van ClO4- ontstaat pas als bij een zeer lage Cl- concentratie, waneer alle chloride dus 'verbruikt is tot chloraat'. Ook is deze reactie niet afhankelijk van voltage. Het hogere voltage word puur gedaan om de toenemende weerstand van de oplossing te compenseren. Edited by Leander
Link to comment

Precies leander !!! zo zit het inderdaad

Ik heb ook zonder aan te zuren m'n cel gedraait ,en dat gaat prima met goede electroden !

Heel belangrijk is toch de hoeveelheid stroom die loopt en het oppervlakte van je electroden en dus d eweerstand van je cel ten opzichte van je electroden . De cel weerstand is vaak zo laag dat die met een gewone multi meter niet te meten is . Wat je dan kunt doen is de deelspanningen gaan meten ,de spanningsval over je bedrading bijvoorbeeld ,die is al snel vrij hoog . Zeker als er veel stroom loopt zul je zien dat de spanning over de cel zelf lager is dan de aangesloten voedingsspanning. Goede verbindingen en dikke draden zijn van groot belang om te voorkomen dat er te veel spanning over wegvalt . Omdat we met een lage spanning en een hoge stroom werken spelen de bedrading en de verbindingen zo'n grote rol bij de efficiëntie van het geheel .

Tip is dus : meet de deelspanningen !

Link to comment

Ik gebruik wel vrij dikke kabels met bout en moerverbindig, en als de verbinding aan je electroden niet optimaal is door corrosie aan je kabelschoen bv wordt het ook echt loei heet gelukkig was ik hier snel bij maar als dit een aantal uren zo door gaat kan je de hele toko wel affikken.
Ik heb ook al eens gehoort dat er pas Cl naar ClO3 oxideert van af 3volt, wie weet hier meer over?

Ander zou je misschien ook al ClO3 kunnen maken met 1 volt zodat de stroom kosten nog meer zakken.

Dus Atmosphere: als ik 3 volt instel op mijn voeding kan het zo zijn dat er miss maar 2 volt de cel in gaat?

Edited by dennisman
Link to comment

De weerstand van je electrodes zelf speelt trouwens ook nog een rol omdat het vaak meterialen zijn die een stuk hogere weerstand hebben als koper. Gebruik je RVS kathode zorg dan voor voldoende dikte of zet er 2 kathodes in. Ik doel dus op de inwendige electrische weerstand van je electroden , los van de overgangs weerstand naar het electrolyt

Ik ben al een tijdje wat aan het rondkijken en nadenken over hoe ik een echt zware voeding/transformator te pakken krijg , eentje van een volt of 5 a 6 . Het liefst eentje met maar één primaire spoel .
Ik denk aan één kilowatt ongeveer . Een grote ringkerntrafo is een optie maar die zijn vaak hoger in spanning of hebben meerdere spanningen ,dus dan moeten de spoelen weer aangepast worden . Iemand ideeën?

Link to comment

Fabrikanten voor professionele buitenverlichting en halogeenverlichting kunnen iets dergelijks waarschijnlijk wel leveren voor een volt of 6. Je kunt je voorstellen wat dit gaat kosten. Als je goed zoekt kun je misschien ergens een trafo uit een ouderwetse zendinstallatie vinden. Deze leveren 6,3 volt voor de gloeispanning van de buizen, en zeker bij grotere units kunnen die dingen grote stroomsterkten aan. De laatste optie waar ik nu even op kom is een heleboel computervoedingen parallel aansluiten. Je kunt de maximale en nominale stroomsterkte dan min of meer gewoon optellen bij elkaar. Elke computervoeding die niet al te oud is zou op zijn minst een 5V aansluiting moeten hebben voor het geheugen en alle andere digitale zooi die op standaardspanningen werkt.

Link to comment

Het klinkt misschien overdreven ,maar zo kan ik m'n electroden goed benutten. De geleiders worden waarschijnlijk koper buizen. Grote is ook handiger te maken ,heb je dat kleine gepruts niet .

Voor de gelijkrichter heb ik al een elko van 1 Farrad ( 12 V) , en diodes vinden lukt ook wel
Lasapparaten leveren een volt of 40 , jammer genoeg

wil minimaal 600 watt maximaal 1100 watt

Ik hou marktplaats in de gaten

Edited by Atmosphere1
Link to comment
wil minimaal 600 watt maximaal 1100 watt

Ik hou marktplaats in de gaten


Aan opgenomen watt door je cel dan praten we over max van meer dan 200amp bij 5 volt dat is een flinke mep.
Ik heb nu twee voedingen 1 van instelbaar 1tot20 volt en 1tot 50amp en mijn nieuwe ook instelbaar van 1tot 20 volt en 1 tot 150amp dat is er wel een die jij zoekt denk ik. deze zijn altijd gebruikt voor electrolyse zaken in vernikkel baden enzo gewoon perfect voor dit werk.
Link to comment

Eindelijk heb ik mijn cel aan het lopen, na een paar problemen met mijn ATX voeding heb ik hem aan de praat gekregen.



Het enige nadeel is de dunne bedrading , deze begint nu toch wel wat warmte te ontwikkelen, ik ga morgen denk ik dikkere draden halen. Omdat de chloor-productie nog meevalt (ik ruik nog niks) ga ik hem denk ik nog niet afdichten.
Bij de anode zie ik heel veel microscopisch kleine gasbelletjes, een goed teken dus....



Ik ben begonnen met een overmaat NaCl, ik denk dat ik de cel een dagje laat lopen en daarna ga ik proberen de KClO3 neer te laten slaan met een neerslagreactie. De themperatuur stijgt heel langzaam, hij begint nu pas tegen de 30 graden aan te lopen, misschien dat er nog een verwarmingselemt inkomt.

Edited by pyrobass
Link to comment

Misschien kun je de electroden wat dichter naar mekaar plaatsen waardoor er dus meer stroom zal lopen plus wat je zelf al zegt dikkere draden dan heb je geen verwarmings element nodig.
Hoeveel amp gaat er nu door je cel heen ? ik kan je wel zeggen als je cel meer amp trekt dan je voeding aan kan is het zo gebeurt met die pc voedingen.

Link to comment

Ik heb de stroomsterkte even nagemeten er liep maar 3.32A door de cel :), de elektroden stonden zo'n 3,2cm vanelkaar

Ik heb net de elektroden dichter bijlkaar gezet (nu op 2cm afstand) er loopt nu 7,9A door de cel, nog niet al te veel, de themperatuur stijgt wel, hij zit nu tegen de 40graden aan.

@ miech: De bedrading wordt ook warm, niet echt heet maar er is wel een verhoging, dus een verlies aan Amperes. Ik denk dat ik er 3 draden bijaan ga solderen. Ik wil eerst de yield afwachten, morgenochtend zet ik de cel stop morgenmiddag ga ik wel dubbele draden solderen ofwel dikkere eraan solderen.

Mijn kathode is van RVS, een hele minimale verkleuring het het elektrolyt tot nu toe, misschien ga ik binnenkort nog opzoek naar een strip Ti als kathode

De voeding die ik gebruik kan door de +5V uitgang maximaal 30A leveren.

Link to comment
Mijn kathode is van RVS, een hele minimale verkleuring het het elektrolyt tot nu toe, misschien ga ik binnenkort nog opzoek naar een strip Ti als kathode.


En wanneer er genoeg amp over je elektroden loopt zal dit nog minder worden dan word de kathode beschermt.
Link to comment

Ik heb de cel toch nog even door laten lopen, de NaCl op de bodem is helemaal opgelost dus heb ik nog wat meer toegevoegt.

Als ik vanmiddag thuis kom uit school ga ik dikkere bedrading halen, ik ga er toch geen meerdere draden aan solderen anders word het zo'n chaos.

De verkleuring heeft niet doorgezet en is nog steeds hetzelfde (op het blote oog dan. dus ga ik er vanuit dat er genoeg Ampere stroomt)
Ik heb op reageerbuis-scale even gekeken of de oplossing veel ijzerionen bevat, heb aan een paar ml elektrolyt een flinke overmaat geconcentreert natronloog toegevoegt, er onstond een zeer minimale hoeveelheid neerslag (echt heel weinig, bijna niet te zien).

Ook de cel temperatuur is contstand 40 graden.

Edited by pyrobass
Link to comment

Hi Pyrobass

ff een tip, zet je cel (vloeistof) niet op je transformator !!
Electrischiteit en water gaan niet goed samen :)
Ikzelf heb juist transformatoren een hogere positie gegeven dan de cel zodat vloeistof never nooit mijn transformatoren in kan lopen.

Zout heeft ook de eigenschap je cel uit te kruipen en neemt daarbij vloeistof mee, je zal wel merken wat ik daarmee bedoel.

Denk er ook om dat er geen vloeistof komt op je laspunten van je electroden want volgens mij zie ik daar bloot koper.
Als je koper wordt aangetast kan je problemen gaan krijgen. Tot simpel uitvallen van je cel tot echte problemen waar je niet op zit te wachten.

Denk ook niet als je een zware voeding hebt er veel stroom gaat lopen.
Een zware voeding zorgt er alleen voor dat er een hoge stroom KAN lopen als je cel (weerstand) daar aan voldoet.

Ik kan je ook melden (heb nu 2 cellen draaien, een platinum versie en een grafiet versie) dat stroom niet alles zegt.
Duidelijk is oppervlakte een zeer belangrijk factor voor de yield !
Mijn grafiet cel (dezelfde inhoud als platinumcel) verbruikt minder stroom maar heeft toch een veel hogere yield.

Nadeel van grafiet buiten de vervuiling is hoge kosten omdat je steeds nieuwe electroden kan gaan kopen.

Op dit moment NaCl oplossing in platinumcel afwachtende tot de vorming van perchloraat.
Om de paar dagen een steekproef met 30% HCl. Op dit moment zit de oplossing vol met chloraat.

Edited by HEman
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...